×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

نخستين نشست هم انديشي و تبادل تجربيات پيرامون حضور مؤثر در عرصه بين الملل با حضور رييس سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور و معاونین و مدیران کل ستادی و استانی این سازما و دیگر مسئولان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور، كورش پرند، معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي و رييس سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور در ابتدا ضمن تبريك اعياد خجسته شعبانيه و ميلاد با سعادت حضرت ولي عصر (عج) بيان كرد: سند راهبردي مهارت و فناوري با 8 راهبرد ،27 سياست و 250 برنامه عملياتي به عنوان نقشه كار سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور در سال 1391 است كه بر اساس اسناد بالادستي از قبيل سياست هاي كلي اشتغال ابلاغ شده از سوي مقام معظم رهبري (مدظله العالي) ، نظام جامع آموزش مهارت و فناوري، ماده 28، 80 و 194 و ساير مواد قانوني برنامه پنجم توسعه كشور طراحي و تدوين شده است.
وي در ادامه بيان داشت: نشست امروز در راستاي اجرايي نمودن سياست ها و برنامه هاي عملياتي راهبرد يك سند مهارت و فناوري اين سازمان با عنوان حضور مؤثر در عرصه هاي بين المللي صورت گرفته است. اين راهبرد، 3 سياست افزايش قابليت حضور در عرصه هاي بين المللي، ارتقاي جايگاه كشور در مسابقات بين المللي مهارت و اعتبار بخشي به آموزش هاي سازمان در سطح بين المللي را شامل مي شود.
كورش پرند ادامه داد: برنامه فعال سازي و راه اندازي ميز كشورها به عنوان مهم ترين برنامه هاي عملياتي راهبرد حضور مؤثر در عرصه هاي بين المللي و به منظور حركت منظم و ساختار يافته در حوزه بين الملل صورت گرفته است.
رييس سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور افزود: يكي از اهداف و مأموريت هاي نشست هم انديشي و تبادل تجربيات پيرامون حضور مؤثر در عرصه بين الملل تعيين برنامه ها و فعاليت هاي ميز كشورها است.
پرند با بيان اين كه در سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور، ظرفيت هاي ارزشمندي در راستاي حضور در عرصه بین الملل وجود دارد، بر شناسايي و عرضه توانمندي هاي موجود تأكيد كرد.
معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در خصوص ارتباطات بين الملل بر ارتباط با رويكرد مساعدتي با كشورهايي كه به لحاظ آموزش فني و حرفه اي در سطح پايين تري از كشور ما قرار دارند، ارتباط با رويكرد تبادل اطلاعات در بخش هاي مختلف آموزشي با كشورهاي هم سطح و ارتباط با رويكرد بهره مندي از توانمندي ها و ظرفيت هاي كشورهايي كه در سطح آموزش فني و حرفه اي بالاتري قرار دارند، تأكيد نمود. وي همچنين بر ارتباط تركيبي بين كشورها از قبيل ارتباط سه جانبه بين ايران، ژاپن و افغانستان نيز تأكيد كرد.
در ادامه رييس سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور بيان داشت: سرمايه گذاري در كشورهاي منطقه بايد كاملاً برنامه ریزی شده و به درستي صورت گيرد تا همراه با كار آموزشي به لحاظ فرهنگي و اقتصادي نيز مؤثر واقع شويم و از فرصت ها به بهترين نحو استفاده كنيم.
وي افزود: نكته ديگري كه حائز اهميت است، ارائه آموزش هاي مهارتي غير رسمي و كوتاه مدت و منتج به اشتغال در كشورهاي منطقه و جهان اسلام و … است.
كورش پرند بر هماهنگي و همكاري ارگان هاي مختلف در عرصه فعاليت هاي بين المللي تأكيد كرد و بيان داشت: كارگروه ميز كشورها نيز بر اين اساس تعيين شده است تا هماهنگي هاي لازم بين سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور، جامعه المصطفي و كميته امداد امام خميني (ره) صورت گيرد و از تجارب و ظرفيت هاي موجود استفاده شود.
