true
سرمایهگذاری موفق لجستیک ترکیه در ۱۸ سال گذشته!، ترکیه در سال جاری در صدد است تا از طریق ایران و راه آهن وان، کاپی کوی، بارهای صادراتی و وارداتی سنگین خود را جابه جا کند.
پارسی پرس: دکتر سیدجلال ابراهیمی: سرمایهگذاریهای بخش خصوصی در باربریهای هوایی، دریایی و زمینی در ترکیه شرایط لجستیکی به علت ورود چین به بازارهای منطقه و ایجاد شرایط سهل برای حمل و نقل از جمله حمل سریع و تقریبا بدون نوبت، قیمتهای قابل رقابت و تنوع در اقسام وسایط نقلیه و از طرفی داشتن کانتینرهای حمل بار زمینی و دریایی با قیمت ارزان، تجار ترکیه را در امر صادرات در شرایط خاصی قرار داده است.
در ۱۸ سال گذشته در ترکیه رقمی برابر با ۹۳۰ میلیارد لیر ترک در حوزه لجستیک سرمایهگذاری شده که از این رقم صدی ۶۲ آن در راههای شوسه یعنی رقمی برابر با ۵۷۶ میلیارد لیر در توسعه راههای شوسه و جادههای چند بانده هزینه شده است.
علاوه بر آن، ترکیه برای اینکه بتواند شرق و غرب را به هم متصل کرده و از توانهای توریستی و اقتصادی آن بهره بگیرد، توجه ویژهای به توسعه فرودگاهها بالاخص استانبول کرده و در همین راستا قراردادهای بین المللی را به منظور اجرایی کردن طرحهای توسعه، تجهیز، مدرنیزاسیون، خدمات ، آموزش ، تبلیغات با کشورهای مختلف به خصوص اروپایی امضاء کرده است.
در این مدت ترکیه طول جادههای خود را از شش هزار و صد کیلومتر به ۲۸ هزار و ۱۹۵ کیلومتر رسانید و اتوبانها نیز از ۱۷۱۴ کیلومتر به ۳۵۰۰ کیلومتر افزایش یافت.
در فرودگاههای کشور رقمی ۳۱ میلیون و ۷۸۷هزار مسافر رسانده شد.
ترکیه برای اینکه شرق و غرب را بهم متصل کند و از توانهای توریستی و اقتصادی آن بهره بگیرد، توجه ویژه به توسعه فرودگاهها به ویژه استانبول کرده است که قراردادهای بین المللی برای طرحهای توسعه، تجهیز، مدرنیزاسیون، خدمات، آموزش و تبلیغات با کشورهای مختلف به خصوص اروپایی امضا کرده است.
در سال گذشته، ۵۶ فرودگاه داخلی در استانهای کشور ترکیه هزار خدمات پروازی داشته است.
لزوما باید یادآور شد که سرویس دهی مسافران هرکدام با قومیت و ملیت متفاوت که تفکر، عرف و سنت خاص خودشان را دارند، نیازمند مدیریت در برنامه ریزی توریستی منظمی میباشد.
در سال ۲۰۲۰ تعداد مسافر ورودی و پروازی به هشتاد و یک میلیون و هفتصد هزار نفر رسید یعنی تقریبا روزانه دویست و چهار هزار نفر که بیشترین مسافر را فرودگاههای استانبول، آنتالیا، ازمیر، آنالیا، بدروم، مرسین، آنکارا به خود اختصاص داده اند.
در حوزه خطوط راه آهن، ترکیه به خطوط آهن لجستیکی و بازرگانی خارجی توجه بیشتری داشت. در حوزه اروپا به بلغارستان، رومانی، مجارستان،لهستان، اتریش، اسلواکی، چک، آلمان، آذربایجان و تفلیس و همچنین در توسعه خط قارص از طریق آذربایجان به قزاقستان، ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان، خطوط لجستیکی توسعه یافت به طوری که در شش ماه گذشته این کشور توانست خطوط آهن حوزه باربری و صادراتی را به روسیه و چین متصل و بارهای سنگین را در این حوزه جا به جا کند.
ترکیه در سال جاری در صدد است تا از طریق ایران و راه آهن وان، کاپی کوی واقع در مرز آغری، بارهای صادراتی و وارداتی سنگین خود را جابه جا کرده و بارهای بلوک شده پاکستان، افغانستان را توسط خطوط ایران به کشورهای اروپای غربی منتقل نماید. لذا، در شرایط حاضر تلاشهای عملیاتی برای اجرایی کردن این موضوع ادامه دارد.
