×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

کشتیرانی یک یاز اصلی ترین راه های حمل و نقل تجاری بین ایران و سایر ملل جهان است و همه تحولات این نوع حمل و نقل از دید رسانه های داخلی و خارجی بسیار مهم و قابل بحث است.

اکوپارس با رویکرد تخصصی از این پس بولتن ها یاختصاصی خود را در حیطه های مهم اقتصادی ارائه خواهد داد و در این ارتباط نیازمند کمک ها و همیاری ها و پیشنهادات مخاطبان گرامی خواهد بود.

کشتیرانی جمهوری اسلامی و سیاسی‏کاری‏ها
محمدحسین داجمر*: وزارت خزانه‏داری دولت آمریکا و اتحادیه اروپا به بهانه‏های واهی از جمله ارائه خدمات به نهادهای دولتی، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را تحت تحریم قرار دادند. این در حالی است که این شرکت کلیه فعالیت‏های بازرگانی، مالی و فنی خود را بر اساس نرم‏های شناخته‏شده در صنعت حمل‏ونقل دریایی جهان انجام می‏دهد و الزامات مندرج در کنوانسیون‏های مرتبط بین‏المللی را همواره مدنظر دارد.

مشکلات و چالش‏های فراوانی به واسطه اعمال تحریم‏ها و محدودیت‏های یکجانبه از طرف دولت آمریکا، اتحادیه اروپا و کشورهای هم‏پیمان آمریکا بر گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تحمیل شده است. از اواسط سال ۲۰۰۸ اداره کنترل سرمایه‏های خارجی وزارت خزانه‏داری آمریکا (OFAC) و متعاقب آن اتحادیه اروپا، با اعمال تحریم‏های متعدد، بسیاری از شرکت‏های وابسته و همکار این شرکت را در اقصی نقاط جهان و همچنین تعدادی از مدیران ارشد گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را تحت تحریم قرار دادند.

اعمال اینگونه تحریم‏ها با دامنه وسیع و ابعاد گوناگون علیه یک شرکت کشتیرانی تجاری، در تاریخ جهان بی‏سابقه بوده و این مهم توسط کارشناسان صنعت حمل‏ونقل دریایی بارها تأیید شده است. این شرکت با تلاش مضاعف پرسنل متخصص در بخش دریا و خشکی و مدیریت صحیح منابع موجود و همچنین با استفاده از روش‏ها و تمهیدات لازم مدیریتی و بکارگیری راهبردها و اهرم‏های صحیح در سطح بازار منطقه و حوزه‏های فعالیت شرکت، تلاش کرده تا تأثیرات ناشی از این تحولات را به حداقل برساند.

از آنجایی که دولت آمریکا و اتحادیه اروپا، تاکنون نتوانسته‏اند هیچگونه مدرک و سندی دال بر انجام فرآیندهای غیرقانونی از سوی این شرکت ارائه کنند؛ به همین دلیل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران حق طرح و پیگیری محدودیت‏های اعمالی یکجانبه از سوی کشورهای غربی و هم‏پیمانان آنها را در محاکم حقوقی بین‏المللی، برای خود محفوظ دارد و در این خصوص اقداماتی صورت گرفته است و در مواردی نیز رأی دادگاه به نفع کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران صادر شده است. که از جمله آن می‏توان به صدور رأی به نفع کشتیرانی توسط دادگاه سنگاپور جهت آزادسازی کشتی‏های توقیف‏شده اشاره کرد که بانک‏های راهن در راستای سیاست‏های دولت آمریکا در صدد حراج آنها بودند. همچنین پیروزی در دادگاه لندن و صدور رأی به نفع کشتیرانی و محکومیت کلوپ P&I از دیگر موفقیت‏های به دست آمده در این زمینه است.

طرح دعوی دیگری از اکتبر سال ۲۰۱۰ در دادگاه عدالت اروپا مطرح شده که بر اساس آن، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خواهان لغو سریع تحریم‏ها و محدودیت‏های اتحادیه اروپا علیه این شرکت شده که موضوع در حال رسیدگی است. متأسفانه در این زمینه هم سیاسی‏کاری میشود.

به هر حال، تحریم‏های شورای امنیت، آمریکا، اتحادیه اروپا و برخی کشورهای دیگر نتوانسته توقفی در فعالیت‏های ما بوجود آورد به طوری که این شرکت با حمایت‏های انجام گرفته همچنان در سطح جهان در حال فعالیت است.ورود انبوه شناورها و ادوات امداد و نجات دریایی به ناوگان سپاه

فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: در آینده‌ای نزدیک انبوه ادوات و شناورهای امداد و نجات را بر پایه امکانات و قابلیت‌های جدید وارد سازمان بهداری رزمی خود خواهیم کرد.به گزارش مارین نیوز به نقل از روابط عمومی نیروی دریایی سپاه، سردار دریادار علی فدوی با اشاره به برگزاری اولین کنگره سراسری پزشکی دریایی به میزبانی فرماندهی بهداری نیروی دریایی سپاه در بندرعباس،‌ افزود: شرایط منطقه‌ای ایجاب می‌کند تا به همان نسبت که نیرو و ادوات رزمی خود را در بهترین شرایط آمادگی نگه می‌داریم؛‌ بهداری رزمی،‌ اورژانس و بیمارستان‏های خود را نیز به حالت آماده‏باش کامل درآوریم.فدوی در ادامه گفت: از آنجا که موضوع امداد و نجات فقط مربوط به زمان جنگ نیست و یک موضوع شبانه‏روزی است؛ علاوه بر چندین درمانگاه،‌ دو بیمارستان بزرگ یکی در شرق و دیگری در غرب تنگه هرمز دایر کرده‌ایم که در حال حاضر به عموم هموطنان خدمات‏رسانی می‌کند.وی خاطرنشان کرد: مرکز پژوهش‌های طب دریا برای شناسایی و ارائه راهکار برای موضوعات متنوع و گوناگون امدادی،‌ بهداشتی و درمانی به طور کامل شکل خواهد گرفت.

