×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

شركت نفت مناطق مركزي ايران در سال گذشت به عنوان شركت برتر صنعت نفت معرفي شد و در ميان شركت هاي توليدي ۱۱ رتبه برتر را به خود اختصاص داد كه يكي از آنها در زمينه ساخت تجهيزات بالادست مي باشد.

كه در اين بخش نياز به دانش هاي مكانيك ، متالوژي ، شيمي ، برق از اساسي ترين دانشهايي هستند كه بايد در قالب محورهاي پژوهشي /كاربردي مورد استفاده قرار گرفته و نيازهاي واحدهاي عملياتي را مرتفع سازند.
مهندس مهدي فكور مدير عامل شركت نفت مناطق مركزي ايران با حضور در جشنواره صنعتي مكانيك دانشگاه صنعتي شريف و در جمع اساتيد و دانشجويان اين دانشگاه با اشاره به اهميت موضوع تحقيق و پژوهش و رابطه اي كه بين صنعت و دانشگاه باشد ، اظهار داشت : اين شركت طي سال ۱۳۸۹ توانست ۱۴ ميليارد ريال اعتبارات پژوهشي را در قالب طرحهاي كاربردي جذب نمايد و اين رقم در سال ۱۳۹۰ به ۱۸ ميليارد ريال افزايش يافته است. به طور خلاصه مي توان به طرحهاي پژوهشي انجام شده و در حال اتمام اشاره كرد كه طرحهاي پژوهشي انجام شده و در حال اتمام ۱۴ طرح ، طرحهاي پژوهشي برنامه شده در سال جاري ۱۶ طرح برنامه هايي كه در شركت نفت مناطق مركزي ايران انجام شده و در برخي از پروژه ها با دانشگاهها مشخص شود بالغ بر هدفگذاري ۱۲ ميليارد تومان است كه از اين مبلغ تا كنون دو ميليارد تومان جذب شده است ، طرحهاي پژوهشي در حال اجرا ۱۰ طرح ، پايان نامه هاي دانشجويي حمايت شده ۳۰۰۰ مورد در قالب طرحهاي دانشجويي با ۱۸دانشگاه كشور ارتباط مستقيم دارد كه چهار دانشگاه رديف اول به ترتيب عبارتند از دانشگاه صنعت نفت ، تهران ، سهند تبريز و صنعتي شريف. كه اميدواريم با آشنايي كه با شركت در اين جشنواره به عمل مي آيد بتوانيم جايگاه اول را به صنعتي شريف اختصاص دهيم چرا كه فكر مي كنيم برخي از نيازهاي ما در اين دانشهاي اندوخته اين دانشگاه مي باشد. و پايان نامه هاي دانشجويي در دست اجرا ۱۰۰ مورد مي باشد.
وي افزود : در بعد طرحهاي كاربردي دانشگاه شيراز با اختصاص ۱۲ ميليارد ريال رتبه اول را به خود اختصاص داده است و پس از آن مي توان به دانشگاههاي تهران و صنعت نفت اشاره نمود. هدف دار نمودن طرحهاي پژوهشي و دانشجويي در راستاي تعريف طرحهايي كه مشكلات صنعت نفت را حل نمايد از جمله ويژگيها و شاخصهاي مدنظر اداره پژوهش و توسعه شركت نفت مناطق مركزي ايران مي باشد. به گونه اي كه در بخش ساخت كالا و مواد ، ايجاد خط توليد از مهمترين مراحل پژوهش مي باشد.آن چيزي كه در شوراي پژوهش شركت محقق شد بر اين منوال بود كه تمام طرحها بايد به گونه اي ختم شود كه قابليت كاربردي در صنعت داشته باشد به دليل اينكه صنعت نفت به جهت اجبار در ارائه توليدات فعاليت مي نمايد. پس نياز طرحها به گونه اي باشد كه قابليت كاربردي در هنگام پژوهش در صنايع داشته باشد. ما نمي توانيم صنعت را به خصوص در صنايع بالادست متوقف كنيم كه پژوهش ها به ثمر برسد بلكه به گونه اي هماهنگ عمل شود كه اين مشكلات در حين خط توليد و محصولات صورت گيرد.
