×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

در ادبیات اسلامی، واژه ترور مترادف با مصدر «فتک» به معنای کشتن غافلگیرانه آورده شده. این عبارت را در واقعه دعوت از عبیدالله‌بن‌زیاد به خانه هانی‌بن‌عروه که مسلم هم حضور داشت، شنیده‌ایم:

متن«به پیشنهاد شریک‌بن‌عور تصمیم بر آن شد که مسلم پشت پرده کمین کند و در وقت حضور ابن‌زیاد، با علامتی که به مسلم می‏دهد بیرون آمده و او را ترور کند، اما مسلم با علامت‌دادن شریک بیرون نمی‌آید. پس از رفتن عبیدالله‌بن‌زیاد، از مسلم پرسیدند چرا نقشه را عملی نکردی؟ گفت: به خاطر سخنی که علی‏(ع) از پیامبر اسلام‏(ص) نقل کرده که ایمان، مانع کشتن غافلگیرانه (ترور) است…آقای شریعتمداری، اسلام دین دهم محرم است نه یازدهم سپتامبر!
حسین قربانزاده: این جملات بخشی از یادداشت روز پنجشنبه آقای حسین شریعتمداری مدیرمسئول محترم روزنامه کیهان است: «جای این سؤال است که چرا جمهوری اسلامی ایران از حق قانونی خود برای مقابله به مثل که نه فقط در آموزه های اسلامی بلکه در تمامی نظام های حقوقی بین‌المللی تحت فصل RETALIATE به رسمیت شمرده شده استفاده نمی‌کند؟! برای سیستم اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران که طی ۳۲سال گذشته در جنگی تمام‌عیار با تمام سرویس های اطلاعاتی و امنیتی دشمن کارآزموده شده و تجربیات فراوان و پیچیده‌ای اندوخته است، ترور نظامیان و مقامات اسرائیلی به‌آسانی امکان‌پذیر است.»

در خباثت و فساد رژیم صهیونیستی هیچ تردیدی نیست و در انتساب برخی ترورهای اخیر که ناجوانمردانه‌ترین طریق را در مقابله با جمهوری اسلامی برگزیدند نیز شکی نیست، اما آیا چنان‌که آقای شریعتمداری نوشته‌اند، مقابله‌به‌مثل در قالب ترور، پیشنهادی منطبق بر آموزه‌های اسلامی و قواعد حقوق بین‌الملل است؟ از بررسی این موضوع در قواعد حقوق بین‌الملل در متن صرف‌نظر می‌کنیم که پرداختن آن در متن، خود حاشیه‌پردازی است.(۱)

اما ایشان تصریح کردند که مقابله‌به‌مثل در انجام ترور در آموزه‌های اسلامی نیز به رسمیت شناخته شده است! در حالی که قطعا به هر شیوه بر مدار شریعت سیر کنیم نه‌تنها نمی‌توانیم برای انجام ترور تاییدیه‌ای پیدا کنیم که دلایل متقنی در رد آن به‌دست می‌آید.

۱ – در ادبیات اسلامی، واژه ترور مترادف با مصدر «فتک» به معنای کشتن غافلگیرانه آورده شده. این عبارت را در واقعه دعوت از عبیدالله‌بن‌زیاد به خانه هانی‌بن‌عروه که مسلم هم حضور داشت، شنیده‌ایم: «به پیشنهاد شریک‌بن‌عور تصمیم بر آن شد که مسلم پشت پرده کمین کند و در وقت حضور ابن‌زیاد، با علامتی که به مسلم می‏دهد بیرون آمده و او را ترور کند، اما مسلم با علامت‌دادن شریک بیرون نمی‌آید. پس از رفتن عبیدالله‌بن‌زیاد، از مسلم پرسیدند چرا نقشه را عملی نکردی؟ گفت: به خاطر سخنی که علی‏(ع) از پیامبر اسلام‏(ص) نقل کرده که ایمان، مانع کشتن غافلگیرانه (ترور) است.» «الایمان (الاسلام) قید الفتک، المؤمن لایفتک» این حدیث به تواتر رسیده است چنان‌که هم از راویان اهل تسنن و هم از راویان اهل تشیع آن را نقل کرده‌اند، امام صادق(ع) نیز همین حدیث را که پیامبر اکرم(ص) کشتن غافلگیرانه را نهی فرمودند در موضوع مشابهی نقل می‌کنند. (۲)

۲ – آقای شریعتمداری بد نیست برخی جملات پیر جماران را با هم مرور کنیم: «دلیل عجز شماست که متفکران ما را می‏کشید. برای اینکه منطق ندارید. اگر منطق داشتید که صحبت می‏کردید؛ مباحثه می‏کردید. لکن منطق ندارید، منطق شما ترور است! منطق اسلام ترور را باطل می‏داند. اسلام منطق دارد؛ لکن با ترور شخصیت‌های بزرگ ما، شخص‌های بزرگ ما، اسلام ما تأیید می‏شود.»(۳)

