true
تبلیغات اینترنتی به استفاده از اینترنت به عنوان یك كانال و وسیله ارتباطی برای ارسال تبلیغات در محیط وب اشاره دارد. در تعریفی دیگر، تبلیغات اینترنتی را اینگونه تعریف كردهاند:
نمایش دادن نامها و علائم تجاری، شعارها و تصاویر تبلیغاتی در سایتهای (پایگاههای) پربیننده اینترنت، به نحوی كه به تحقق هدفهای تبلیغات كمك كند. در فرآیند تهیه و اجرای تبلیغات اینترنتی، شركتهای تبلیغاتی، ناشران اینترنتی و تبلیغدهندگان (سازمانها و شركتهای تولیدی و خدماتی) درگیرند. تبلیغات طی گذر زمان تغییرات زیادی داشته و متناسب با پیشرفتهای هر دوره، ویژگیهای خاص خود را دارا بوده است. در حال حاضر حجم بالایی از تبلیغات به ویژه از طریق اینترنت مورد استفاده قرار میگیرد. یك نمونه از این تبلیغات استفاده از آگهیهای هوشمندانه به منظور جلب مخاطبان است. مثلا چنانچه كاربری در موتور جستوجوی گوگل كلمه نرگس را تایپ كند، گوگل علاوه برآنكه پاسخها را در ارتباط با كلمه نرگس (به ترتیب میزان مراجعه به آن) در اختیار كاربر میگذارد، در سمت راست و بالای صفحه، یك فروشگاه گل (كه از گوگل خواسته برایش تبلیغ كند) معرفی خواهد كرد. این روش چند مزیت دارد:
1. مزاحم، تحمیلی و آزاردهنده نیست. چون به طور جداگانه ارائه شده است.
2. دارای شكل بسیار سادهای است.
3. آگهی كاملا با پرسش كاربران مرتبط است.
از دیگر اشكال نوین تبلیغات اینترنتی میتوان به تبلیغات متعامل اشاره كرد كه یك رابطه متقابل بین مصرفكننده و شركت تبلیغاتی ایجاد میكند. در این شیوه تبلیغات برای هركس متناسب با سطح سواد، درآمد و نیاز متغیر خواهد بود.
1. مزاحم، تحمیلی و آزاردهنده نیست. چون به طور جداگانه ارائه شده است.
2. دارای شكل بسیار سادهای است.
3. آگهی كاملا با پرسش كاربران مرتبط است.
از دیگر اشكال نوین تبلیغات اینترنتی میتوان به تبلیغات متعامل اشاره كرد كه یك رابطه متقابل بین مصرفكننده و شركت تبلیغاتی ایجاد میكند. در این شیوه تبلیغات برای هركس متناسب با سطح سواد، درآمد و نیاز متغیر خواهد بود.
اصول ضروری در تهیه آگهیهای اینترنتی
در تهیه یك آگهی یا تبلیغ برای فروش اینترنتی، باید پنج اصل كلی زیر رعایت شود:
1- یك آگهی فروش یا تبلیغ اینترنتی خوب باید خوانندگان (طیفهای مختلف) را جذب كند.
2- این آگهی نباید برای كاربران خستهكننده باشد و باید در كوتاهترین شكل ممكن هدف خود را بیان كند.
3- پیام مورد نظر باید مزایای خرید اینترنتی را برای خواننده بهطور كامل شرح دهد.
4- پیام مورد نظر باید به روشنی و وضوح در آگهی اینترنتی مطرح شود و برای مخاطب مبهم نباشد.
5- محتوای آگهی یا تبلیغات اینترنتی باید دارای اعتبار لازم باشد.
