×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

اکوپارس: مقایسه‌ای میان «لکسوس LS۴۶۰» و «هیوندای سنتنیال»؛ دو محصول لوکس شرقی که بر روی کاغذ مشخصات فنی یکسانی دارند، اما اختلاف قیمت بیش از ۱۵۰ میلیون تومانی این دو حکایت از چیز دیگری دارد.

اگر جزء افرادی هستید که احتمالا نیمه دوم زندگی خود را می‌گذرانید و حساب بانکی‌تان اجازه امضای چک‌های ۱۰ رقمی بابت خرید خودرو را به شما می‌دهد، دو برند کهنه‌کار آلمانی، یعنی مرسدس و بي‌ام‌و نخستین گزینه‌هایی خواهند بود که هنگام خرید خودرو به سمتشان خواهید رفت؛ اما برای سوار شدن بر دفاتر کار متحرک آلمانی، یعنی بي‌ام‌و سری ۷ و مرسدس بنز S-Class باید چکی را امضا کنید که رقمی بین ۶۰۰ میلیون الی ۷۰۰ میلیون تومان بر روی آن نوشته شده است. زندگی دخل و خرج دارد و نمی‌توان بی‌حساب و کتاب چنین کاری کرد. پس از پرس‌وجوی دوباره متوجه می‌شويد که رقیب شماره یک مرسدس S-Class و بي‌ام‌و سری ۷ در بازارهای جهانی در نمایشگاه‌های تهران نیز قابل خریداری است. به اتوگالری لوکسی مراجعه مي‌كنيد و با نگاه خريدارانه چرخی دور لکسوس LS۴۶۰ می‌زنید. مگر می‌شود که فرزند «آمریکایی- ژاپنی» کمپانی تویوتا چشمتان را نگیرد؟ اما عجله نکنید! LS۴۶۰ تنها گزینه پیش رو در این کلاس نیست.
LS۴۶۰؛ هتل متحرک
داستان ورود لکسوس به بازار ایران به سال ۱۳۸۷ و زمانی بازمی‌گردد که واردکننده وطنی تویوتا تصمیم به عرضه برند «لوکس‌ساز» زیرمجموعه تویوتا، یعنی لکسوس در ایران گرفت. اساس نسل فعلی سری LS محصولات لکسوس ، به مدل کانسپت Lexus LF-Sh بازمی‌گردد که در نمایشگاه بین‌المللی توکیو در سال ۲۰۰۵ معرفی شد. پس از معرفی این مدل، کمپانی لکسوس با تغییراتی بر روی مدل مفهومی LF-Sh مدل LS را در سال ۲۰۰۶ و با مدل ۲۰۰۷ روانه بازار کرد. اگر با دقت به طراحی خارجی لکسوس LS بنگرید، بي‌شک رگه‌هایی از طراحی نسل پیشین بي‌ام‌و سری ۷ را در آن خواهید دید. کیفیت مشهور ساخت و مونتاژ کمپانی لکسوس که در این خودرو به اوج رسیده است، جای هیچ‌گونه انتقادی باقي نگذاشته است؛ اما نقطه ضعف بزرگ LS را باید عدم تناسب چهره ظاهری، با برچسب قیمت ۵۰۰ میلیونی آن در بازار ایران دانست. به طوری که شاید نسل جدید هیوندای سوناتا، با قیمت ۱۵۰ میلیون تومان، بسیار جذاب‌تر و مدرن‌تر از این خودرو جلوه کند. اگر ظاهر محصول غول پیکر لکسوس را نپسندید، این خودرو چیزهای زیادی دارد که شما را مجاب کند تا زیر چک ۵۰۰ میلیونی را امضا کنید. شاید بتوان لکسوس LS را لابراتوار تکنولوژی متحرک کمپانی لکسوس دانست که شما را به زمان آینده می‌برد. پرسر و صداترین این تجهیزات گیربکس هشت سرعته هوشمند LS۴۶۰L است که نام این خودرو را به عنوان نخستین خودرو مجهز به گیربکس هشت‌سرعته در جهان ثبت کرد. نسل چهارم LS که در بازارهای جهانی با دو پیشرانه ۶/۴ لیتری