×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

هیات های مذاكره كننده جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ در حالی فردا (شنبه) برای دومین بار در شهر استانبول دور میز مذاكره گردهم می آیند كه نشانه ها و تحولات بین المللی از دست برتر تهران در این دور از مذاكرات حكایت دارد.

الگوی رفتاری كشورهای غربی و در راس آن آمریكا در مذاكرات پیشین ایران با گروه ۱+۵ در این دور از مذاكرات نیز به نوعی تكرار شده است، نشان می دهد كه آمریكایی ها پیش از آغاز هر مذاكره ای یا تلاش كرده اند علیه ایران قطعنامه ای صادر كنند و یا اینكه تحریم هایی یكجانبه علیه ایران وضع كرده اند.

علت این امر نیز آن است كه آنها تصور اشتباهی دارند مبنی بر اینكه اگر تهران را تحت فشار قرار دهند، ایران امتیاز داده و از حقوق مسلم خود عقب نشینی می كند.

در نقطه مقابل این مساله، ایران هیچ گاه بر اثر این گونه فشارها عقب نشینی نكرده است و در عوض قبل از هر مذاكره ای دستاوردی هسته ای و یا علمی و اقتصادی را آغاز كرده است تا نشان دهد كه دست بالا را در مذاكرات در اختیار دارد.

مذاكرات ۱۵ ماه پیش استانبول در شرایطی برگزار شد كه ایران غنی سازی ۲۰ درصدی را برای تولید سوخت مورد نیاز رآكتور تحقیقاتی تهران آغاز كرده بود ولی در شرایط كنونی ایران علاوه بر ذخیره مقدار مناسبی از اورانیوم غنی شده با غنای ۲۰ درصد، به منظور تامین نیاز بیماران سرطانی و صعب العلاج به رادیوداروها، از نخستین صفحه سوخت خود در رآكتور تهران بهره برداری كرده است.

** ظرفیت هایی كه از دست برتر ایران در مذاكرات حكایت دارد

سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی در آستانه این مذاكرات اعلام كرده است: نمایندگان ایران با ابتكارهای جدید در مذاكرات شركت خواهند كرد و امیدواریم كشورهای ۱+۵ نیز با رویكردهای سازنده وارد گفتگو شوند.

وی ضمن اعلام آمادگی ایران برای گفت و گوهای موفق و روبه جلو برای همكاری های بیشتر ابراز امیدواری كرد كه طرف مقابل نیز با همین رویكرد وارد مذاكرات شود تا این دور از گفتگوها نتایجی داشته باشد كه اعتماد ملت ایران را جلب كند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با اعلام این كه خوشبختانه ظرف یك سال گذشته به ظرفیت ها، پیشرفت ها و اقتدار جمهوری اسلامی ایران افزوده شده است، تاكید كرد: روند بیداری اسلامی در منطقه، انسجام بیشتر و همبستگی ملی كه در انتخابات مجلس نهم بروز كرد، پیشرفت های علمی و فنی در عرصه های مختلف به ویژه تولید صفحات سوخت ظرفیت هایی ایجاد كرده كه لازم است ایران بیش از گذشته بتواند با اقتدار از حقوق خود دفاع كند.

مذاكره كننده ارشد ایران در گفت و گو با گروه ۱+۵ تصریح كرد: اقتداری كه امروز جمهوری اسلامی ایران دارد متكی به اراده مردم و همبستگی ملی و ظرفیت های مادی و معنوی كشور و به ویژه دانشمندان شهید هسته ای است كه پشتوانه بزرگ قدرت كشور و حقوق هسته ای ملت ایران هستند.

دبیرشورای عالی امنیت ملی این ظرفیت ها و فرصت های ایجاد شده را یك فرصت بزرگ برای همكاری ها دانست و گفت: تجربه ۳۳ ساله نشان داده است زبان تهدید و راهبرد فشار علیه ملت ایران هیچگاه نتیجه نداشته است بلكه چنین رفتاری موجب جدیت بیشتر ملت ما می شود و آنچه می تواند در مناسبات با ایران موفق باشد راهبرد گفتگو – همكاری است.

** موفقیت های جدید فنی ایران در عرصه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای

همچنین در تحولی دیگر فریدون عباسی دوانی رییس سازمان انرژی اتمی ایران در آستانه این دور از مذاكرات اعلام كرده است كه تهران برای نخستین بار تولید سوخت ۵/۳ درصد (مناسب برای نیروگاه بوشهر)، تولید سوخت راكتور ۴۰ مگاواتی اراك و همچنین تولید صفحات سوخت ۲۰ درصد برای مصرف در راكتور تحقیقاتی تهران را آغاز كرده است.

