×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

کشورهای اسلامی در ایام ماه مبارک رمضان، بهترین و حرفه ای ترین آثار جدید خود را در معرض دید مخاطب قرار می دهند ، اما این روند در ایران ، معکوس به نظر می رسد

به طوری که کارگردان هایی درجه چند با فیلمنامه های نامرتبط و بی توجه به دغدغه های مردم و همچنین برنامه های گفت وگو محور با رویکرد ماه رمضان وجهه صداوسیمای ایران را بیش از پیش در  آستانه خطری جدی قرار داده است.
 به نظر می رسد بهتر است  به جای افتتاح شبکه های متعدد بر افزودن کیفیت عملکرد سازمان صدا و سیما بیش از پیش توجه شود  تا بیش از این، تلویزیون به «آکواریوم» تبدیل نشود.
چنانچه معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی در این زمینه فر مودند:”باید این دستگاه، دستگاهی باشد که بعد از چند سال تمام قشر ملت را روشن کند، تمام را مبارز بار بیاورد، تمام را متفکر بار بیاورد. تمام این‌ها را مستقل بار بیاورد، آزادمنش بار بیاورد، از غربزدگی بیرون کند؛ استقلال به مردم بدهد.”
«حسن شیخ حائری»، عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران  با بیان اینکه در برنامه های مناسبتی ما با پسرفت مواجهیم ،تصریح کرد: عقبه فکری و اتاق فکر مناسبی در صدا و سیما وجود ندارد  چرا که  مناسبت را باید شناخت. بسیاری از مناسبت ها مغفول مانده و باعث شده شاهد پیشرفت پسرفت باشیم.
وی با بیان اینکه  برنامه های تلویزیون در ماه رمضان امسال نسبت به سال گذشته کمتر رضایت مردم را جلب کرده ، ادامه داد: این نوع آمار نشان دهنده هشدار و تجدید نظر جدی  نسبت به سیاست های  ساخت  برنامه های تصویری است. آماری که بعد از پایان هر دوره مناسبتی می دهند غیر واقعی بوده چرا که باید به متن جامعه رجوع کرد  زیرا کلیت تلویزیون رو به پیشرفت نیست که در این صورت دچار ریزش مخاطب خواهیم شد و گرایش افراد به ماهواره بیشتر خواهد شد. چنانکه  مقام معظم رهبری به عنوان منسوب کننده ریاست صدا و سیما در حکم انتصاب دوباره مهندس  ضرغامی برای وی مدتی یک ساله تعیین کردند و از وی خواستند که نشانه‌های تحول درخواست شده در حکم انتصاب، در یک سال اول دیده شود در غیر این صورت اجرای حکم لازم الاجرا خواهد بود. احکام 5 ساله به 1 ساله تبدیل شده که نشاندهنده عدم رضایت است.
 رهبر معظم انقلاب فرمودند: دین، اخلاق، امید، آگاهی و همچنین اهمیت نهاد خانواده از اولویت های اصلی و مهم در صدا وسیماست.
  نقاط ضعف برنامه های گفت و گو محور  مناسبتی
او با تاكيد بر اينكه براي جذابيت برنامه‌هاي گفت‌و‌گو محور، مجري برنامه نسبت به موضوعاتي كه قرار است عنوان شود بايد آگاهي لازم را داشته باشد، خاطرنشان كرد: نكته‌اي كه برای جذاب‌تر شدن اينگونه برنامه‌ها مهم محسوب مي‌شود اين است كه آيا به عنوان مجري درباره آنچه كه قرار است در برنامه عنوان شود، مطالعه و تحقيق کرده است  يا خير؟به نظر می رسد پيشرفت خوبي در زمينه مجري‌گري نداشته‌ايم. با توجه به عقبه راديو و تلويزيون انتظار توقع بالاتر ی چه در حوزه برنامه‌سازي و چه در حوزه اجرا می رود که در اين زمينه بايد آسيب‌شناسي دقيقي صورت پذيرد.
 حایری با بیان اینکه مجری هر برنامه باید در ارتباط با موضوع برنامه ای که اجرای آن را به عهده گرفته اطلاعات دقیق و عمیق داشته باشد تا بتواند ارتباط مناسب و موثری با مخاطب برقرار کند،تصریح کرد: این ضرورت در بسیاری از برنامه‌ها از جمله ورزشی و علمی، هرچند با شدت و ضعف مورد توجه است، اما این مهم در بعضی برنامه ها به ویژه برنامه های مناسبتی و مذهبی مغفول واقع شده چرا که عمومامجریان اینگونه برنامه ها از اطلاعات و معلومات بسیار ضعیفی برخوردار بوده، قدرت ارتباط با مخاطب را نداشته و اغلب مطالب خود را از روی نوشته به صورتی ضعیف و تصنعی به اطلاع مخاطب می رسانند و گفتار در برنامه، بی محتوا و بی سرو ته است که البته به نظر می رسد این گروه گمان می کنند کسی متوجه حرف های پرت آنها نمی شود .سطح سواد و معلومات تخصصی برای مجری برنامه های مذهبی در رسانه ای که به عنوان رسانه فراگیر و تاثیرگذار شناخته شده و رسالت اعتلای معرفت دینی مخاطبان را برعهده دارد، ضرورتی است که نمی توان و نباید به سادگی از کنار آن گذشت.
