×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

سبقت گرانی روغن، از گوشت و مرغ و تخم‌مرغ، گرانی سلسله‌وار کالاهای اساسی مدت‌ها است که به دغدغه جدی برای خانواده‌های ایرانی تبدیل شده است، دغدغه‌ای که صف‌های خرید طولانی را تشکیل داده و در نبود مدیریت و نظارت دولت در گام بعد سفره غذایی شان را کوچک و بی‌ رنگ و رو تر کرده است، اکنون نیز اما در روزهای پایانی عمر دولت دوازدهم روغن نیز برای چندمین بار به فهرست اقلامی که روند پرشتاب قیمت ها را تجربه می کنند، اضافه شده است.

پارسی پرس، الهام صادقی: روغن باز هم گران شد. این در حالی است که هنوز خاطره نایاب شدن این کالای اساسی و به دنبال آن افزایش بهایش در سال گذشته فراموش نشده است و بسیاری از خانواده ها همچنان از ناتوانی خود در تامین این کالا در کنار سایر اقلام خوراکی مهم در سبد معیشتی خود سخن می گویند.

با این وجود اما درست در روزهای پایانی عمر دولت دوازهم باز هم متولیان امر در امور اقتصادی دست به کار شده اند و به رغم ادعاهایی که همواره در خصوص کنترل و مدیریت بهای اقلام مختلف دارند، در قالب سیاست تنظیم بازار این کالا را به میزان قابل توجهی گران کرده اند.

آن هم در شرایطی که باید گفت؛ آخرین گزارش‌ های منتشر شده از سوی مرکز آمار و گمرک کشور قیمت این کالا مصرفی اسفندماه اخیر در مقایسه با ماه ما قبل خود ۷.۹ درصد افزایش یافته است، علاوه براین در مقایسه با اسفندماه سال ۱۳۹۸ هم شاهد هستیم که بهای آن روند صعودی بیش از ۸۰ درصدی را تجربه کرده است.

افزایش ۱۴۶درصدی بهای روغن در سال ۱۳۹۹

در توضیح بیشتر باید گفت که هر کیلو روغن جامد در اسفندماه دوسال قبل حدود ۹ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت داشت که در بهمن ماه سال ۱۳۹۹ این عدد به ۲۱ هزار و ۷۰۰ تومان رسید.

اما در اسفندماه نیز بازا مذکور روند افزایشی را تجربه کرد و متوسط بهای این کالای پر مصرف رکورد ۲۲ هزار و ۶۰۰ تومان را زد حتی در مواردی این رقم به حدود ۳۰ هزار تومان هم رسید.

در مجموع آمار و ارقام در این زمینه حکایت از این دارد که قیمت هر کیلو روغن جامد در اسفندماه سال گذشته نسبت با ماه ماقبل خود ۴.۲ درصد افزایش را تجربه کرد، از سوی دیگر بهای این کالا در آخرین فصل سال ۱۳۹۹ در مقایسه با اسفندماه سال ۱۳۹۸ افزایش ۱۴۶.۶ در قیمت خود را به ثبت رساند.

سازمان حمایت از مصرف ‌کنندگان یا تولیدکنندگان یا…؟

با این وجود اما اکنون به یکباره طبق نامه منتشر شده از سوی  یکی از شرکت‌ های بزرگ تولید روغن که خطاب سازمان بورس اوراق بهادار بوده، از افزایش دوباره قیمت روغن خوراکی سخن به میان آمده است.

در نامه مذکور عنوان شده که بر اساس اعلام سازمان حمایت مصرف ‌کنندگان و تولیدکنندگان مقرر شده قیمت مصوب فروش انواع روغن ساخته شده از امروز افزایش یابد و به این ترتیب انواع روغن مایع ۳۵ درصد گران خواهد شد و این رقم برای روغن جامدهم  ۳۰ درصد خواهد بود. البته در نامه اشاره شده آمده است که با توجه به ترکیب تولیدات و فروش شرکت متوسط افزایش نرخ فروش محصولات شرکت به میزان ۳۳ درصد خواهد بود.

ضمن اینکه این قیمت‌ها بر اساس واردات با ارز یارانه ای به عبارتی هر دلار چهار هزار و ۲۲۰ تومانی است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false