«گمان نکنید که اینها از روی قدرت یک همچو کارهایی را انجام می‏دهند، یک بمب در یک جا منفجر کردن، یک بچه دوازده‌ساله هم می‏تواند او را بگیرد یک جایی بگذارد و خود او منفجر بشود. این قدرتی نیست، این کمال ضعف است. من ابن‏ملجم را از اینها مردتر می‏دانم، برای اینکه او آمد در حضور مردم، کار خودش را کرد و خداوند او را لعنت کند. و اینها آن مردانگی آن نامرد را هم ندارند و به طور دزدی یک کاری انجام می‏دهند و خودشان را اصلا ظاهر نمی‏کنند. من آن عباس‌آقا که صدراعظم ایران (امین‌السلطان) را در نزدیک مجلس با هفت‏تیر زد، در حضور همه و خودش را بعد هم دید گرفتار می‏شود، کشت، او را مرد می‏دانم و اینها را نامرد. اینهایی که از اینجا فرار کردند و از خارج دستور می‏دهند که مردم را اغتیال کنند و به طور دزدکی بکشند، اینها تز نامردهاست.»(۴)

۳ – این هم نظر رهبر معظم انقلاب: «کسی به‏ ترور متوسّل می‏شود که منطق ندارد…. این فکر و اندیشه ماست که به همه‏جا می‏رود و دل‌ها را متحوّل می‏کند. دولت‌های غربی، از ترسشان اجازه نمی‏دهند که افکار ما، در غرب منتشر شود. آیا با این اوصاف، ما احتیاج به ترور داریم؟! ما که از چنین سلاح برّایی – فکر و اندیشه – برخورداریم…. ترور، دستاویز کسی است که فکر ندارد….. دردِ چنین موجودات بیچاره‏ای، هیچ علاجی ندارد؛ مگر با ترور، قدری تشفّی خاطر پیدا کنند. صهیونیست‌ها که در دنیا حرف حساب ندارند، مجبورند از طریق ترور کارشان را پیش ببرند.»(۵)

۴ – موضوع صدور حکم ارتداد و یا مهدورالدم نیز زمین تا آسمان با موضوع حاضر تفاوت دارد و نیازمند حکم خاص و علنی امام است؛ کما اینکه رهبر معظم انقلاب در این موضوع فرمودند: «امام قدس سره گفت: هر کس سلمان رشدی را پیدا کرد، او را بکشد. امروز هم رهبری اگر بر طبق احکام اسلام یک جا تکلیفش اقتضا کند، علنی خواهد گفت؛ مخفیانه و درگوشی نیست.»(۶)

۵ – آقای شریعتمداری، اسلام دین دهم محرم است نه یازدهم سپتامبر!

* پاورقی:
۱ – اگرچه مطابق ماده۵۱ منشور ملل متحد دفاع مشروع به رسمیت شناخته شده اما دفاع مشروع معطوف به دفاع متناسب در برابر تجاوز مسلحانه مستمری‌ست که در حال انجام است و صرفا تا قبل از دخالت شورای امنیت سازمان ملل مشروعیت دارد. موضوع دفاع مشروع با اقدامات تلافی‌جویانه در حقوق بین‌الملل تفاوت بسیاری دارد. در هیچ‌یک از قواعد حقوق بین‌الملل انجام ترور متقابل به عنوان مقابله‌به‌مثل به رسمیت شناخته نشده است و واژه‌ای هم که آقای شریعتمداری از آن یاد کرده‌اند (Retaliate) در موضوع اقدامات تلافی‌جویانه غیرنظامی است و ربطی به این موضوع ندارد. نگوييد آمريكا و رژيم صهيونيستي ترور مي‌كنند كه اين دو بزرگترين ناقضان حقوق بين الملل هستند. ما از مباني سخن مي‌گوييم. براي اطلاعات بيشتر به اين منبع مراجعه كنيد: ماهیت و جایگاه اقدامات تلافی‌جویانه در حقوق بین‌الملل، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، استاد راهنما: دکتر سیدعلی هنجی، دانشجو: اردوان فهندژ سعدی، دانشگاه شهید بهشتی، ۱۳۷۸

۲ – طوسی، تهذیب، جلد ۱، ص۲۱۴ و کلینی، کافی، جلد۷، ص۳۷۵

۳ – سخنرانی حضرت امام خمینی(ره) در باب شهادت استاد مطهری در مدرسه فیضیه ۱۴ /۰۲/ ۱۳۵۸

۴ – امام خمینی(ره)، صحیفه امام، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(‏ره)، تهران، ۱۳۷۸، ج ۱۵، ص ۱۳۹٫

۵ – سخنرانی رهبر معظم انقلاب در جمع اساتید دانشگاه در تاریخ ۲۹/ ۴ /۱۳۷۳

۶ – حرف دل، مجموعه بیانات رهبری در ۱۳۷۹، قرب، تهران، ۱۳۷۹، ص۳۷
منبع:فردا

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false