 حایری با بیان اینکه در برنامه های فاقد کارشناس که مجری به تنهایی اجرای برنامه مناسبتی را برعهده دارد، ناگزیر به صحبت است، اظهار داشت: برای مجری که قرار است در بخش‌هایی از برنامه اظهار نظر کند، آگاهی به مسائل روز به شدت نیاز است تا به عنوان مثال در یک برنامه‌معارفی بتواند درباره‌شبهات روز درخصوص موضوعات دینی صحبت کند؛ این در حالی است که در برخی موارد از مجری‌های غیرمتخصص در برنامه‌های معارفی استفاده می‌شود که اشراف عام به موضوع برنامه دارند و در نتیجه شبهه‌ای را مطرح می‌کنند که حتی اگر کارشناس هم بتواند به آن پاسخ دهد، نتواند شبهه‌ای که در ذهن مخاطب خطور کرده است را برطرف کند،اما به نظر می رسد مظلومیت دینی و فرهنگی منحصر به حوزه و بحث خاصی نیست و برنامه سازان تلویزیون نیز دقت و جدیتی را که برای انتخاب عوامل برنامه های مختلف به کار می گیرند، برای برنامه های مذهبی و دینی نداشته و آن را چندان جدی تلقی نمی کنند.
این منتقد همچنین با بیان اینکه کارشناس خوب؛ کارشناسی است که به خوب
ی با مردم در ارتباط است و درددل مردم را متوجه می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر این کارشناس نداند که جوانان ما امروز با چه مساله‌ای در دین روبه رو هستند،‌ دنیایی متفاوت از مخاطبان دارد و نمی‌تواند مفاهیم را آن طور که مخاطب نیاز دارد ، انتقال دهد.
او در ادامه به تناسب مجري با برنامه  به ویژه برنامه های  مناسبتی اشاره كرد و افزود: مجري و برنامه باید در یک راستا قرار گیرند و گفت و گوی چالشی و در عین حال کوتاه داشته باشند و از حالت منبر گونه به دور باشد چرا که ملال آور است . در دنیای امروز تصویر اول را می زند . باید از تصاویر مرتبط با وله و تیز ر برای درک بهتر و انتقال آن   استفاده کرد.   
 وی یکی دیگر از ضعف‌های برنامه‌های مناسبتی به ویژه معارفی و گفت‌وگومحور را، اختصاص آنتن‌های مرده‌ تلویزیون به این قبیل برنامه‌ها دانست و خاطرنشان کرد: در بعضی مواقع اگر با سلیقه مخاطب بتوانیم مفاهیم را انتقال دهیم قطعا مخاطبی که مساله برایش به وجود آمده به آسانی می‌تواند آن را درک کند.
وی با اشاره به اینکه در برنامه های زنده و گفت و گو محور  دكور نخستين چيزي است كه نگاه مخاطب را جذب مي كند؛ اظهار داشت : دكور نقش موثري در موفقيت برنامه ها دارد، اما به نظر مي رسد گاهي اين مساله چندان از سوي تهيه كنندگان مورد توجه قرار نمي گيرد.گاهي در برنامه ها شاهد دكورهاي بدون مفهوم هستيم كه چندان ارتباطي هم به موضوع برنامه نداردکه نه تنها نظر مخاطبان عام را جلب نمي كند، بلكه مخاطبان خاص هم نمي توانند ارتباط خوبي با آنها برقرار كنند که نشان دهنده  عدم درك درستي از محتواي برنامه است.
حسن  شیخ حایری در خاتمه  با بیان اینکه برای جذب مخاطبان، موضوع برنامه باید مورد توجه عموم مخاطبان قرار گیرد، اظهار داشت:موضوعات خاص،بینندگان خاص خودش را دارد و باید در برنامه‌های تخصصی مطرح شود اما نکته مهم توجه به بعد کارشناسی برنامه است یعنی طراحی سوال ها، رویکردها، محورها و جهتی که طی می شود باید دقیق و کارشناسانه باشد در این صورت است که می توان برنامه موفقی ارائه کرد که جذابیت خود را تا پایان برای مخاطب به همراه داشته باشد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false