رييس سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور از اجراي برنامه انطباق استانداردها و روش هاي آموزشي اين سازمان با استانداردهاي بين المللي خبر داد و گفت: در حال حاضر يكهزار استاندارد اين سازمان داراي كد بين المللي شده است.
پرند بيان داشت: يكي از استراتژي هاي سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور استفاده از الگوهاي جديد آموزشي از جمله نظام نوين استاد- شاگردي، آموزش هاي مجازي و شبيه سازي شده براي نخستين بار و اجراي دوره هاي مهارتي مسأله محور است.
وي در ادامه از طراحي20 محتواي آموزش مجازي و 3 تا 4 محتواي شبيه سازي حرفه اي بسيار قوي در سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور خبر داد.
پرند بر اجراي برنامه هاي نرم افزاري با اثرگذاري فرهنگي در كشورهاي منطقه از جمله آموزش مربيان و مهارت آموزان آن كشورها، تهيه بسته هاي آموزشي (فيلم، سي دي، كتاب و بروشور و …) تأكيد كرد.
رييس سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور با اشاره بر طراحي نظام جديد مهارت و فناوري در كشور بر اساس بررسي نظام آموزش فني و حرفه اي80 كشور دنيا بيان داشت: متدولوژي و توانايي طراحي ساختار آموزش فني و حرفه اي كشورهاي منطقه و حتي ساير كشورها در سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور وجود دارد.
پرند با اشاره بر وجود 14 تا 15 آموزشگاه آزاد فني و حرفه اي ايران در كشورهاي مختلف بر توسعه اين آموزشگاه ها تأكيد كرد.
وي با تأكيد بر توسعه ارتباطات بين الملل، شركت فعال در اجلاس ها و نشست هاي بين المللي و عضويت در مجامع بين المللي مشروط بر استراتژي و برنامه مشخص را ضروري دانست.
معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با اشاره به ارتقاي 10 رتبه اي تيم ملي مهارت كشور در چهل و يكمين مسابقات جهاني مهارت (لندن – 2011) بر استفاده حداكثري از فرصت ها براي حضور چشمگير در مسابقات جهاني مهارت آلمان- 2013 تأكيد نمود.
پرند، همچنين از انجام مقدمات لازم براي بين المللي كردن مدارك سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور و اجراي دوره هاي تكميلي بين سطوح تحصيلي براي فراهم نمودن زمينه حضور افراد در كشورهاي مختلف خبر داد.
در ادامه محمد تقی حسيني، قائم مقام وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در امور بين الملل با تأكيد بر آموزش و توسعه نيروي انساني بيان داشت: همانگونه كه در تمام دنيا صاحبنظران، توسعه جوامع را ناگزير از توسعه نيروهاي انساني مي دانند در كشور ما نيز ارتقاي نيروهاي انساني، آسيب پذيري آن ها را كاهش داده و جايگاه آنان را در فعاليت هاي اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي مشخص مي كند.
وي در ادامه با اشاره بر نقش مهارت آموزي در ايجاد اشتغال مولد بر فراهم نمودن امكان بهره مندي افراد از آموزش هاي كوتاه مدت غير رسمي در كشور تأكيد نمود.
حسيني ادامه داد: در ايران با وجود امكانات كافي و نيروي انساني جوان، آمادگي جهش به سوي توسعه از طريق آموزش هاي فني و حرفه اي وجود دارد.
قائم مقام وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در امور بين الملل با تأكيد بر توسعه فعاليت ها و حضور مؤثر نهادها در عرصه بين الملل بيان كرد: انتقال فرهنگ و افزايش آستانه امنيت و كرامت كشور از جمله اهداف ما در زمينه ارتباطات بين الملل است.
وي با اشاره بر قراردادهاي منعقده با مسؤولان كشورهاي منطقه و همسايه از جمله عراق بر توسعه ارتباط با كشورهاي ديگر از جمله كشورهاي آفريقايي و خاورميانه تأكيد كرد و بيان داشت: بسياري از اين كشورها مشتاقانه به دنبال بهره مندي از مهارت ها و ظرفيت هاي آموزشي ايران هستند.
