true
طرح راهداری محوری با اولویت اجرای فعالیتهای جاری راهداری، در ١٠ کریدور اصلی کشور با تجمیع امکانات و ماشین آلات تمامی استانهایی که کریدورها از نظر جغرافیایی در آنها قرار دارند، با قوت در حال اجرااست.
به گزارش پارسی پرس به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، رضا اکبری معاون راهداری این سازمان افزود: بعد از فصل زمستان و سفرهای نوروزی، همه ساله فعالیتهای راهداری جاری در سطح کشور آغاز میشود و طبق روال همیشگی طرحهایی برای افزایش سرعت و کیفیت این فعالیتهای راهداری جاری اجرا شده است که یکی از آنها، طرح موفق راهداری محوری است.
اکبری افزود: در طرح راهداری محوری، اقدامات مربوط به امور جاری راهداری به صورت گروهی با اکیپی از راهداران و ماشین آلات انجام میشود.
وی گفت: جادههای کشور تقسیم شده است به حوزههای جغرافیایی شهرستانها که به عنوان مثال جاده مشهد تا چابهار بین دهها شهرستان تقسیم شده است و با توجه به محدودیت نیروی انسانی و امکانات و ماشین آلات محدود در اختیار هر شهرستان که در حوزه راههای فرعی و روستایی نیز موظف به نگهداری و اجرای امور آن هستند، تمرکزی در سطح جادههای کشور از راهداران وجود نداشت و امور راهداری با تاخیر اجرا میشد و گاها برخی از فعالیتها به سال بعد منتقل میشد.
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، خاطر نشان کرد: در این راستا و در جهت تسریع و تقویت امکانات حوزه راهداری درجهت اجرای امور جاری راهداری، در طرح راهداری محوری امکانات و ماشین آلات چند شهرستان با هم تجمیع میشود و همگی داخل یک کریدور از جادههای شریانی قرار میگیرد و در واقع مجموعهای از امکانات به صورت گروهی در اجرای فعالیتها مورد استفاده قرار میگیرد.
اکبری همچنین اظهار داشت: قبل از اجرای این طرح، یک گروه ممیزی نیازها و امکانات را بررسی میکنندو طی بازدیدهایی، چک لیستی پر شده و برنامه زمان بندی مشخص میشود که براساس این برنامه زمان بندی گروهی از راهداران و ماشین آلات مربوط به چندین شهرستان، در یک محور کار خود را آغاز میکنند.
وی گفت: این طرح شامل عملیات راهداری جاری نظیر درزگیری، لکه گیری، تسطیح شانه، اصلاح شیب شیروانی راه، پاکسازی حریم راه، تعویض تابلوهای اطلاعاتی آسیبدیده، حفاظهای ایمنی که در طرفین جاده هستند و شستشو و تعویض آنها که آسیب دیده است در واقع شامل مجموعه اقداماتی است که با تجمیع امکانات چند شهرستان ،ممکن است ظرف یک ماه اقدامات مربوط به یک کریدور را که از یک استان به چند استان مجاور امتداد دارد، خاتمه دهند.
اکبری با اشاره به اینکه طرح راهداری محوری از ابتدای اردیبشت ماه سال جاری آغاز شده و تا پایان مردادماه ادامه دارد، افزود: بر اساس برنامه از پیش تعیین شده این طرح، پیش بینی میشود امور جاری راهداری ٣۵ هزار کیلومتر راه شریانی، در این بازه زمانی اجرایی شود.
وی گفت: در حال حاضر اجرای این طرح در تمام استانهای کشور با حضور ١٢ هزار نیروی راهداری و ٩ هزار ماشین آلات آغاز شده است.
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای همچنین خاطر نشان کرد: این طرح در در فاز اول در ١٠ کریدوراصلی کشور و در فاز دوم بزرگراههای متصل به این کریدورها را شامل میشود که از حجم ترافیک بالایی برخوردار هستند. در فاز سوم راههای اصلی که به این کریدورها و بزرگراهها متصل میشوند را شامل میشود که مجموعا ٣۵ هزار کیلومتر راه را دربرمی گیرد.
وی به تهیه چک لیستهای هفتگی از مراحل اجرای این طرح توسط گروهها و اکیپهای اجرایی جهت بررسی کیفیت کارها و همینطور انجام بازدیدهای هفتگی اشاره کرد و گفت:
نتایج این بررسیها در سامانه ملی در حال ثبت است و در پایان میتوانیم گزارش مطلوبی تهیه کنیم و نتایج اجرایی ظرف مدت زمان کوتاهی مشخص شده و ثبت میشود.
اکبری در خصوص رفع نقاط پرحادثه در این طرح سراسری گفت: اگر چه که مجموعهای از اقداماتی که در این طرح انجام میشود شامل احداث روشناییهای نقطهای در نقاط دارای خطر، خط کشی، اصلاح و نصب حفاظهای ایمنی در جادهها، منجر به ارتقای ایمنی جاده هاو اصلاح نقاط پرحادثه میشود، اما طبق روال و فرایندهای همیشگی در طرح مجزایی، رفع نقاط پرحادثه نیز در حال حاضر در خصوص ۵٠٠ نقطه پرحادثه جادههای کشور در حال اجرااست. این در حالی است که در سال گذشته نیز، ۵٧٠ نقطه پر حادثه در جادههای کشور اصلاح شد و با فرماندهی پلیس راه کل کشور صورتجلسه و تایید شد.
true
true
https://parsipress.ir/?p=87582
true
true