×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

تلويزيون را با چشمان خودم ديده‌ام. اين آينده به «هولو» (Hulu) تعلق دارد. شايد اين آينده به هولو تعلق نداشته باشد، اما يقينا‌ چيزي شبيه به آن است.

بي‌ترديد بايد به سايت www.hulu.com سر بزنيد. خواهيد ديد كه تلويزيون و اينترنت در آينده‌اي نزديك مطلقا‌ يكي خواهند بود. در آينده بايد به فكر نامي جديد و مشترك براي تلويزيون و اينترنت بود. چراكه ديگر نه تلويزيون وجود خواهد داشت، و نه اينترنت.
مي‌توانيد هزاران برنامه محبوب و مردمي را در تلويزيون‌هاي آمريكا ببينيد كه البته چندان هم محبوب و مردمي نيستند! البته شما مي‌توانيد برنامه‌هاي تلويزيوني را به صورت رايگان در اينترنت نيز ببينيد. آيا برنامه جان استوارت يعني ديلي شو را ديده‌ايد؟ آيا اتفاق افتاده است كه برنامه‌اي را از دست بدهيد؟ آيا پيش آمده كه برنامه ويو را از دست بدهيد؟ برنامه جذاب زنان خانه‌دار را چطور؟ به فكر تلويزيون نباشيد! به سايت هولو سر بزنيد!
حتي مي‌توانيد براي دسترسي به برخي كتابخانه‌هاي بزرگ نيز از هولو استفاده كنيد. به احتمال زياد به برنامه‌ها يا محتواهايي نياز داريد كه چه بسا در جايي ديگر يافت نشوند. مطمئنا‌ از هولو لذت خواهيد برد و چيزهاي عجيب زيادي را در آن پيدا خواهيد كرد. به ياد داشته باشيد كه هولو يك فضاي كاملا‌ حرفه‌اي است و هيچ شباهتي به فضاي آماتور يوتيوب ندارد! هر دو را حتما‌ امتحان كنيد!
در هولو كاملا‌ حس خواهيد كرد كه مرز پررنگ بين تلويزيون و كامپيوتر كاملا‌ از بين رفته است. در واقع، هولو راه آينده را به شما نشان مي‌دهد. زمان زيادي نخواهد گذشت كه از دست تلويزيون و اينترنت خسته خواهيد شد. مواجهه با هولو شما را به جلو هل مي‌دهد. به زودي مي‌توانيد با فشار دادن چند دكمه همه جهان را در پيش چشم خودتان داشته باشيد. آيا همين كافي نيست؟ آيا لذت‌بخش نيست كه كتابخانه، اينترنت، تلويزيون و آينده جهان را يك جا در دستانتان داشته باشيد؟ با هولو به آينده وصل خواهيد شد!
اينها همه حرف‌هاي جيسون كيلار است. او شركتش را فقط با آينده تعريف مي‌كند. او مي‌گويد: «هولو يك شركت خدمات اينترنتي آنلاين است و به مردم كمك مي‌كند تا به دنبال آرزوهايشان باشند. آنها مي‌توانند با كيفيت بسيار خوب به ويدئوهاي ناياب دسترسي داشته باشند. آنها مي‌توانند در هر زماني و در هر مكاني
به هر آنچه مي‌خواهند دست يابند.» اينها جمله‌هاي كسي است كه در دانشكده كسب‌وكار دانشگاه هاروارد درس خوانده است و سپس از دانشگاه كاليفرنياي شمالي فارغ‌التحصيل شده است. او آنقدر تحصيلات در زمينه كسب‌وكار دارد كه اكنون بتواند در صنعت سرگرمي موفق باشد. تجارب كاري و تحصيلي او سبب‌شده است كه براي دو سال در شركت بزرگ والت ديزني و نزديك به نه سال در سايت بسيار مهم آمازون فعاليت داشته باشد. به همين خاطر است كه شبكه‌هاي ان‌بي‌سي، فاكس، و اي‌بي‌سي اطمينان خاطر و اعتماد زيادي به وي دارند. آنها از وب‌سايت او حمايت زيادي كردند. جيسون‌كيلار تا جايي پيش رفته كه همه شركت‌هاي بزرگ رسانه‌اي را كنار زده است. او ميليون‌ها دلار براي محتواي وب‌سايتش هزينه كرده است، اما يك سوال بزرگ به وجود مي‌آيد: اين چه الگويي است كه هم درآمدزايي مي‌كند و هم كسي برايش پولي پرداخت نمي‌كند؟