و ۵ لیتری هیبریدی عرضه می‌شود، در بازار کشورمان تنها در گونه ۸ سیلندر ۶/۴ لیتری بنزین‌سوز عرضه می‌شود. شتاب صفر تا صد ۵/۵ ثانیه‌ای، حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت و قدرت ۳۸۰ اسب بخاری، ارمغان نیروگاه کوچک لکسوس LS۴۶۰ در مقابل رقم پرداختی شما خواهد بود. پس از چند دقیقه رانندگی با LS۴۶۰L به سرعت درخواهیدیافت که تجربه رانندگی با این خودرو متفاوت‌تر از هر خودرو دیگری در این کلاس است. ضمن آنکه کمپانی لکسوس در این خودرو حسابی به فکر جان مشتریان ثروتمند خود بوده و با تجهیز سدان فول‌سایز خود، به امکاناتی چون سیستم Park Assist، سیستم توزیع الکترونیکی وزن، سیستم کنترل لغزش، سیستم کنترل کروز هوشمند و در نهایت ۱۲ عدد کیسه هوا (سرنشینان، زانویی و پرده‌ای)، امنیت جان خانواده ثروتمند «لکسوس سوار» را تضمین کرده است! هم‌اکنون لکسوس LS تنها در گونه ۴۶۰ و در دو اتاق Long و Standardموجود است که بيشتر LS۴۶۰های بازار پایتخت از نوع long هستند. LS۴۶۰L در بازار تهران با قیمتی در حدود ۵۰۰ الی ۵۴۰ میلیون تومان و در تعداد محدودی قابل خریداری هستند که اگر هوس کردید قید آلمانی‌ها را بزنید و با چشم‌پوشی از اندک نقاط ضعف این خودرو، همچون عدم ثبات قیمت در نمونه‌های صفرکیلومتر و بازار نامناسب نمونه‌های دست دوم آن، به سراغ این خودرو رفتید، هرگز فراموش نکنید که سوار بر لکسوس LS۴۶۰L آنچنان هم اصطلاحا «تو چشم نخواهید بود!»
سنتنیال؛ ولخرجی ممنوع
هیوندای «سنتنیال» بزرگ‌ترین، لوکس‌ترین و گران‌ترین محصول کمپانی هیوندای موتورز است که پاسخی از طرف این خودروساز به محصولاتی همچون آئودی A۸، لکسوس LS و بي‌ام‌و سری ۷ محسوب می‌شود. نسل نخست این خودرو تنها شانس حضور در کشورهای کره جنوبی، چین و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس را یافت که بخش قابل توجهی از تولید این خودرو به سران و مقامات کره‌ای اختصاص می‌یافت؛ اما زمان گذشت و شرکت هیوندای موتورز همچون دیگر خودروسازان کره‌ای پله های ترقی را یکی پس از دیگری طی کرد و به لطف تیزهوشی و سخت‌کوشی مدیران ارشد صنعتی کشور کره جنوبی، به جایگاهی قابل قبول در بازارهای جهانی دست یافت که توانست نخستین گام محکم خود را در بازار پرزرق و برق سدان‌های مجلل بردارد. فروش و عرضه سنتنیال، از مارس ۲۰۰۹ در کشور کره جنوبی و سپس از آگوست ۲۰۰۹ در چین آغاز شد. هنگامی دو سال پیش سدان فول‌سایز هیوندای، یعنی جنسیس همزمان با بازارهای جهانی به ایران نیز وارد شد، کمتر کسی فکر می‌کرد که تعداد خریداران یک خ
