true
نشست مطبوعاتی نمایش «شب روی سنگفرش خیس» به نویسندگی «اکبر رادی» و کارگردانی «هادی مرزبان» صبح امروز دوشنبه دوم مرداد ماه با حضور کارگردان این نمایش در تالار استاد امیر خانی خانه ی هنرمندان ایران برگزار شد.
به گزارش شبکه ی خبری هنرمندان، در این نشست که با حضور عکاسان و خبرنگاران مطبوعات و خبرگزاری ها تشکیل شد، هادی مرزبان به عنوان کارگردان این نمایش به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.
وی در ابتدا گفت: «هر هنرمندی درد دل و دغدغه هایی دارد که در اثر هنری اش آن را جای می دهد. من نیز همواره حرف ها و درد دل های خود را در تئاتر، به عنوان آیینه ی تمام قد جامعه می زنم و حس کردم این کار به دلیل قابلیت های خوب خود می تواند حرف مهمی برای جامعه ی امروز داشته باشد».
مرزبان که در سال 78 نمایش شب روی سنگ فرش خیس را اجرا کرده بود درباره ی دلایل اجرای مجدد این اثر توضیح داد: «در تمام کارهای من دو مطلب مهم وجود داشته و آن فقر و بی عدالتی است. اجرای این اثر در سال 78 دلایل خود را داشت و در حال حاضر به سه دلیل این اجرا را دوباره آماده کردم. اولین دلیلم به واسطه ی فقر شدید در طبقه ی روشنفکر جامعه بوده که برای من بسیار آزار دهنده و ناراحت کننده است، دومین دلیل درخواست دانشجویان و قشر جوانی است که به هر دلیلی نتوانستند اجراهای گذشته ی این اثر را ببینند و سوم اینکه شیوه ی نگاه من در طول این چند سال تغییر کرده است. این امر باعث شده مخاطبانی هم که در گذشته این اجرا را دیده اند به دنبال چرایی تغییرات به وجود آمده در این اجرا باشند».
وی درباره ی انتخاب تماشاخانه ی ایرانشهر برای این کار توضیح داد: «من سی و هفت سال است که کار تئاتر می کنم و در تمامی تماشاخانه های تهران به اجرای نمایش مشغول بوده ام. به نظر من تماشاخانه ی ایرانشهر در حال حاضر یکی از مراکز خوب و حرفه ای تئاتر در ایران محسوب می شود و هم از لحاظ کلاس کار و هم از لحاظ نوع برخورد با هنرمند و تماشاگر جایگاه بسیار مطلوبی دارد. این مجموعه از بالاترین مدیر و کارمندش تا تمامی نیروهای خدماتی خود به گونه ای برخورد می کنند که مرا ترغیب کرد بتوانم دوباره در این تماشاخانه نمایش دیگری را هم اجرا ببرم».
مرزبان در انتقاد از کسانی که اعتقاد دارند ما درام ایرانی نداریم و یا درام ایرانی ضعیف است گفت: «من این حرف ها را کارشناسی شده نمی دانم. من و زنده یاد رادی نزدیک به ربع قرن کنار یکدیگر کار کردیم و از او نه تنها به عنوان یک نویسنده بلکه به عنوان یک انسان بزرگ چیزهای زیادی آموختم. او در هیچ شرایطی سر خود را در برابر مشکلات خم نکرد و به هیچ جناح و حزبی تعلق نداشت، چرا که معتقد بود رسالت هنر و هنرمند خارج از گرایشات سیاسی و امثال آن است. بی شک ما نیز همچون یونان و کشورهای صاحب فرهنگ، هنر و درام دنیا، نویسندگان بزرگی همچون اکبر رادی، غلامحسین ساعدی و بهرام بیضایی را داریم که توانسته اند درام ایرانی را به خوبی بروز دهند».
وی در جواب خبرنگاری که از او درباره ی نمایش «تانگوی تخم مرغ داغ» سوال کرده بود گفت: «ابتدا قرار بود این نمایش را اجرا کنم ولی این نمایش از سوی مسئولین نظارت و ارزشیابی دچار تیر غیب شد و مجوز نگرفت. از آنجایی که معتقدم با این متن برخوردی سلیقه ای شده و ممکن است ناظران جدید با این کار مشکل نداشته باشند روزی این نمایش را نیز اجرا خواهم کرد».