بنادر ترکیه
بنادر ترکیه در سال قبل میلادی ۱۳۹ میلیون تن بار صادراتی را در سواحل و بنادر دریای مدیترانه (آک دنیز) و دریای سیاه (کارادنیز) به مقاصد دور و نزدیک جا به جا کرده است.
ترکیه به لحاظ قرار گرفتن بین سه قاره استراتژیک جهانی آسیا، آفریقا و اروپا در یک موقعیت ویژه در زمینه اقتصادی، نظامی، تجاری یا به طور کلی استراتژیک و لجستیک دریایی و حضور آن در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و پیمانهای تجاری حضور پررنگی در حمل و نقل دریایی دارد.
از سواحل استانبول، چاناک قلعه و بنادر موجود در دریای مدیترانه و دریای سیاه و کشورهای حاضر در کنارههای دریاهای شمال و جنوب ترکیه، این کشور را در شرایط ماوراء تجار قرار داده تا در یک موقعیت اقتصاد سیاسی و استراتژیک توانسته با اغلب بنادر دنیا ارتباط داشته باشد، گرچه مشکلاتی از لحاظ باراندازی، کمبود کانتینر و شرایط ملموس و فشار بیماری کرونا در امر حمل و نقل دریایی از جمله حمل بار دریای مدیترانه و دریای سیاه و کشورهای شمالی دریای سیاه دارد، چینیها که دارای کانتینرهای ارزان و فراوان هستند، بیشترین بار حوزه را به عهده گرفتهاند.
سواحل و بنادر
ترکیه توانسته تا گواهینامه امنیت حمل و نقل دریایی یعنی ISPS را دریافت کند و از طریق بتواند در چارچوب مقررات این گواهینامه و قوانین حمل و نقل و امنیت و حفظ بار، در ۱۸۲ اسکله و بارانداز ترکیه به تخلیه و بارگیری بپردازد.
در سال جاری در باراندازهای ترکیه چهارصد و هشتاد وشش میلیون و هفتصد تن بار دریایی بین استانهای کشور توزیع و یا بارهای صادراتی در این باراندازها جابه جا و بارگیری شده است و در این باراندازها ۲۲۷ میلیون تن واردات و ۱۳۹ میلیون تن صادرات انجام شده است و حمل بار از مراکز تولیدات صادراتی به مقاصد و هدف تجاری سیصدوشصت و پنج میلیون تن بوده است.
با تمامی مشکلات اقتصادی ناشی از توقف تولید در بعضی از حوزه هابه علت کرونا و بالا بودن بهره بانکی ترکیه در تلاش است صادرات برای حوزه اروپا یعنی قاره آسیا،اروپا ،آفریقا را در اختیار بگیرد و خود را نامزد مرکزیت صادراتی سه قاره کرده است.
گورسل باران رئیس اتاق بازرگانی آنکارا (ATO ) اعلام کرده است که با همه مشکلاتی که کوید ۱۹ برای تجارت ترکیه ایجاد کرد امکانات و فرصت هایی نیز این بیماری برای ترکیه به وجود آورده است. او گفته است که کوید_ ۱۹ آرایش جدیدی در تجارت برون مرزی ترکیه و یافتن بازارهای جدید صادراتی فراهم آورده است.
ترکیه از دید استقرار جغرافیایی و مورفولوژی و قرار گرفتن استراتژیکی آن بین سه قاره آسیا، اروپا، آفریقا و همچنین بین دو دریا ی مدیترانه و دریای سیاه و تنگههای باب المندب و بغاز، داردانل و تنگه بسفر و خروجیهای دریای احمر به سوی اقیانوسها شرایط ویژهای درحمل بار دریایی و توزیع ،تولیدات از حیث لجستیک دارد.
رئیس اتاق صنایع آنکارا، نورالدین اوزده بیر نیز معتقد است که شرایط استقرار منطقهای ترکیه که در حد فاصل حوزههای کشورهای مصرف کننده و تولید کننده قرار دارد سرمایهگذاران خارجی را برای ایجاد صنایع مورد نیاز سبدهای خانوادههای منطقه بیشتر تشویق کرده است.
او عقیده دارد که اگر صاحبان کارخانجات خارجی در تکمیل و توسعه کارخانجات ترکیه در حوزه صادرات سرمایهگذاری نماید، برای هر دو طرف یعنی سرمایه پذیر و سرمایهگذار بسیار سودآور خواهد بود.
true
true
https://parsipress.ir/?p=97812
true
true