دریادار فدوی با بیان اینکه «مسیر تعامل مراکز پژوهشی و تحقیقاتی با مجموعه‌های دفاعی و نظامی بیش از پیش هموار شده است»،‌ گفت: برای عملیاتی کردن نتایج تحقیقات در موضوع بهداشت و درمان و تحول در موضوع ادوات، ‌‌تغذیه،‌ پوشش و لباس نیروهای مستقر در مناطق جغرافیایی حوزه خلیج فارس برنامه‌های خوبی در حال پیگیری است.

وی افزود: ارتباط در موضوع امداد و نجات دریایی، بسیار مهم و زمان رسیدگی به جان انسان‌ها در دریا بسیار تعیین‏کننده است و با توسعه زیرساخت‌ها باید زمان رسیدگی به مصدومان حوادث دریایی به حداقل ممکن کاهش پیدا کند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه در ادامه با اشاره به دکترین جدید نظامی آمریکا گفت: تجهیز و تقویت توانمندی ساختار رزمی ما با احتساب دکترین جدید نظامی آمریکا حالت می‌گیرد.

فدوی با اشاره به دکترین جدید نظامی آمریکا که در آن از ایران و چین بعنوان دشمنان بزرگ خود یاد کرده است،‌ گفت: در محاسبات رزمی و دفاعی خود قطعا دکترین جدید آمریکا که جنگ‌های دریایی و سایبری را مبنا قرار داده، مورد توجه جدی قرار خواهیم داد.

وی افزود: اگر تا دیروز برخی دشمنان از اعلام شفاف، صریح و مستقیم دشمنی خود خودداری می‌کردند؛‌ امروز دشمنی خود را آشکارا بیان و بطور شفاف آن را ابراز می‌کنند.

جابه‌جایی روزانه ۳۰ هزار مسافر از بنادر هرمزگان در نوروز
مدیر بندر شهیدباهنر با بیان اینکه «در ایام نوروز روزانه ۳۰ هزار مسافر از بنادر شهید حقانی و باهنر جابه جا می‌شوند»، گفت: بندر شهید باهنر اولین بندر مسافری ایران است و سالانه ۱۰۰۰ كشتی در آن تردد می‌كنند.به گزارش مارین نیوز، مجید امینی صبح امروز در یك نشست خبری با بیان اینکه «بندر شهید باهنر قدیمی‌ترین بندر كشور بوده و ۵۰ سال عمر دارد»، افزود: پیش از راه‏اندازی بنادر شهیدرجایی و امام خمینی بندر شهیدباهنر فعالترین بندر كشور بوده و رتبه اولین بندر مسافری را دارا است.وی با اشاره به اینکه «بندر شهید باهنر بندری چندمنظوره و دارای ترمینال‌های مسافری و نفتی است»، اضافه كرد: در بنادر شهید حقانی و باهنر طی ۱۰ سال گذشته دو میلیون مسافر جابه جا شده‌اند.

امینی گفت: افزایش حمل و نقل مسافری به بنادر مختلف مربوط می‌شود و باید زیرساخت‌هایی مانند ترمینال واسكله مسافری در بنادر فراهم شود.

مدیر بندر شهیدباهنر با اشاره به اینكه «بندر شهیدحقانی بندر مسافری و داخلی است»، گفت:‌ در سال گذشته ساخت اسكله‌های مسافری آن به پایان رسیده و عملیات اجرایی ترمینال‌های مسافری آغاز شده است.

وی با تأكید بر اینكه «بندر شهیدباهنر بندری بین‌المللی بوده و سفری كه از آن صورت می‌گیرد بیشتر خارجی است»، گفت: از این بندر به كشورهای حوزه خلیج فارس و كشورهای خارج از حوزه شمال آمریكا و آسیای جنوبی شرقی سفر صورت می‌گیرد.امینی افزود: سالانه ۵۰۰۰ فروند كشتی سبك، باری، نفتی و گازی و مسافری در این بندر تردد می‌كنند.
مدیر بندر شهید باهنر در ادامه با اشاره به اینکه «برنامه‌ها و تمهیداتی برای حمل و نقل مسافری داریم»، اضافه كرد: ‌دو بندر شهیدباهنر و شهیدحقانی مركز اصلی تردد مسافری به جزیره قشم هستند و ظرفیت جابه‌جایی روزانه ۳۰ هزار مسافر در ایام نوروز وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه «كالاهای وارداتی به این بندر خودرو است»، گفت: صیفی‌جات، گوگرد و كود شیمیایی از طریق این بندر صادر می‌شود.

امینی در پایان گفت: در بخش كالا، طی ۱۱ ماه اخیر یك میلیون و ۳۰۰ هزار تن تخلیه و بارگیری صورت گرفته و دو میلیون مسافر جابه‌جا شده‌اند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false