ناوگان هوایی نو میشود؟ در پی پیشرفت مذاکرات وین بین ایران و کشورهای ۱+۴ و اظهارات وزیر راه و شهرسازی درباره نوسازی ناوگان هوانوردی و تسهیلات در نظر گرفته شده برای ایرلاینها، شرکتهای هواپیمایی منتظر به نتیجه رسیدن مذاکرات و برداشته شدن تحریمها هستند تا بتوانند هواپیماهای نو خریداری کرده و ناوگان خود را نوسازی کنند.
به گزارش پارسی پرس به نقل از ایسنا، در پی از سرگیری مذاکرات ایران با کشورهای ۱+۴ در وین برای احیای برجام و پیشرفتهای صورت گرفته در این زمینه محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که ایرلاینها مکلف به نوسازی ناوگان هستند و آمادهایم نسبت به تهیه تسهیلات صندوق توسعه ملی برای کمک به نوسازی ناوگان شرکتهای هواپیمایی اقدام کنیم.
وی خاطر نشان کرد: تحریمها باعث شده بود شرکتهای سازنده مواردی چون قطعات را از ایرلاینهای ایرانی دریغ کنند و تهیه هواپیما نیز بسیار دشوار شده بود اما امروز با توجه به تغییراتی که در حال رخ دادن است و شرایط جدیدی که حاصل میشود همه شرکتهای هواپیمایی کشور مکلف هستند از این فرصت استفاده کرده و ضمن رفع مشکلات کنونی نسبت به تهیه هواپیما و توسعه ناوگان خود اقدام کنند.
در این راستا، مقصود اسعدی سامانی- دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی – در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: نوسازی ناوگان هوانوردی بسته به نتیجه مذاکرات وین و برداشته شدن تحریمها است و همه شرکتهای هواپیمایی مترصد این هستند که اگر مذاکرات به نتیجه برسد نسبت به نوسازی ناوگان اقدام کنند.
وی افزود: در حال حاضر ۱۵۰ فروند هواپیما در کشور داریم که نیاز به تعمیر و بهسازی دارند و بعضی از آنها باید از رده خارج شوند و براساس مطالعاتی که دانشگاه تربیت مدرس انجام داده کشور به ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز دارد و البته مطالعات انجام شده در دانشگاه امیرکبیر این نیاز را ۳۶۰ فروند اعلام کرده است که امیدواریم در هر صورت مذاکرات وین به نتیجه برسد و شرکتهای هواپیمایی بتوانند نسبت به نوسازی ناوگانشان اقدام کنند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی ادامه داد: امیدواریم با تجربه ای که از برجام گذشته و قرارداد خرید هواپیما داریم در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات بتوانیم با برنامه ریزی و تدبیر مناسب هواپیماهای خوبی بخریم و از این طریق ناوگان هوانوردی خودمان را نوسازی و بهسازی کنیم.
اسعدی سامانی گفت: گرچه ساخت و تولید هواپیما در دنیا براساس سفارش انجام میشود و ممکن است ایران پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات در نوبت کارخانههای بزرگ ساخت هواپیماهای مسافری قرار گرفته و چندین سال خرید و واردات آنها طول بکشد اما میتوانیم در مقطع فعلی و برای جبران کمبودهای موجود در این زمینه از هواپیماهای دست دوم و با سن پایین خریداری کنیم چرا که هم اکنون سن ناوگان ما بالاست و برخی از هواپیماهای مسافری کشور باید از رده خارج شوند.