مدير عامل شركت نفت مناطق مركزي ايران در رابطه با فاصله اي كه بين صنعت و دانشگاه وجود دارد و تلاشي كه مديريت اين شركت براي رفع نيازهاي خود و كم كردن اين فاصله برداشته است ، اظهار داشت : از مشكلات ديرينه اي كه بين صنعت و دانشگاه وجود داشته فاصله اي است كه هنوز مرتفع نشده است .در پروژه هاي دانشگاهي دانش توليد مي شود اما وقتي مي خواهيم اين محصول را به توليد انبوه برسانيم خط فرايند توليد وجود ندارد. در راستاي اين موضوع شركت نفت مناطق مركزي ايران به عنوان بزرگترين توليد كننده گاز كشور با بيش از ۳۱۳ ميليون متر مكعب گاز و بيش از ۱۷۰ هزار بشكه نفت خام در روز و گستردگي در بيش از ۲۳ استان كشور ، همواره تلاش نموده است تا با ارتباط موثر ، مفيد و معين با دانشگاههاي كشور صنايع بالادستي را در جهت رسيدن به اهداف عاليه نظام و تامين مطمئن انرژي در درازمدت ياري نمايد . به همين منظور گلوگاهها و مشكلات توليدي خود را شناسايي و براي آنها برنامه طولاني مدت تدوين نموده است. شركت نفت مناطق مركزي ايران در جهت رفع نيازهاي خود بيش از ۵۰ ميليارد تومان قرارداد منعقد كرده و محصولات آن در گردونه صنعت نفت قرار دارد .
مهندس فكور با اشاره به آموزه هاي ديني و تاكيدي كه به علم آموزي در كلام الهي به آن مي شود ، خاطرنشان كرد : بر اساس آيات آسماني قرآن كريم جايگاه علم و فناوري و مجهز شدن به آن در ميان تمام موضوعات خلقت از مرتبه والايي برخوردار مي باشدو شايد به همين دليل است كه انبياء و اوصياء هر كدام در زمان حيات خود داراي مرتبه بالاي دانش و علوم در زمينه هاي مختلف نسبت به سطح جامعه بودند .بي ترديد ايجاد دانش و استفاده از آن دو حلقه اساسي پيشرفت هر جامعه هستند كه جدايي آنها از هم غير ممكن است.اگر چه نانو يك تكنولوژي جديد است اما در صنايع بالادستي نفت در تاسيسات كاربرد دارد و از آن استفاده مي كنيم.
عضو هيات مديره شركت ملي نفت ايران درباره فعاليت هاي صورت گرفته در تحقق طرح و پروژه هايي كه انحصار كالاهاي خارجي در صنعت نفت را بي ثمر سازد ، تصريح كرد : شركت نفت مناطق مركزي ايران در اين ارتباط با تشكيل گروههاي كاري متشكل از كارشناسان شركت ، دانشگاهها و كارگاههاي توليدي ، توانسته است گامهاي موثري را در زمينه ساخت كالا و مواد بردارد و نيازهاي اساسي صنايع بالادستي را با ايجاد خط توليد برطرف سازد. كه از جمله مي توان به ساخت نرم افزار CPMIS توسط دانشگاه صنعتي شريف كه مديريت كنترل پروژه را در سطوح اجرايي و مالي به عهده مي گيرد. ساخت پايش حفاظت كاتدي از طريق وب توسط دانشكده برق دانشگاه شريف انجام شده و الان در سايت هاي عملياتي استفاده مي شود. ساخت نانو فيلترهاي جداكننده يون كلريد از ميعانات گازي ، ساخت نانو سنسور گاز متان و طراحي نانو سنسور گاز H2S كه طراحي آن به اتمام رسيده و براي اولين بار براي ايستگاه تقويت فشار طراحي و كارگزاري مي شود، ساخت ماده دموسولیفار برای فرآورش نفت سنگین به کمک دانش نانوساخته شد و در مرحله تولید انبوه هست ، ساخت کامپوزیت جهت ترمیم و تقویت و پوشش خطوط لوله جریانی ، ساخت نانوفیلتر سوخت گازوئیل جهت کاهش مصرف بين ۱۰ تا ۱۵ درصد كه تا ۵۰ درصد هم كاهش در پي خواهد داشت ، ساخت تاج چاه برای فشارهای کلاس سه هزار , پبج هزار ۱۰ هزار پام و محیط ترش ، ساخت فلنج های محیط گاز ترش کلاس کاری ۱۵ هزار ، ساخت ظروف جداکننده گاز , آب و میعانات گازی برای فشارهای هزار و ۸۰۰پام ، ساخت شیرهای ایمنی سرچاهی برای کلاسهای سه هزار و پنج هزار ، ساخت شیرهای ایمنی درون چاهی برای کلاسهای سه هزار و پنج هزار ، ساخت رشته های تکمیلی برای فشارهای تا هفت هزار و ۵۰۰ پام و محیط گاز ترش و نفت ترش و طراحی رشته های تکمیلی برای فشارهای تا ۱۳۵۰۰ پام و محیط گاز ترش و نفت ترش اشاره كرد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false