ضرورت ایفای نقش ایران در جاده ابریشم دریایی چین، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین با اعلام آمادگی بخش خصوصی ایران برای همکاری مشترک با چین در حوزه مدیریت، اپراتوری و بهرهبرداری از بنادر وجود دارد، ایفای نقش ایران در پروژه جاده ابریشم دریایی چین را ضروری توصیف کرد.
به گزارش پارسی پرس: مجیدرضا حریری در گفتوگو با سازمان بنادر و دریانوردی، با تاکید بر اینکه باید روابط معنادار و مشخصی در حوزه حملونقل دریایی بین ایران و چین تعریف شود، اظهار داشت: باید بدانیم که اپراتورهای بزرگترین بنادر دنیا در حال حاضر چینیها و در بخش سیستمهای مدرن تخلیهوبارگیری و بهرهبرداری از بنادر سرآمد هستند.
باید خود را به سطح اول بنادر دنیا برسانیم
وی ادامه داد: بخش تکنولوژی و تجهیزات دریایی و بندری باید خود را به سطح اول بنادر دنیا برسانیم و شرایط حملونقل دریایی کشور را با توجه به نقش وِیژه این مد حملونقل بهبود بخشیم.
رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین با اشاره به اینکه میتوانیم با چینیها در حوزه مدیریت بنادر، اپراتوری و بهرهبرداری همکاری مشترک داشته باشیم، عنوان کرد: در حال حاضر چینیها در تعداد زیادی از بنادر مهم منطقه ایفای نقش میکنند و از نظر سختافزاری و نرمافزاری در این بنادر کار را بر عهده گرفتهاند.
حریری با تاکید بر اینکه به طور حتم چینیها از مسیر غربی خود به غرب آسیا و شرق اروپا متصل میشوند، خاطرنشان کرد: قطعا باید نگاه ویژهای به پروژه جاده ابریشم دریایی چینیها داشته باشیم و از ظرفیت این طرح به نحو مطلوب در حوزه حملونقل دریایی کشور استفاده کنیم.
همکاری در حوزه دریایی و بندری، همکاری چندجانبه است
وی ادامه داد: همکاری در حوزه دریایی و بندری، همکاری چندجانبه است و باید با تعریف نقش موثر خود برای شرکای تجاری، در طرح چینیها نقش اثرگذاری داشته باشیم همانطور که بنادر عمان در این مسیر گام برداشتاند و در حال ایفای نقش هستند.
رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین با اشاره به اینکه چینیها در حال حاضر به سمت بندر گوادر رفتهاند، بیان کرد: نباید دست روی دست بگذاریم و از فرصتهای پیش رو غافل شویم بلکه باید از مقاومتهای ذهنی منفی در حوزه تجاری عبور کنیم چرا که در غیر این صورت حتی بندر بصره هم در آینده در حوزه ترانزیت در مسیر شرق به غرب فعالیت بنادر ما را محدود خواهد کرد و اینگونه عقب خواهیم ماند.
وجود ۴۵ بندر معتبر در شرق چین
حریری با بیان اینکه چینیها به انتقال بار از مسیر زمینی و دریایی توجه ویژه دارند، گفت: تاکید چین بر استفاده از مسیرهای متنوع است و ما نیز باید به ترکیب مسیرهای مواصلاتی در این خصوص توجه کنیم و همکاری دریایی و بندری خود را با چین بهبود بخشیم.
وی افزود: چین در شرق کشور خود دارای ۴۵ بندر معتبر است و برای اتصال به اروپا میتواند از مسیر ایران استفاده کند به همین دلیل میتوان از مسیر قزاقستان و بندر آکتائو با چینیها در تعاملات تجاری همکاری مشترک داشت.