مرزبان در بخش دیگری از این نشست درباره ی دراماتوروژی و ورود تغییراتی در آثار نویسندگانی همچون رادی توضیح داد: «به عقیده ی من ما بایستی در برابر متن های بزرگ این اساتید ابتدا آنها را چند بار اجرا کنیم بعد در صورت نیاز به دنبال دست بردن و دراماتورژی این آثار باشیم. به عقیده ی من نویسندگانی همچون رادی به حدی نویسندگان چیره دستی هستند که به راحتی نمی توان حتی یک کلمه از دیالوگ های آنها را جابجا کرد. متاسفانه امروزه برخی از آثار رادی به گونه ای اجرا می شود که گویی کارگردان، رادی را نشناخته و به همین دلیل روح کارهای او را به مخاطب نشان نمی دهد».
وی در پایان از اینکه این نمایش چهارده سال پیش زیر تیغ سانسور قرار گرفت ولی خوشبختانه نظارت و ارزشیابی فعلی هیچ مشکلی با آن نداشت اظهار خوشحالی نمود و گفت: «به امید روزی که تئاتر ما به جایی برسد که سیاستگذاران کلان مملکت، تئاتری ها را بیشتر باور کنند. ما خودمان خط قرمزها را می شناسیم و از همه ی آنها می خواهم به جای اینکه موانعی بر سر راه هنرمندان بگذارند، کاری کنند که مشکلات و معضلات تئاتر حل شود. به عقیده ی من بزرگترین معضل حال حاضر تئاتر نبود پول در این ارگان بزرگ هنری است و کسانی که با تمام وجود از روی عشق دست به اجرای تئاتر می زنند نباید محتاج نان شب، وضعیت معیشت و … باشند».
گفتنی است نمایش «شب روی سنگ فرش خیس» با بازی هنرمندانی چون ؛ بهزاد فراهانی، فردوس کاویانی، فرزانه کابلی، ایوب آقا خانی، بهرام ابراهیمی، شیوا مکی نیان، نیکی مظفری، مهدی عبادتی و علی رامز هر روز به استثناء شنبه ها، از ساعت ۱۹ در سالن شماره یک مجموعه تماشاخانه ایرانشهر پذیرای علاقه مندان به هنرهای نمایشی است.
وی در ابتدا گفت: «هر هنرمندی درد دل و دغدغه هایی دارد که در اثر هنری اش آن را جای می دهد. من نیز همواره حرف ها و درد دل های خود را در تئاتر، به عنوان آیینه ی تمام قد جامعه می زنم و حس کردم این کار به دلیل قابلیت های خوب خود می تواند حرف مهمی برای جامعه ی امروز داشته باشد».
مرزبان که در سال 78 نمایش شب روی سنگ فرش خیس را اجرا کرده بود درباره ی دلایل اجرای مجدد این اثر توضیح داد: «در تمام کارهای من دو مطلب مهم وجود داشته و آن فقر و بی عدالتی است. اجرای این اثر در سال 78 دلایل خود را داشت و در حال حاضر به سه دلیل این اجرا را دوباره آماده کردم. اولین دلیلم به واسطه ی فقر شدید در طبقه ی روشنفکر جامعه بوده که برای من بسیار آزار دهنده و ناراحت کننده است، دومین دلیل درخواست دانشجویان و قشر جوانی است که به هر دلیلی نتوانستند اجراهای گذشته ی این اثر را ببینند و سوم اینکه شیوه ی نگاه من در طول این چند سال تغییر کرده است. این امر باعث شده مخاطبانی هم که در گذشته این اجرا را دیده اند به دنبال چرایی تغییرات به وجود آمده در این اجرا باشند».
وی درباره ی انتخاب تماشاخانه ی ایرانشهر برای این کار توضیح داد: «من سی و هفت سال است که کار تئاتر می کنم و در تمامی تماشاخانه های تهران به اجرای نمایش مشغول بوده ام. به نظر من تماشاخانه ی ایرانشهر در حال حاضر یکی از مراکز خوب و حرفه ای تئاتر در ایران محسوب می شود و هم از لحاظ کلاس کار و هم از لحاظ نوع برخورد با هنرمند و تماشاگر جایگاه بسیار مطلوبی دارد. این مجموعه از بالاترین مدیر و کارمندش تا تمامی نیروهای خدماتی خود به گونه ای برخورد می کنند که مرا ترغیب کرد بتوانم دوباره در این تماشاخانه نمایش دیگری را هم اجرا ببرم».