در ادامه حسيني بر پيگيري در خصوص اجرايي شدن قراردادهاي بين المللي منعقده تأكيد كرد و گفت: در اين راستا مكانيزم و كميته هاي پيگيري و كارشناسي تعريف شده است.
حسيني دولت آباد، مدير كل بخش اروپا و آمريكا ي معاونت ارتباطات و بين الملل جامعه المصطفي با اشاره بر اهداف و فعاليت هاي جامعه المصطفي از آموزش بيش از 10 هزار طلبه در داخل و در حدود 12 هزار طلبه در خارج از كشور خبر داد.
وي افزود: فارغ التحصيلان ما در كشورهاي مختلف بيش از 400 مؤسسه را به ثبت رسانده اند و اين نهاد در بيش از 60 كشور نمايندگي و مركز (مدرسه تا دانشگاه) براي تربيت افراد ايجاد نموده است كه از جمله مي توان به دانشگاه اسلامي غنا با يكهزار دانشجو اشاره كرد.
حسيني دولت آباد با بيان اين كه دركشورهاي مختلف زمينه هاي كاري متفاوتي وجود دارد، گفت: بايد در كشورها نياز سنجي مهارتي و شغلي صورت پذيرد و بر اساس ظرفيت هاي موجود، آموزش هاي فني وحرفه اي را ارائه دهيم.
حمید حاجی عبدالوهاب، مشاور در امور اقتصادي و اشتغال كميته امداد امام خميني (ره) با بيان اهميت موضوع اشتغال ر كشور گفت: جهت ايجاد اشتغال مولد و پايدار در ابتدا بايد مزيت هاي نسبي رقابت پذيري شناسايي شود و سرمايه گذاري لازم براي توليد كالا و خدمات صورت پذيرد.
وي در خصوص نحوه همكاري سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور، كميته امداد امام خميني (ره) و جامعه المصطفي تغيير در نگرش ها، انجام نيازسنجي پيش از اجراي آموزش ها، آشنايي با شيوه كسب وكار، شناسايي مزيت هاي نسبي منطقه اي و استفاده از ظرفيت هاي موجود ضروری دانست.
حاجي عبدالوهاب برگزاري نشست هم انديشي مذكور را در افزايش هم افزايي سه مجموعه، شناخت جامعه مخاطب و برنامه ريزي هاي لازم مؤثر دانست و بيان داشت: مخاطبان ما بخش هاي توانمند سازي، كارانگيزي و خوداشتغالي را تشكيل مي دهند.
مشاور امور اقتصادي و اشتغال كميته امداد امام خميني (ره) بيان داشت: نگاه كميته امداد نگاه حمايتي به محرومان كشور و ساير كشورهاي محروم است و در حال حاضر در زمينه بين الملل در 9 كشور حضور فعال داريم.
وي در ادامه بر تعيين كشورهاي هدف و الويت هاي آموزشي و تعيين و شناسايي فضاي آموزشي، تجهيز مكان و ارائه آموزش هاي مبتني بر نياز بازار كار به عنوان 3 محور اصلي فعاليت هاي بين المللي تأكيد كرد.
حاجي عبدالوهاب نياز سنجي آموزشي، طبقه بندي رشته هاي آموزشي به آموزش هاي موقت و مستمررا ضروري شمرد.
وي افزود: اولويت بندي كشورهاي هدف، جمع آوري اطلاعات مورد نياز درباره آن ها و مشخص شدن
زمينه هاي تبادل اطلاعات، تقسيم كار و برگزاري جلسات كارشناسي آتي از مهم ترين دستاوردهاي اين نشست مي باشد.
تبيين ايده هاي جديد بر اساس تجربه هاي موفق كشورهاي غربي ، تشريح فعاليت هاي ميز كردستان عراق در راستاي استراتژي ها و اهداف سازمان آموزش فني و حرفه اي، تشكيل كارگروه هاي تخصصي و جمع بندي مذاكرات كارگروه ها از ديگر برنامه هاي نشست مذكور بود.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false