×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

اکوپارس: پس از اعلام تصمیم بانک مرکزی برای تزریق روزانه ۵۰ میلیون دلار به بازار، روند صعودی قیمت دلار در بازار آزاد متوقف شده است.

پس از اعلام تصمیم بانک مرکزی برای تزریق روزانه ۵۰ میلیون دلار به بازار ارز، قیمت دلار در بازار روند کاهشی پیدا کرد.

در حالی که صبح امروز قیمت اولیه دلار در بازار ۳۱ هزار و ۲۵۰ تومان بود، ظهر امروز  با رشد ۱٫۵ درصدی تا سقف ۳۱ هزار و ۷۰۰ تومان بالا رفت. اما پس از اعلام تصمیم بانک مرکزی، روند رشد قیمت دلار متوقف شد و تا قیمت ۳۱ هزار و ۱۰۰ تومان کاهش یافت تا نسبت به نرخ اولیه بازار ۰٫۵ درصد نزول کرده باشد.

تغییر نرخ تسعیر ارز چه تاثیری بر سودآوری بانک‌ها دارد؟

بانک مرکزی اخیرا نرخ تسعیر ارز را اعلام کرد. در این بخشنامه نرخ تسعیر یورو به میزان ۲۶ و دلار ۲۲ درصد افزایش داده شده است و به ترتیب به ۱۲۹۰۰ تومان و ۱۱هزار تومان رسیده است. این موضوع باعث شد چند بانک به افشای اطلاعات دست بزنند.

بانک تجارت، صادرات، ملت،‌ خاورمیانه و سامان از جمله شرکت‌هایی بوده‌اند که در خصوص این تصمیم افشاگری کرده‌اند. به جز بانک صادرات به نظر می‌رسد بقیه بانک‌ها به نسبت میزان وضعیت باز ارزی آنها از تغییر متاثر می‌شوند و سود آنها بهبود می‌یابد. اگرچه بانک‌ها میزان دقیق این تاثیر را منوط به تهیه صورت‌های مالی دانسته‌اند.

اصلاح قیمت دلار از قله

بانک مرکزی به نوسان گیران ارزی سیگنال داد که به دنبال افزایش عرضه ارز در بازار است. «سقف خرید بانک ها و صرافی ها در بازار متشکل ارزی به ۵۰۰ هزار دلار افزایش می یابد و بانک مرکزی روزانه ۵۰ میلیون دلار در بازار مزبور به صورت اسکناس عرضه خواهد کرد».

انتشار این خبر در سایت بانک مرکزی کافی بود تا نوسان گیران کمی از خریدهای خود عقب نشینی کنند. در واقع بازارساز به معامله گران ارزی علامت داد که از این پس برای مدیریت بازار از دو تاکتیک، افزایش آزادی خرید در بازار متشکل ارزی و بالا بردن میزان عرضه اسکناس استفاده خواهد کرد. پس از انتشار این خبر، از میزان هیجان افزایشی بازار آزاد ارز کاسته شد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false