true
کشتیرانی یک یاز اصلی ترین راه های حمل و نقل تجاری بین ایران و سایر ملل جهان است و همه تحولات این نوع حمل و نقل از دید رسانه های داخلی و خارجی بسیار مهم و قابل بحث است.
اکوپارس با رویکرد تخصصی از این پس بولتن ها یاختصاصی خود را در حیطه های مهم اقتصادی ارائه خواهد داد و در این ارتباط نیازمند کمک ها و همیاری ها و پیشنهادات مخاطبان گرامی خواهد بود.
کشتیرانی جمهوری اسلامی و سیاسیکاریها
محمدحسین داجمر*: وزارت خزانهداری دولت آمریکا و اتحادیه اروپا به بهانههای واهی از جمله ارائه خدمات به نهادهای دولتی، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را تحت تحریم قرار دادند. این در حالی است که این شرکت کلیه فعالیتهای بازرگانی، مالی و فنی خود را بر اساس نرمهای شناختهشده در صنعت حملونقل دریایی جهان انجام میدهد و الزامات مندرج در کنوانسیونهای مرتبط بینالمللی را همواره مدنظر دارد.
مشکلات و چالشهای فراوانی به واسطه اعمال تحریمها و محدودیتهای یکجانبه از طرف دولت آمریکا، اتحادیه اروپا و کشورهای همپیمان آمریکا بر گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تحمیل شده است. از اواسط سال 2008 اداره کنترل سرمایههای خارجی وزارت خزانهداری آمریکا (OFAC) و متعاقب آن اتحادیه اروپا، با اعمال تحریمهای متعدد، بسیاری از شرکتهای وابسته و همکار این شرکت را در اقصی نقاط جهان و همچنین تعدادی از مدیران ارشد گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را تحت تحریم قرار دادند.
اعمال اینگونه تحریمها با دامنه وسیع و ابعاد گوناگون علیه یک شرکت کشتیرانی تجاری، در تاریخ جهان بیسابقه بوده و این مهم توسط کارشناسان صنعت حملونقل دریایی بارها تأیید شده است. این شرکت با تلاش مضاعف پرسنل متخصص در بخش دریا و خشکی و مدیریت صحیح منابع موجود و همچنین با استفاده از روشها و تمهیدات لازم مدیریتی و بکارگیری راهبردها و اهرمهای صحیح در سطح بازار منطقه و حوزههای فعالیت شرکت، تلاش کرده تا تأثیرات ناشی از این تحولات را به حداقل برساند.
از آنجایی که دولت آمریکا و اتحادیه اروپا، تاکنون نتوانستهاند هیچگونه مدرک و سندی دال بر انجام فرآیندهای غیرقانونی از سوی این شرکت ارائه کنند؛ به همین دلیل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران حق طرح و پیگیری محدودیتهای اعمالی یکجانبه از سوی کشورهای غربی و همپیمانان آنها را در محاکم حقوقی بینالمللی، برای خود محفوظ دارد و در این خصوص اقداماتی صورت گرفته است و در مواردی نیز رأی دادگاه به نفع کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران صادر شده است. که از جمله آن میتوان به صدور رأی به نفع کشتیرانی توسط دادگاه سنگاپور جهت آزادسازی کشتیهای توقیفشده اشاره کرد که بانکهای راهن در راستای سیاستهای دولت آمریکا در صدد حراج آنها بودند. همچنین پیروزی در دادگاه لندن و صدور رأی به نفع کشتیرانی و محکومیت کلوپ P&I از دیگر موفقیتهای به دست آمده در این زمینه است.
طرح دعوی دیگری از اکتبر سال 2010 در دادگاه عدالت اروپا مطرح شده که بر اساس آن، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خواهان لغو سریع تحریمها و محدودیتهای اتحادیه اروپا علیه این شرکت شده که موضوع در حال رسیدگی است. متأسفانه در این زمینه هم سیاسیکاری میشود.
به هر حال، تحریمهای شورای امنیت، آمریکا، اتحادیه اروپا و برخی کشورهای دیگر نتوانسته توقفی در فعالیتهای ما بوجود آورد به طوری که این شرکت با حمایتهای انجام گرفته همچنان در سطح جهان در حال فعالیت است.ورود انبوه شناورها و ادوات امداد و نجات دریایی به ناوگان سپاه
فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: در آیندهای نزدیک انبوه ادوات و شناورهای امداد و نجات را بر پایه امکانات و قابلیتهای جدید وارد سازمان بهداری رزمی خود خواهیم کرد.به گزارش مارین نیوز به نقل از روابط عمومی نیروی دریایی سپاه، سردار دریادار علی فدوی با اشاره به برگزاری اولین کنگره سراسری پزشکی دریایی به میزبانی فرماندهی بهداری نیروی دریایی سپاه در بندرعباس، افزود: شرایط منطقهای ایجاب میکند تا به همان نسبت که نیرو و ادوات رزمی خود را در بهترین شرایط آمادگی نگه میداریم؛ بهداری رزمی، اورژانس و بیمارستانهای خود را نیز به حالت آمادهباش کامل درآوریم.فدوی در ادامه گفت: از آنجا که موضوع امداد و نجات فقط مربوط به زمان جنگ نیست و یک موضوع شبانهروزی است؛ علاوه بر چندین درمانگاه، دو بیمارستان بزرگ یکی در شرق و دیگری در غرب تنگه هرمز دایر کردهایم که در حال حاضر به عموم هموطنان خدماترسانی میکند.وی خاطرنشان کرد: مرکز پژوهشهای طب دریا برای شناسایی و ارائه راهکار برای موضوعات متنوع و گوناگون امدادی، بهداشتی و درمانی به طور کامل شکل خواهد گرفت.