ودروي کره‌ای با قیمت بیش از ۷۵ میلیون تومان متجاوز از تعداد انگشتان دو دست باشد؛ اما این‌گونه نشد و بازار تشنه کشور استقبال نسبتا مناسبی از جنسیس کرد. موفقیت نسبی هیوندای جنسیس در مقابل رقبای ژاپنی نشان داد که سلیقه مشتری ایران در حال تغییر است و همین امر سبب شد تا واردکننده وطنی هیوندای، سدان فول سایز این خودروساز را نیز در سبد محصولات خود قرار دهد. با نگاه دقیق‌تری به چهره سنتنیال شخصیت متعلق به آسیای شرقی این خودرو بیش از پیش به چشم می‌آید. ابعاد بزرگ به همراه عناصر عظیم‌الجثه، همچون چراغ‌ها و جلوپنجره، از سنتنیال خودرویی لوکس و اشرافی ساخته است که اگرچه در مقابل پرچم‌داران این کلاس همچون بنز S-Class حرفی برای گفتن ندارد، اما اين مشخصات این خودرو را اغواگر و جذاب‌تر از آنی که هست، نشان می‌دهد. بدون شک سنتنیال را می‌توان از لحاظ کیفیت مونتاژ و کیفیت متریال، در ردیف خودروي لکسوس LS قرار داد، اما نکته‌ای که نباید فراموش کرد این است که این کیفیت قابل تحسین در نمونه‌های صفرکیلومتر تا چه حد قابل دوام است و آیا هیوندای از لحاظ استهلاک و دوام کیفیت مواد به کار برده نیز به پا به پای لکسوس حرکت می‌کند یا نه؟ هیوندای می‌گوید که توانایی‌های حرکتی سنتنیال نیز همچون کیفیت ساخت آن خیره‌کننده است. گواه این ادعا نیز انتخاب موتور ۸ سیلندر سنتنیال (V۸ Tau) به عنوان یکی از ۱۰ پیشرانه برتر جهان در سال ۲۰۰۹ است. پیشرانه ۳۷۸ اسب بخاری سنتنیال می‌تواند هر اسب بخار قدرت را به رقم قابل توجه ۳۸/۵ کیلوگرم وزن این خودرو اختصاص دهد که برابر با نسبت قدرت موتور به وزن خودروي LS۴۶۰L است. اما نقطه هیجان‌انگیز ماجرا اینجاست که هر اسب بخار قدرت سنتنیال برای صاحبش حدود ۹۲۵ هزار تومان هزينه دارد که این مبلغ در خودروي لکسوس LS۴۶۰L به رقم یک میلیون و سیصد هزار تومان برای هر اسب بخار قدرت می‌رسد! سنتنیال که در بازارهای جهانی با قیمت پایه ۵۸ هزار دلاری عرضه می‌شود، در بدو ورود به کشورمان با قیمت ۱۲۸ میلیون تومان عرضه می‌شد؛ اما این رقم در آشفته‌بازار امروز خودرو، به محدوده باورنکردنی ۳۴۵ الی ۳۵۰ میلیون تومان رسیده است. از تجهیزات رفاهی این خودرو نیز می‌توان به صندلی‌های جلو و عقب مجهز به گرم‌کن و سردکن و ماساژور، دوربین‌های دید جانبی و روبه‌رو، یخچال عقب، سیستم چفت شدن اتوماتیک درها و تودوزی چرم طبیعی اشاره كرد.
دوراهی انتخاب
انتخاب یکی از میان این دو، مستقیما به سلیقه و سطح توانایی مالي شما بازمی‌گردد. شما که می‌توانید با پرداخت رقم ۵۰۰ میلیون تومان، مالک خودرویی خوش‌نام در بازارهای جهانی شوید که بسیاری از ستارگان هالیوود پشت فرمان آن می‌نشینند و به این زودی‌ها خرج روی دستتان نخواهد گذاشت؛ یا شما که با پرداخت نصف هزینه خرید لکسوس ، هیوندای «سنتنیال» را انتخاب می‌کنید که نه تنها به سبب جدیدتر بودن، حسابی توی چشم خواهید بود، بلکه می‌توانید با بقیه پولی که می‌خواستید بابت خرید لکسوس بپردازید، خودروي دیگری همچون هیوندای ix۳۵ برای همسرتان بخرید!
ارسلان سلیمانیان-   بیز  نیوز

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false