تبلیغات مبتنی بر بازی
از گذشته دور، سرگرمی یكی از شیوههای مورد استفاده در تبلیغات بوده است. بر این اساس بازیهای اینترنتی میتوانند فرصت مناسبی را برای تبلیغات فراهم آورند. ارائهدهندگان تبلیغات مبتنی بر بازی، فروشندگان بازیهای اینترنتی هستند. این نوع از تبلیغات برای افرادی كه در حال بازی هستند، به دو صورت ارسال میشوند. در روش اول كه بسیار متداول است، تصاویر تبلیغاتی، جایگزین تصاویر بازی اینترنتی میشود. در نتیجه افرادی كه در حال بازی هستند، به شكل مجازی تحت تاثیر تبلیغ مورد نظر قرار میگیرند. در روش دیگر كل بازی به قسمتهای مختلفی تقسیم میشود و افرادی كه در حال بازی هستند باید قبل از رفتن به مراحل بعدی بازی، تبلیغ خاصی را ببینند یا تعاملاتی را انجام دهند. در این روش تبلیغدهندگان پاسخهای تعاملی بیشتری را دریافت میكنند؛ چراكه افرادی كه در حال بازی هستند، مایل به ادامه بازی خود خواهند بود. از آنجایی كه تبلیغات مبتنی بر بازی معمولا از تكنولوژی چندرسانهای استفاده میكنند، هزینه بیشتری برای ایجاد و اجرای آنها صرف میشود. بهرغم اینكه این نوع تبلیغات در جلب توجه بینندگان بسیار موفق هستند، ولی مخاطبان آن تنها به افرادی كه بازی را انجام میدهند، محدود میشوند. محدودیت دیگر این نوع از تبلیغات ناخرسندی برخی از افراد از تبلیغات حین بازی است.
تبلیغات مبتنی بر حامیگری
حامیگری به فعالیتی گفته میشود كه در آن یك شركت از یك رویداد، واقعه یا فعالیت خاص حمایت میكند و در مقابل، لوگو یا نام تجاری خود را در آن رویداد یا فعالیت معرفی میكند. هدف از این كار، استفاده از ارتباط ایجاد شده مابین لوگو یا نام تجاری شركت و رویداد مربوطه است. همانطور كه در حامیگری سنتی، شركت حامی از ارتباط ایجاد شده با رویدادی خاص منتفع میشود، در حامیگری اینترنتی نیز شركت حامی از توجه كاربران به یك سایت یا موضوع مطرح شده در اینترنت سود میبرد. دلالی بازدید نیز مدلی از كسبوكار مبتنی بر حامیگری اینترنتی است. بهعنوان مثال در سال 1999 حدود نیمی از تبلیغات اینترنتی شركتهای دارویی به حمایت از وبسایتهای بهداشتی اختصاص یافته بود. تحقیقات انجام شده دلالت بر اثربخشی این نوع از تبلیغات دارد. نكته قابل توجه در این نوع از تبلیغات، انتخاب رویداد، واقعه یا فعالیتی مناسب برای كسب بهترین نتیجه است.
رسانههای اجتماعی
شبكههای اجتماعی به اعضایشان اجازه ساخت صفحات شخصی و برقراری ارتباط و شبكهسازی با دوستان آنلاین را میدهند. وبلاگها كه شناختهشدهترین نوع رسانههای اجتماعی محسوب میشوند، ژورنالهای آنلاینی هستند كه با محتواهای جدید كاربران به روز میشوند. ویكیها، سایتهایی هستند كه به كاربران اجازه اضافه كردن و ویرایش محتوا را میدهند و محتوای تولید شدهشان حاصل مشاركت اعضا است. در یكی دو دهه اخیر رسانههای اجتماعی نقش عمدهای در مقابل رسانههای اصلی برعهده گرفتهاند. سایر رسانههای اجتماعی جدیدتر مانند توییتر، فیسبوك، یوتیوب و اسكایپ نقش ویژهای در اطلاعرسانی در اینترنت دارند. رسانههایی كه در عصر مدرن ارتباطات نقش عمدهای در خبررسانی رویدادهای مختلف برعهده داشته و دارند، بسیار درخور اهمیت هستند. باتوجه به حضور و استفاده كاربران از این رسانههای اجتماعی، شركتهای بزرگ تجاری با توجه به این كاركرد، حضور پنهان و قابل توجهی در این رسانهها داشته و با شیوههایی نامرسوم به تبلیغات تجاری خود میپردازند.
منبع: كتاب تبلیغات پنهان در بازاریابی، مولفان: علی سلیمانی بشلی – وجیه طالبی
true
true
https://parsipress.ir/?p=600
true
true