×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

در آخرین سه شنبه سال ۱۳۹۰ بهروز اثباتی در نشست خبری نخستین جشنواره كتاب مقاومت با عنوان جایزه شهید آوینی گفت: حركتهای فرهنگی به نام این شهید با تولید فیلم مستند آغاز شد و بعدها حوزه نشر را هم در برگرفت.

جایزه شهید آوینی با در اختتامیه این جشنواره در ۲۱ فروردین ماه سال ۹۱ ؛ از برپایی دوره بعدی این رویداد فرهنگی به صورت بین المللی خبر داد.

وی گفت: بنیاد فرهنگی روایت علاوه بر فعالیت در حوزه شعر مقاومت و برپایی دو دوره جشنواره تلاش كرد تا در حوزه ادب و مقاومت و پایداری نیز ورود كند.

اثباتی با تاكید بر اینكه كتب ارزشمندی در حوزه دفاع مقدس وجود دارد تصریح كرد كه سعی شده در این رویداد فرهنگی با نگاه جدی تر و گسترده تری به حوزه ادبیات پایداری پرداخته شود.

روند برپایی نخستین جشنواره به این شکل است: در جلسه شورای تصمیم گیری كلید كار از اوایل سال ۹۰ زده شد و با توجه به تجربیات گذشته مشخص شد به لحاظ موضوعی حوزه ادبیات پایداری و مقاومت به خوبی تبیین نشده است. به همین منظور كارگروهها و نشستهای علمی برگزار و به شاخص های كلی در این حوزه دست یافتیم.

اثباتی اضافه كرد: با فراخوانی كه اعلام شد و با ارتباطی كه با ناشران و اهالی ادب گرفتیم از چند ماه پیش آثار زیادی به این حوزه رسید؛ فهرستی از منابع مرتبط با این حوزه را هم از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، موسسه خانه كتاب و كتابخانه دفاع مقدس ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی و بنیاد حفظ و نشر اثار و ارزشهای دفاع مقدس دریافت كردیم.

وی با توضیح اینكه دو هزار و ۵۰۰ اثر مربوط به بازه زمانی سالهای ۸۸ و ۸۹ در این حوزه بررسی شد گفت: در ریزش اولیه و مطابق با شاخصهای انجام شده برخی از این آثار كتاب نبودند و یا بازه زمانی آنها با سالهای ذكر شده متفاوت بود كه از دور داوری خارج شدند.

وی از معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، موسسه خانه كتاب ، بنیاد روایت و سازمان بسیج مستضعفان به عنوان حامیان این جشنواره نام برد.

اثباتی در ادامه این جلسه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در مورد تصمیم این بنیاد مبنی بر برگزاری دوره بعدی جشنواره در سطح بین الملل گفت : راه اندازی دوره های نخست همیشه سخت ترین كارها است و امیدواریم مرحله بعد را در سطح بین المللی برگزار كنیم .

وی در پاسخ به دیگر سوال ایرنا در مورد حمایت این مجموعه از نویسندگان و برگزیدگان جشنواره یاد آور شد : تلاش ما جلب حمایت دیگران است اما كتابهای منتخب را یا تجدید چاپ خواهیم كرد و یا یك دوره از چاپ آنها را خریداری می كنیم.

اثباتی در خصوص تفاوت این جشنواره با كتاب سال دفاع مقدس و اینكه این برنامه موازی كاری فرهنگی است تاكید كرد : در كار فرهنگی موازی كاری عیب نیست ، تلاش داریم دفاع مقدس را با تشخص و هویت مستقل آن حفظ كنیم ضمن آنكه به موضوع مقاومت و پایداری به گونه دیگر و از زاویه ای دیگر می پردازیم.

وی گفت: آینده مقاومت در سطح جهان را گسترده می بینیم افزود: این ادبیات به عنوان ادبیاتی مستقل در توده های مردم هویت پیدا می كند، در این جشنواره ۹۹ درصد آثار در حوزه دفاع مقدس نیست و تنها آثاری در فهرست بررسی قرار می گیرد كه لایه های برون مرزی را شامل می شود.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false