وی همچنین درباره سوخت رآكتور تهران گفته است كه این رآكتور در حال حاضر ۳۲ مجتمع سوخت دارد ولی با ۲۰ مجتمع هم می تواند ادامه كار بدهد.

عباسی تاكید كرده ایران در سال ۹۲ مجتمع های سوخت تولید داخل را جایگزین برخی مجتمع های فعلی موجود در قلب راكتور تهران خواهد كرد.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران در واكنش به گزارش منتشر شده در روزنامه نیویورك تایمز آمریكا كه در آن به نقل از مقامات كاخ سفید آمده بود كه ایران باید سایت غنی سازی فردو در قم و غنی سازی ۲۰ درصدی را تعطیل كند، گفته است: ما سوخت تا غنای ۲۰ درصد را بیش‌تر از نیازمان تولید نمی‌كنیم چرا كه به صرف ما نیست كه آن را تولید و نگهداری كنیم. ما به اندازه‌ای تولید می‌كنیم كه پاسخگوی راكتور تهران و نیز سوخت راكتور بعدی كه می‌خواهیم در آینده آن را بسازیم و به آژانس اعلام خواهیم كرد، باشد.

در حال حاضر نیز تعداد سانتریفیوژهای نصب شده در سایت غنی سازی نطنز نسبت به زمان مذاكرات استانبول۱ افزایش یافته و حملات سایبری ویروس استاكس نت نیز نتوانست مانع از فعالیت های سانتریفیوژهای این مجتمع شود.

در عین حال نسل جدیدی از سانتریفیوژهای ساخته شده داخلی نیز در سایت غنی سازی نطنز به كار گرفته شد تا مشخص شود كه تحریم و ترور و ارعاب نمی تواند مانع از دستیابی ایران به حق مسلم خود در بهره برداری صلح آمیز از انرژی هسته ای شود.

** ایران مقتدر با وجود كارشكنی ها و تحریم ها

در عرصه اقتصادی نیز دولت ایران علیرغم تمامی مشكلات و تحریم های همه جانبه در طی ۱۵ ماه گذشته قانون هدفمند كردن یارانه ها را با قدرت جلو برده است. تحریم بنزین و سوخت هواپیما به صورت عملی شكست خورده است و ایران نه تنها از این تحریم ضربه ای نخورده است بلكه تصمیم دارد در چند سال آینده به یكی از بزرگترین صادركنندگان بنزین تبدیل شود.

بیداری اسلامی در منطقه و سقوط حكومت های وابسته به غرب به ویژه در تونس و مصر به همراه اعتراضات گسترده مردمی در بحرین، آمریكا و كشورهای غربی را با چالش های بزرگی در منطقه مواجه ساخته است. فتنه انگیزی های صورت گرفته در سوریه نیز تاكنون نتوانسته است خللی در اراده دولت بشار اسد برای ادامه خط مقاومت در منطقه تاثیر بگذارد.

تحریم بانك مركزی و نفت ایران از سوی آمریكا آخرین حربه و تهدیدی بود كه آمریكا همواره ایران را به اجرای آن تهدید می كرد. اعلام تصویب این تحریم ها از سوی آمریكا تنها باعث بالا رفتن قیمت جهانی نفت شد و بسیاری از كشورها نیز بدون توجه به تحریم های یكجانبه علیه ایران، به همكاری های اقتصادی خود با ایران ادامه می دهند چنانچه در سال گذشته میزان صادرات كالاهای غیر نفتی ایرانی به ۴۵ میلیارد دلار رسید.

در تحولی دیگر ایران فروش نفت به انگلیس، فرانسه، یونان و اسپانیا را متوقف كرده است تا نشان دهد پیش از تحریم خرید از سوی آنها، آماده تحریم فروش است. ایران همچنین اعلام كرده است كه آماده قطع صادرات نفت خود به آلمان و ایتالیا است كه همه این كشورها جزء ۱۱ كشوری بودند كه واشنگتن آنها را از تحریم های نفتی خود مستثنی كرده بود.

به نظر می رسد كه كشورهای غربی و در راس آن آمریكایی ها پیش از هر مذاكره ای، اهداف بزرگی را برای خود طراحی می كنند تا در طی مذاكرات به حداقل آن دست یابند.

آمریكایی ها در حالی امروز ادعا می كنند كه می خواهند ایران غنی سازی ۲۰ درصدی در فردو را تعطیل كند، كه در مذاكرات پیشین خواستار تعلیق غنی سازی ۳٫۵ درصد و تمامی فعالیت های مرتبط با آن بودند. از نگاه برخی تحلیل گران بین المللی، خواسته امروز آنها معنایی جزء پذیرش غنی سازی ۳٫۵ درصد در ایران ندارد.
ایرنا

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false