مرزبان در انتقاد از کسانی که اعتقاد دارند ما درام ایرانی نداریم و یا درام ایرانی ضعیف است گفت: «من این حرف ها را کارشناسی شده نمی دانم. من و زنده یاد رادی نزدیک به ربع قرن کنار یکدیگر کار کردیم و از او نه تنها به عنوان یک نویسنده بلکه به عنوان یک انسان بزرگ چیزهای زیادی آموختم. او در هیچ شرایطی سر خود را در برابر مشکلات خم نکرد و به هیچ جناح و حزبی تعلق نداشت، چرا که معتقد بود رسالت هنر و هنرمند خارج از گرایشات سیاسی و امثال آن است. بی شک ما نیز همچون یونان و کشورهای صاحب فرهنگ، هنر و درام دنیا، نویسندگان بزرگی همچون اکبر رادی، غلامحسین ساعدی و بهرام بیضایی را داریم که توانسته اند درام ایرانی را به خوبی بروز دهند».
وی در جواب خبرنگاری که از او درباره ی نمایش «تانگوی تخم مرغ داغ» سوال کرده بود گفت: «ابتدا قرار بود این نمایش را اجرا کنم ولی این نمایش از سوی مسئولین نظارت و ارزشیابی دچار تیر غیب شد و مجوز نگرفت. از آنجایی که معتقدم با این متن برخوردی سلیقه ای شده و ممکن است ناظران جدید با این کار مشکل نداشته باشند روزی این نمایش را نیز اجرا خواهم کرد».
مرزبان در بخش دیگری از این نشست درباره ی دراماتوروژی و ورود تغییراتی در آثار نویسندگانی همچون رادی توضیح داد: «به عقیده ی من ما بایستی در برابر متن های بزرگ این اساتید ابتدا آنها را چند بار اجرا کنیم بعد در صورت نیاز به دنبال دست بردن و دراماتورژی این آثار باشیم. به عقیده ی من نویسندگانی همچون رادی به حدی نویسندگان چیره دستی هستند که به راحتی نمی توان حتی یک کلمه از دیالوگ های آنها را جابجا کرد. متاسفانه امروزه برخی از آثار رادی به گونه ای اجرا می شود که گویی کارگردان، رادی را نشناخته و به همین دلیل روح کارهای او را به مخاطب نشان نمی دهد».
وی در پایان از اینکه این نمایش چهارده سال پیش زیر تیغ سانسور قرار گرفت ولی خوشبختانه نظارت و ارزشیابی فعلی هیچ مشکلی با آن نداشت اظهار خوشحالی نمود و گفت: «به امید روزی که تئاتر ما به جایی برسد که سیاستگذاران کلان مملکت، تئاتری ها را بیشتر باور کنند. ما خودمان خط قرمزها را می شناسیم و از همه ی آنها می خواهم به جای اینکه موانعی بر سر راه هنرمندان بگذارند، کاری کنند که مشکلات و معضلات تئاتر حل شود. به عقیده ی من بزرگترین معضل حال حاضر تئاتر نبود پول در این ارگان بزرگ هنری است و کسانی که با تمام وجود از روی عشق دست به اجرای تئاتر می زنند نباید محتاج نان شب، وضعیت معیشت و … باشند».
گفتنی است نمایش «شب روی سنگ فرش خیس» با بازی هنرمندانی چون ؛ بهزاد فراهانی، فردوس کاویانی، فرزانه کابلی، ایوب آقا خانی، بهرام ابراهیمی، شیوا مکی نیان، نیکی مظفری، مهدی عبادتی و علی رامز هر روز به استثناء شنبه ها، از ساعت ۱۹ در سالن شماره یک مجموعه تماشاخانه ایرانشهر پذیرای علاقه مندان به هنرهای نمایشی است.
true
true
https://parsipress.ir/?p=1669
true
true