×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

ايران،‌ بيشترين ارتباطات را براي ايجاد هماهنگي بيشتر با UNODC و افغانستان دارد.

ايران شراكت جدي و راهبردي با دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل (UNODC) دارد، به همين جهت تمامي برنامه‌هاي حوزه مقابله با مواد مخدر به خصوص مسائل افغانستان را با همكاري سازمان ملل و اين دفتر پيگيري مي‌كند.
قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ديدار با نماينده ويژه سازمان ملل در افغانستان گفت: كشورهايي كه با ادعاي كمك وارد افغانستان شده‌اند، هدفشان از بين بردن مواد مخدر نيست بلكه در تلاش براي افزايش كشت مواد مخدر در آن كشور هستند.
به گزارش روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ وي افزود: تمام سياست‌هايي كه در چند سال گذشته در افغانستان اجرا شده، از جمله استراتژي متوازن، تاثيري در كاهش يا نابودي كشت مواد مخدر در آن كشور نداشته است، در حقيقت باعث شده كشت مواد مخدر در استاني از افغانستان مثل هلمند كاهش يافته و از طرفي در استاني ديگر مثل قندهار افزايش يابد.
طه طاهري ناتواني در سيستم دولتي افغانستان را يكي از عوامل مهم توسعه كشت مواد مخدر در آن كشور عنوان كرد و بيان داشت: كشورهايي كه ادعا مي‌كنند براي كمك وارد افغانستان شده‌اند، هدفشان از بين بردن مواد مخدر و تروريسم نيست، بلكه آنان در تلاشند تا ناامني و كشت مواد مخدر در منطقه افزايش پيدا كند.
طاهري اظهار داشت: طي دو سال گذشته در افغانستان، هيچ عمليات موثري نه از سوي حاكميت و نه از سوي كشورهايي كه مسوول امنيتي برخي استان‌ها هستند در جهت از بين بردن لابراتوارها و سران و تاجران خريد مواد مخدر كه بر سر زمين‌هاي زارعتي كشت حاضر مي‌شوند و مواد جابجا مي‌كنند، صورت نگرفته است.
وي افزود: سياست‌هايي مثل كشت جايگزين،‌ معيشت بديل و تشويق استان‌هاي عاري از كشت جز اينكه باعث شده كشاورزان پولي را در جهت كاهش كشت از دولت و مجامع بين‌المللي بگيرند و در عمل كاري انجام ندهند، فايده‌اي نداشته و اگر آن پول‌ها براي ساخت مدارس و مراكز آموزشي هزينه مي‌شد، باعث ايجاد تغييرات اساسي در فرهنگ آن كشور مي‌گرديد؛ چرا كه كشاورزان و زمين‌داران افغاني، با گرفتن پول‌ها، يكسال مواد نكاشتند ولي در عوض سال بعدش، دو برابر كاشتند.
قائم مقام دبيركل ستاد تاكيد كرد: ساماندهي و برنامه‌‌ريزي در خصوص پروژه‌هاي اثربخش در حوزه مبارزه با مواد مخدر، يكي از كارهاي مهمي است كه مي‌توان در افغانستان اجرايي كرد؛ چرا كه سال‌ گذشته ۷ درصد سطح زير كشت افزايش پيدا كرد و اين به خاطر سياست‌هاي غلطي است كه در آن كشور اجرا شده است.
طاهري در ادامه، بررسي چرايي تبديل لابراتوارهاي سنتي به تكنولوژي مدرن و فناوري‌هاي جديد، بررسي چگونگي تامين پيش‌سازهاي توليد مواد مخدر در افغانستان و شناسايي راه‌هاي ورودي آنها به آن كشور، شناسايي و افشاي نام شركت‌ها و كمپاني‌هاي دخيل در توليد پيش‌سازها به مجامع جهاني را از ديگر برنامه‌هاي مهم در حوزه مبارزه با مواد مخدر و پيش‌سازها برشمرد كه نماينده سازمان ملل مي‌تواند در افغانستان پيگيري مي‌كند.
وي گفت: حدود ۱۰ روز پيش يكي از بزرگترين قاچاقچيان مواد مخدر به نام «عبداله پاكوتاه» كه طي سال‌هاي متمادي در ترانزيت قاچاق مواد به اروپا دست داشت و جنايت‌هاي بي‌شماري را مرتكب شده بود، علي‌رغم مجهز بودن به پيشرفته‌ترين تكنولوژي‌هاي دنيا، طي عملياتي از سوي نيروهاي امنيتي و اطلاعاتي كشورمان، در محل ترددش در سيستان و بلوچستان ايران شناسايي و در يك درگيري سخت به هلاكت رسيد.
قائم مقام دبيركل ستاد ادامه داد: عبداله پاكوتاه فردي بود كه در انجام معاملات مواد مخدر در افغانستان به راحتي از كنار انگليسي‌ها رفت و آمد مي‌كرد و خانه، شركت و حساب‌هاي زيادي را از طريق پولشويي در امارات متحده عربي و دبي به ثبت رسانده بود و مطمئناً امثالي مثل او در افغانستان هستند كه به راحتي قابل شناسايي هستند اما ضربه‌اي نمي‌خورند و به اعمال پست خود ادامه مي‌دهند.
