×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

قطع برق، قطع زندگی!، توقف کسب و کارهایی که نیاز به برق دارند، بروز مشکل در ارائه خدمات به مراجعان در نظام بانکی، ادارات و … همه و همه مشکلاتی است که خاموشی‌های چندساعته و گاها چندبار در روز با خود به همراه دارد، با این وجود این امر آنجا بغرنج تر می‌شود که به رغم اظهارنظرهای مسئولان درباره قطع نشدن برق مراکز درمانی، اما برخی از این مراکز دچار چنین مشکلی هستند.

کپسول‌های اکسیژن‌ساز+پارسی پرس

پارسی پرس، الهام صادقی: آنچه که زنگ خطری برای ادامه حیات بیمارانی به شمار می‌رود که برای ادامه حیات به دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی وابسته هستند.

جدا از بحث یافتن مقصر یا مقصران خاموشی‌های سراسری و به نسبت طولانی در کشور به ویژه پایتخت، اما موضوع مهم این بوده، که این امر چه اثرات منفی بر فعالیت‌های مختلف گذاشته است؟

قطعی برق در یک مرکز بزرگ درمانی

به عنوان مثال قطعی برق در مراکز درمانی خود موضوعی است که باید به آن توجه داشت. این در حالی بوده که اگرچه حسین صبوری، مدیرعامل شرکت توزیع برق پایتخت بیان کرده است؛ تامین برق مراکز درمانی از مهم ترین اولویت‌های این شرکت به شمار می‌رود و تاکنون برق هیچ بیمارستانی در تهران قطع نشده است، اما طبق گزارش میدانی به عنوان مثال شنبه گذشته مرکز قلب تهران ساعت‌ها دچار قطعی برق بود و کارکنان به بیمارانی که مراجعه کرده بودند، عنوان کردند؛ برق اضطراری تنها پاسخگوی بخش ICU و اتاق‌های عمل است.

براین اساس به دلیل طولانی بودن زمان خاموشی پزشکان مجبور به ویزیت بیماران بدون امکاناتی که نیاز به برق دارند، شده‌اند.

از سوی دیگر روز گذشته عکسی از اتاق عمل بیمارستانی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان داد پزشکان در تاریکی و قطعی برق مشغول جراحی هستند، هرچند که بعد از انتشار این عکس یکی از خبرگزاری‌ها آن را تکذیب کرد، با این استناد که تمامی بیمارستان‌‌ها و مراکز درمانی کشور مجهز به سیستم ژنراتور هستند و به محض قطع شدن ژنراتور وارد عمل می‌شود.

اما واقعیت این است که به طور قطع خاموشی‌ها اثرات سوئی در این مراکز خواهد داشت، ضمن اینکه حداقل مشاهدات میدانی که پیش‌تر اشاره شد حکایت از قطعی برق در مرکز قلب تهران دارد.

ضمن اینکه این دلنگرانی ذهن بیماران و خانواده‌هایشان را در گیر خود کرده است.

ضمن اینکه علیرضا وهاب‌زاده، مشاور رسانه‌ای وزیر بهداشت هم عنوان کرده است که ژنراتورها به‌ طور کامل نیاز بیمارستان‌‌ها به برق را تامین نمی‌‌کنند و با قطعی برق، خسارت‌هایی وارد می‌شود.

وی همچنین بیان کرده است که وزارت نیرو اعلام کرده بود که برق یکسری از مراکز حساس مثل بیمارستان‌ها قطع نمی‌شود، در حالی ‌که در تهران چند مرکز درمان با قطعی برق مواجه شدند.

براین اساس وی نیز قطعی برق مراکز درمانی را تایید می‌کند.

آنچه که سرنوشت بیمارانی که با دستگاه ونتیلاتور در بخش مراقبت‌های ویژه تنفس می‌کنند را هم با اما و اگر مواجه می‌کند، زیرا اگرچه مسئولان مراکز درمانی گفته‌اند که این دستگاه‌ها را به شبکه برق اضطراری متصل کرده‌اند، اما باز این امر احتمال خطر را در اثر خرابی یا قطعی جریان برق اضطراری به هیچ عنوان از ذهن دور نمی کند.

دلنگرانی برای بیمارانی که با اکسیژن ساز تنفس می‌کنند

موضوع آنجا بغرنج تر می‌شود که علاوه همه خسارت هایی که در قطعی برق در این زمینه برای خانواده‌ها به همراه دارد، مانند خرابی وسایل برقی، اما موضوع نگران کننده تر این است که بیماران کرونایی که در منزل با دستگاه اکسیژن ساز کار تنفس می‌کنند، هم به دلیل قطعی برق دچار مشکلات تنفسی خواهند شد که این امر بهبود و سلامت شان مشکل آفرین است. زیرا که قطعی چندساعته برق و توقف کار این دستگاه‌ها موجب کاهش اکسیژین خون آنها به میزان قابل توجهی می‌شود. این دلنگرانی تا جایی پیش رفته است که حسین کرمانپور، رئیس اورژانس بیمارستان سینا توصیه کرده است که بیماران در خانه، از کپسول‌‌های اکسیژن ‌ساز به جای دستگاه‌‌ها و هوای آزاد در زمان خاموشی استفاده کنند.

به این مقوله باید نگرانی در خصوص واکسن‌‌های کرونا که در مراکز سلامت برای تزریق به گروه‌های هدف اعلام شده نگهداری می‌شوند اضافه کرد.

دلنگرانی که گاها برای دو تا سه بار در روز به آن شدت می‌بخشد.

این موارد موجب شده تا امروز کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برای این موضوع جلسه‌ای را در دستورکار خود قرار دهد.

آنچه که همایون سامه‌یح، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس که یکی از منتقدان عملکرد وزارت نیرو است، از آن خبر داده است.

اختلال در ارائه خدمات بانکی و اداری

علاوه براین قطعی برق برای حدود دو ساعت شاید هم بیشتر برای سیستم بانکی و نظام اداری اختلالاتی را در ارائه خدمات ایجاد کرده و مراجعان را به دردسر انداخته است. به این دلیل که خاموشی یا موجب توقف ارائه خدمت در بانک به مراجعان شده یا حتی به رغم وصل برق اختلال‌های سیستمی را رقم زده است که باز هم معطلی مشتریان بانک‌ها را به همراه دارد و گاها ساعت‌ها افراد برای بهره گرفتن از این خدمات حتی جابجایی ساده پول معطل مانده‌اند.

ضمن اینکه این امر توقف کسب و کارهایی که نیاز به برق دارند را به همراه دارد که به طور حتم خسارت هایی را به صاحبان آنها تحمیل می‌کند.

در این میان اگر چه متولیان امر در شرکت توزیع برق پایتخت بر این موضوع تاکید کرده‌اند که برنامه قطع برق این شرکت شامل سازمان‌ها و مراکزی است که به رغم اخطارهای مکرر مصرف برق خود را کاهش نداده‌اند و به همین علت برق آنها قطع شده است، اما به طور حتم اگر این اظهار نظر را هم بپذیریم، اینگونه می‌توان عنوان کرد که واحدهای مسکونی محدوده این مراکز نیز دچار خاموشی خواهند شد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false