×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

متاسفانه برخي فعالان اقتصادي در داخل به صورت غيرقانوني از برندهاي خارجي براي فروش محصولاتشان استفاده مي‌كنند.

نجم‌الدين فرخ‌يار،عضو هيات علمي و ارزيابي مرکز مطالعات برند  با اشاره به اين‌كه سوءاستفاده از برندهاي مطرح خارجي در بازار ايران فريبكاري آشكار مشتريان محسوب مي‌شود، گفت:  استفاده از برندهاي خارجي به دو شكل انجام مي‌شود. شكل قانوني آن اين است كه يك شركت نمايندگي يك برند معروف را در اختيار گيرد و با پرداخت مبلغي محصولات آن برند را بفروشد.

وي افزود: در ايران مي‌توان به برندهاي مختلف كره‌يي اشاره كرد كه داراي نمايندگي هستند و به صورت قانوني از برندهاي اصلي براي فروش محصولات كره‌يي در بازار ايران استفاده مي‌كنند. در شكل ديگر برخي برندهاي معروف، بيلبوردها و اماكن عمومي مانند سردر برخي مغاره‌ها و فروشگاهها را كرايه مي‌كنند تا برند خود را تبليغ كنند كه اين كار منع اخلاقي و قانوني ندارد.

او در عين حال با اشاره به اين‌كه قانون در برخي موارد، تبليغات را در برخي اماكن ممنوع كرده است، افزود: به عنوان مثال هيچ خودروي شخصي نمي‌تواند روي بدنه‌اش تبليغ داشته باشد. البته شاهد اين هستيم كه اين قانون نيز در برخي موارد ناديده گرفته مي شود. به عنوان مثال در مراسم مذهبي تابلو نوشته‌هايي روي برخي وسايل شخصي نصب مي‌شود.

فرخ‌يار با بيان اين‌كه برندها بايد هر 10 سال يكبار از نظر قانوني در اداره ثبت شركتها حقوق خود را تمديد كنند، افزود: ‌اگر اين مدت زمان گذشته و حقوق برند تمديد نشود، فرد ديگري مي‌تواند آن برند را خريداري كند.

وي با اشاره به اين‌كه برندها داراي ارزش اقتصادي و حقوقي هستند، افزود: زماني كه شركتها در معرض تعطيلي و ورشكستگي قرار مي‌گيرند مي‌توانند برند خود را بفروشند.

وي گفت: ايران به دليل اين‌كه قوانين جهاني مربوط به كپي رايت را امضا نكرده، معمولا در مورد بهره‌برداري از برندهاي خارجي نيز داراي بهم ريختگي‌هاي قانوني زيادي است و بسياري از موارد قانوني در اين زمينه رعايت نمي‌شود.

اين كارشناس طراح و گرافيك تاكيد كرد: قانون مولفين و مصنفين در ايران مربوط به سال 1342 بوده و از آن تا زمان تاكنون تغيير نكرده است. درايران كمتر به حقوق طراحان و ايده‌پردازان اهميت داده مي‌شود و اين در حالي است كه در قراردادهاي خارجي براي طراحان به تعداد تكثيري كه از روي طرح‌ آنان مي‌شود، درصدي به آنان تعلق مي‌گيرد.

عضو هيئت علمي و ارزيابي مرکز مطالعات برند اضافه كرد: در ايران در بحث برند شاهد به هم ريختگي‌هاي زيادي هستيم و در اين بين برخي نيز از برندهاي خارجي براي فروش محصولات خود در بازار سوءاستفاده مي‌كنند.

وي افزود: به عنوان مثال سوءاستفاده‌كنندگان، شكل ظاهري يك برند مطرح را اندكي تغيير داده و بعد محصول خود را تحت آن برند تقلبي روانه بازار مي‌كنند و مصرف‌كنندگان نيز فريب اين دروغ را مي‌خورند.
طي چند روز اخير برخي از رسانه‌ها از راه‌اندازي نخستين نمايندگي KFC آمريكا در ايران و در شهر كرج خبر داده بودند. اين در حالي بود كه يكي از شبكه‌هاي خبري خارجي نيز اعلام كرد كه KFC طي بيانيه‌اي هرگونه خبر راه‌اندازي نخستين شعبه‌اش را در ايران تكذيب كرده است. اين شركت آمريكايي همچنين تاكيد كرد كه از سوء‌استفاده‌كنندگان از برند اين شركت شكايت خواهد كرد.

از سوي ديگر ابوالحسن خليلي – دبيركل كانون انجمنهاي صنفي صنايع غذايي ايران، نيز گفت كه طبق اطلاعات موجود در حال حاضر هيچ شركت صنايع غذايي آمريكايي در ايران نمايندگي ندارد.
منبع: ایسنا

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false