×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

رییس مركز علم و فناوری كشورهای جنبش عدم تعهد از تدوین و امضای نخستین سند دیپلماسی فناوری میان كشورهای در حال توسعه خبر داد و گفت: این سند در قالب بیانیه ای در پایان كارگاه بین المللی دیپلماسی فناوری منتشر شد.

آرون كولشرشتا افزود: این نخستین سند در حوزه علم و فناوری در كشورهای در حال توسعه به حساب می آید كه مقدمه ای برای توسعه دیپلماسی علم و فناوری بین این كشورها محسوب می شود.

وی با یادآوری برگزاری نشست دیپلماسی فناوری برای كشورهای درحال توسعه در هفته گذشته اضافه كرد: ارائه خدمات فنی به شركت های دانش بنیان، تعیین اولویت های فناوری در كشورهای در حال توسعه و اجرای پروژه های تحقیق و توسعه مشترك با دیگر كشورها از جمله مفاد بیانیه تهران در ۲۰۱۲ است كه به تایید كشورهای حاضر در كارگاه بین المللی دیپلماسی فناوری رسیده است.

رییس مركز علم و فناوری كشورهای جنبش عدم تعهد درباره جزئیات این بیانیه نیز توضیح داد: كشورهای در حال توسعه با تبدیل دیپلماسی علم و فناوری به بخش جدایی ناپذیر از راهبرد روابط بین‌الملل خود منتفع خواهند شد.

به گفته وی، بر اساس این بیانیه رویكرد چند وجهی مشتمل بر ساز و كارهای مختلف برای دیپلماسی علم و فناوری می تواند اتخاذ شود كه شامل برنامه های دوجانبه، چند جانبه و منطقه ای در علم و فناوری باشد.

كولشرشتا در عین حال گفت: این برنامه ها می تواند شامل حفظ مراكز تعالی فعلی و راه اندازی مراكز تعالی جدید، تبادل كاركنان علم و فناوری، سازمان دهی جلسات، كنفرانس ها و كارگاهها در موضوعات مرتبط، پروژه های مشترك، حمایت از ترویج نوآوری و كارآفرینی در حوزه علم و فناوری باشد.

وی یادآور شد: در بند چهارم این سند (نخستین سند دیپلماسی در میان كشورهای در حال توسعه) همكاری بین‌المللی در زمینه علم و فناوری به طرز موثری به توسعه علمی و اقتصادی كشورها كمك می كند.

وی اظهار داشت: كشورهای در حال توسعه ممكن است گزینه های موجود را از طریق انتخاب زمینه های مناسب و شیوه های اجرای همكاری بین‌المللی در راستای اهداف و مقاصد برنامه ها و راهبردهای توسعه ملی خود انتخاب كنند.

رییس مركز علم و فناوری كشورهای جنبش عدم تعهد خاطرنشان كرد: بر اساس این سند، پیش نیاز همكاری های علم و فناوری شامل برنامه ریزی های بلند مدت و تعهد سیاسی به تخصیص منابع و بودجه لازم برای ارتقای تحرك كارشناسان، برگزاری نشست ها و اجرای پروژه های تحقیق و توسعه مشترك با دیگر كشورها باید ارتقا یابد.

كولشرشتا كسب انطباق و جذب فناوری از منابع خارجی برای دستیابی به پیشرفت ملی و رقابت بین‌المللی را از دیگر بندهای این سند یاد كرد و گفت: دستیابی به زیرساخت های تحقیقاتی در كشورهای در حال توسعه برای رشد كلی كشور مفید تلقی می‌شود.

رییس مركز علم و فناوری كشورهای جنبش عدم تعهد خاطرنشان كرد: همكاری های بین‌المللی علم و فناوری می تواند برای ارائه كمك فنی به شركت های كوچك و متوسط در كشورهای در حال توسعه مورد استفاده قرار گیرد.

وی اظهار داشت:كشورهای در حال توسعه می توانند نیازهای خود را به ظرفیت سازی در زمینه علم و فناوری كه از طریق همكاری های بین‌المللی محقق می‌شود، تعیین كنند.

كولشرشتا خاطرنشان كرد: طراحی برنامه های آموزشی خاص در دیپلماسی علم و فناوری برای دیپلمات ها، سیاستگذاران، دانشگاهیان، روزنامه نگاران و دیگر افراد مرتبط در مورد نقش علم و فناوری در رقابت پذیری بین‌المللی و توسعه مهارت ها برای مشاركت فعال در گفتگوهای بین دولتی علم و فناوری سودمند خواهد بود.

وی اظهار داشت: اعمال دیپلماسی علم و فناوری مستلزم تلاش تمام كشورها در زمینه سیاستگذاری، ظرفیت سازی و مشاركت كه مورد توافق كشورهای عضو جنبش عدم تعهد قرار گرفته است.

وی افزود: همچنین در بند دیگری از سند دیپلماسی فناوری میان كشورهای در حال توسعه بر اشتراك گذاری استعدادها و تخصص های موجود در جوامع علم و فناوری تاكید شده است.

وی یاد آور شد: رایزنان و فرستادگان علمی می توانند به منظور ارائه اطلاعات درباره ظرفیت های علم و فناوری كشور خود، آغاز گفتگو با كشور میزبان درباره همكاری در حوزه های مورد علاقه دوجانبه و تسهیل همكاری در اجرای پروژه ها به ماموریت های دیپلماتیك اعزام شوند.

رییس مركز علم و فناوری كشورهای جنبش عدم تعهد تدوین بیانیه تهران ۲۰۱۲ را از دستاوردهای این كارگاه بین المللی نام برد و خاطر نشان كرد: این بیانیه، نخستین سند رسمی برای كشورهای در حال توسعه در زمینه دیپلماسی فناوری است كه حاوی موارد قابل توجهی در این حوزه است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false