×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

هایکه اشتک هاوس، حمید کشمیرشکن و حمید سوری در نشست «کارکرد فرامحلی بودن در هنر معاصر» که در خانه ی هنرمندان ایران برگزار شد، حضور داشتند.

به گزارش شبکه ی خبری هنرمندان، هایکه اشتک هاوس؛ فارغ التحصیل رشته ی زبان شناسی، فلسفه و تاریخ هنر، در این مراسم با اشاره به «فرامحلی بودن» در جایگاه آوانگاردی جدید گفت: این مفهوم را حتی می توان در علوم سیاسی نیز جستجو کرد. همچنین این مفهوم به تغییر مثبت جهانی شدن توجه دارد و جهانی شدن نیز به سرمایه داری اشاره می کند. اما در کل می توان گفت که فرامحلی بودن به نوعی ارتباط فرامرزی اشاره می کند و درک جدیدی از دنیا را به همراه دارد.
هایکه اشتک هاوس در ادامه ی صحبت هایش اظهار کرد: هدف فرامحلی بودن این است که هنر را در چارچوب جدیدی ببینیم و از این روی است که جریانی کیهانی و نیز تفکری نامحدود را با خود به همراه دارد.
وی همچنین با اشاره به تاثیر مدرنیسم در پیشبرد این جریان اضافه کرد: مدرنیسم مانند کمربندی دنیا را احاطه کرده است و بسیار سریع پیش می رود، به همین دلیل بر تمام تحولات دنیای هنر تاثیر گذاشته است.
در ادامه ی مراسم، حمید سوری؛ فارغ التحصیل تاریخ هنر از دانشگاه سانتابارا کالیفرنیا، به سبک هنری «حسین والامنش»، هنرمند ایرانی مقیم استرالیا، اشاره و هنر وی را از منظر فرامحلی بودن مورد بحث و بررسی قرار داد.
سوری با اشاره به اینکه توجه به مکان یکی از خصایص هنرمندان معاصر است و این مساله در میان هنرمندان مهاجر بیشتر به چشم می خورد، گفت: هنر والامنش از همان ابتدا که در نمایش «شهر قصه» حضور داشت، تا هم اکنون که به کارهای مفهومی می پردازد، از خصیصه ی توجه به مکان برخوردار بوده است.
از دیگر سخنرانان این مراسم حمید کشمیرشکن، مورخ و منتقد هنر و نیز سردبير فصلنامه هنر فردا و استاد مهمان در مرکز پژوهشی هنر و مواد فرهنگی خاورمیانه دانشکده شرق‌شناسی دانشگاه آکسفورد، بود که جایگاه فرامحلی بودن را در مواجهه با فرهنگ جهانی مورد بحث و بررسی قرار داد. وی با اشاره به این مساله که گفت و گوی فرهنگی زمینه ی دستیابی به مدرنیسم را فراهم کرده است، گفت: در قرن 21 تاثیرات متقابل فرهنگ ها روی یکدیگر، زمینه ی تجدید نظر را در ارائه ذهنیت هنری به وجود آورد.
کشمیرشکن افزود: مساله ی مهم در این باره توجه به تطابق یکدستی زبان های ملی با گفت و گوی جهانی است، چرا که جهانی سازی در این شرایط به وجود می آید.
بخش پایانی این مراسم با سخنرانی ریتا توسان، رایزن بخش فرهنگی سفارت آلمان در ایران، همراه بود که مقاله ی اکسل لاپ، نمایشگاه‌گردان و منتقد مقیم برلین، را برای حاضران ارائه کرد.

نشست «کارکرد فرامحلی بودن در هنر معاصر» عصر جمعه، 18 فروردین ماه در تالار استاد جلیل شهناز خانه ی هنرمندان ایران برگزار شد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false