دریادار فدوی با بیان اینکه «مسیر تعامل مراکز پژوهشی و تحقیقاتی با مجموعههای دفاعی و نظامی بیش از پیش هموار شده است»، گفت: برای عملیاتی کردن نتایج تحقیقات در موضوع بهداشت و درمان و تحول در موضوع ادوات، تغذیه، پوشش و لباس نیروهای مستقر در مناطق جغرافیایی حوزه خلیج فارس برنامههای خوبی در حال پیگیری است.
وی افزود: ارتباط در موضوع امداد و نجات دریایی، بسیار مهم و زمان رسیدگی به جان انسانها در دریا بسیار تعیینکننده است و با توسعه زیرساختها باید زمان رسیدگی به مصدومان حوادث دریایی به حداقل ممکن کاهش پیدا کند.
فرمانده نیروی دریایی سپاه در ادامه با اشاره به دکترین جدید نظامی آمریکا گفت: تجهیز و تقویت توانمندی ساختار رزمی ما با احتساب دکترین جدید نظامی آمریکا حالت میگیرد.
فدوی با اشاره به دکترین جدید نظامی آمریکا که در آن از ایران و چین بعنوان دشمنان بزرگ خود یاد کرده است، گفت: در محاسبات رزمی و دفاعی خود قطعا دکترین جدید آمریکا که جنگهای دریایی و سایبری را مبنا قرار داده، مورد توجه جدی قرار خواهیم داد.
وی افزود: اگر تا دیروز برخی دشمنان از اعلام شفاف، صریح و مستقیم دشمنی خود خودداری میکردند؛ امروز دشمنی خود را آشکارا بیان و بطور شفاف آن را ابراز میکنند.
جابهجایی روزانه 30 هزار مسافر از بنادر هرمزگان در نوروز
مدیر بندر شهیدباهنر با بیان اینکه «در ایام نوروز روزانه 30 هزار مسافر از بنادر شهید حقانی و باهنر جابه جا میشوند»، گفت: بندر شهید باهنر اولین بندر مسافری ایران است و سالانه 1000 كشتی در آن تردد میكنند.به گزارش مارین نیوز، مجید امینی صبح امروز در یك نشست خبری با بیان اینکه «بندر شهید باهنر قدیمیترین بندر كشور بوده و 50 سال عمر دارد»، افزود: پیش از راهاندازی بنادر شهیدرجایی و امام خمینی بندر شهیدباهنر فعالترین بندر كشور بوده و رتبه اولین بندر مسافری را دارا است.وی با اشاره به اینکه «بندر شهید باهنر بندری چندمنظوره و دارای ترمینالهای مسافری و نفتی است»، اضافه كرد: در بنادر شهید حقانی و باهنر طی 10 سال گذشته دو میلیون مسافر جابه جا شدهاند.
امینی گفت: افزایش حمل و نقل مسافری به بنادر مختلف مربوط میشود و باید زیرساختهایی مانند ترمینال واسكله مسافری در بنادر فراهم شود.
مدیر بندر شهیدباهنر با اشاره به اینكه «بندر شهیدحقانی بندر مسافری و داخلی است»، گفت: در سال گذشته ساخت اسكلههای مسافری آن به پایان رسیده و عملیات اجرایی ترمینالهای مسافری آغاز شده است.
وی با تأكید بر اینكه «بندر شهیدباهنر بندری بینالمللی بوده و سفری كه از آن صورت میگیرد بیشتر خارجی است»، گفت: از این بندر به كشورهای حوزه خلیج فارس و كشورهای خارج از حوزه شمال آمریكا و آسیای جنوبی شرقی سفر صورت میگیرد.امینی افزود: سالانه 5000 فروند كشتی سبك، باری، نفتی و گازی و مسافری در این بندر تردد میكنند.
مدیر بندر شهید باهنر در ادامه با اشاره به اینکه «برنامهها و تمهیداتی برای حمل و نقل مسافری داریم»، اضافه كرد: دو بندر شهیدباهنر و شهیدحقانی مركز اصلی تردد مسافری به جزیره قشم هستند و ظرفیت جابهجایی روزانه 30 هزار مسافر در ایام نوروز وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه «كالاهای وارداتی به این بندر خودرو است»، گفت: صیفیجات، گوگرد و كود شیمیایی از طریق این بندر صادر میشود.
امینی در پایان گفت: در بخش كالا، طی 11 ماه اخیر یك میلیون و 300 هزار تن تخلیه و بارگیری صورت گرفته و دو میلیون مسافر جابهجا شدهاند.
true
true
https://parsipress.ir/?p=48
true
true