طاهري، همكاري‌هاي ايران در روابط ۲ جانبه و ۳ جانبه را موفقيت‌آميز برشمرد و گفت: در روابط ۳ جانبه مركزي به نام JPC (تبادل اطلاعات مشترك) وجود دارد كه با راه‌اندازي آن قصد داريم دولت‌ها را براي كنترل مرزهايشان پاسخگو كنيم.
وي افزود: متاسفانه مبارزه با مواد مخدر فداي تحريمات كشورمان شده و برخي كشورها به دليل تحريم ايران، اهميتي به تعمير يا تامين تجهيزات كنترلي كشورمان نمي‌دهند كه بايد فكري كرد و البته در اين خصوص پيشنهاد مي‌شود توزيع كمك‌ها و حمايت‌هاي بين‌المللي از موثرترين‌هاي عرصه مبارزه صورت بگيرد.
وي از پيشنهاد طرف خود در خصوص راه‌اندازي روابط ۳ جانبه ميان تهران، كابل و وين استقبال كرد و گفت: ما همچون گذشته آماده هر گونه همكاري با شما و سازمان ملل هستيم و اميدواريم در آينده تعاملات خوب و سازنده‌اي با يكديگر داشته باشيم.
جمهوري اسلامي ايران در مبارزه با مواد مخدر نقش مهمي را ايفا كرده است
همچنين يان كوبيس، نماينده ويژه سازمان ملل در امور افغانستان در اين ديدار حمايت از اجراي برنامه‌هاي مبارزه با جرائم به خصوص مواد مخدر را بخشي از وظايف سازمان ملل و دفتر UNODC برشمرد و گفت: ما در اين ميان حتي از افرادي كه در اين مبارزه متولي هستند،‌ حمايت خواهيم كرد.
وي با اشاره به سومين اجلاس جهاني مبارزه با مواد مخدر (معاهده پاريس) كه فوريه ۲۰۱۲ در وين برگزار شد، گفت: در آن اجلاس بر نقش و جايگاه جمهوري اسلامي ايران در حوزه مبارزه با موادمخدر و جرائم مرتبط با آن تاكيد و اهميت و ارزش فوق‌العاده‌اي براي ايران قائل شد؛ به راستي كه كشور شما نقش مهمي را در اين مبارزه ايفا كرده است.
نماينده ويژه سازمان ملل در امور افغانستان بيان داشت: من بر نقشي كه جمهوري اسلامي ايران مي‌تواند در حفظ ثبات، امنيت و اهميت افغانستان در منطقه ايفاد كند، كاملاً معترف هستم، ايران كشوري است كه مي‌تواند در پيشبرد توسعه افغانستان موثر باشد تا آن كشور به مأمن مواد مخدر تبديل نشود.
كوبيس با بيان اينكه در حال حاضر فعاليت‌هاي تجاري مرتبط با مواد مخدر، بخش اعظم فعاليت‌هاي اقتصادي و گردش مالي افغانستان را تشكيل مي‌دهند، گفت: اين جريان خوبي نيست و بايد از بروز آن جلوگيري و تا حد توان كنترل كرد؛ در واقع بايد از گردش مالي حاصل از تجارت مواد مخدر كه موجب تضعيف اقتصاد افغانستان مي‌شود، جلوگيري كرد.
وي تصريح كرد: درآمدهاي ناشي از قاچاق مواد مخدر، فعاليت‌هاي تروريستي و ضد دولتي را در افغانستان تامين مي‌كند كه در اين ميان با همكاري و تعاملات ۲ جانبه، ۳ جانبه و منطقه‌اي مي‌توان فضاي اقتصادي و سياسي آن كشور را تغيير داد و البته در اين ميان نقش جمهوري اسلامي ايران از اهميت فوق‌العاده‌اي برخوردار است.
كوبيس در ادامه، برقراري و تقويت صلح و آرامش در افغانستان و كاهش درگيري‌ها در آن كشور، مبارزه با تروريسم و جرائم سازمان‌يافته به خصوص مواد مخدر و قاچاق آن را از اهداف و خط مشي‌هاي سياسي خود برشمرد و گفت: حمايت سياسي از حاميان UNODC، معرفي اشخاص و شركت‌هاي توليدكننده پيش‌ساز، كمك به تامين و تعمير تجهيزات مبارزه با مواد مخدر از سوي سازمان ملل به خاطر تحريم ايران، تعامل با مقامات ارشد كشور افغانستان براي تسهيل و پيشبرد سياست‌هاي سازمان ملل، ايجاد هماهنگي ميان سازمان‌هاي بين‌المللي داخل و خارج افغانستان همچون دفترسازمان ملل در نيويورك و راه‌اندازي مركز ۳ جانبه تهران،‌ كابل و وين را از ديگر وظايف بنده در افغانستان مي‌باشد.
وي در پايان گفت: من مايلم با جمهوري اسلامي ايران به‌عنوان كشوري عمل‌گرا در حوزه مبارزه با مواد مخدر همكاري جدي داشته باشم و اميدوارم اين همكاري‌ها همچون ساير همكارانم در اين سمت ادامه داشته باشد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false