او ادامه مي‌دهد: «جهان ما سرشار از ايده‌ها و اتفاقات جذاب است. انسان‌هاي بسيار زيادي هستند كه هر روزه محصولات جذابي توليد مي‌كنند. ما سعي مي‌كنيم اين آثار را جمع‌آوري و توزيع كنيم. مي‌خواهيم ايده‌ها را براي همگان به اشتراك بگذاريم.» بخشي از كار كيلار بازيابي فايل‌هايي است كه گم شده بودند. يعني او به دنبال آثاري مي‌گردد كه كمتر ديده شده‌اند يا شناخته شده نيستند. او مي‌خواهد آثاري را به همگان بشناساند كه زير خاك دهه‌ها اتفاق و حادثه گم شده‌اند. در واقع، تلاش او همگاني كردن آثار مهم و برجسته ناشناس است. او مي‌خواهد با توزيع آزاد و رايگان آثار برجسته جهان فضايي براي ايده‌هاي نو باز كند. به همين خاطر است كه او همواره به آينده فكر مي‌كند و شعار شركتش در مورد آينده ارتباطات
است.
او مي‌گويد: «داريم رفته رفته به عصر جديدي وارد مي‌شويم. زمان زيادي نخواهد گذشت كه به عصر رسانه‌هاي نو وارد مي‌شويم و جهان را رسانه‌هاي نوين در بر خواهند گرفت. ديري نخواهد گذشت كه همه‌مان مي‌توانيم
به هر آنچه مي‌خواهيم، در هر زماني، در هر مكاني و با هر شرايطي دسترسي داشته باشيم. اين پروژه عظيم ما است. مي‌دانيم كه انرژي و زمان زيادي خواهد برد. اما يقينا‌ آينده را خواهيم ساخت.» اما او زماني در شركت آنلاين آمازون فعاليت مي‌كرد و مسوول فروش دي وي دي در اين شركت بود. او چطور مي‌تواند بين كسب و كار در آمازون و فايل‌هاي رسانه‌اي آنلاين پيوندي برقرار كند؟
آنطور كه جيسون كيلار مي‌گويد: «صنايع آنلاين زيادي وجود دارند. اين صنايع تفاوت‌هاي زيادي با هم دارند. برخي از آنها را مي‌توان صنايع تبليغاتي و برخي ديگر را صنايع فروش و عده‌اي را هم صنايع پولي ناميد. اما در هر صورت شباهت‌هاي زيادي در اين بين وجود دارد. صنايع آنلاين و اينترنتي تنوع زيادي دارند، اما نبايد خط و ربط‌شان را خيلي سرسري فهميد. بايد بتوانيم هم شباهت‌ها و هم فاصله‌هايشان را تشخيص دهيم. اين اختلاف‌ها به فرهنگ‌هاي متفاوت اين صنايع آنلاين مربوط مي‌شود. موفقيت هر شركتي تا حد بسيار زيادي به فرهنگش بستگي دارد.» او ادامه مي‌دهد: «شركت‌هاي بسيار بزرگ و قدرتمند اشتراك‌هاي زيادي با همديگر دارند. اما معتقد هستم كه مهم‌ترين خصيصه شركت هولو اين است كه نسبت به مشتريانش وسواس بسيار زيادي به خرج مي‌دهد. پول چندان زيادي كسب نكرده‌ايم و بيش از حد سرمايه‌گذاري كرده‌ايم. اما بر اين باور هستيم كه بايد با مشتريانمان همراه شويم. منبع الهام كار ما بي‌ترديد مشتريان ما و نظراتشان هستند.»
اينها تجربه‌هاي كم‌نظير و فراوان جيسون‌كيلار هستند. او در اين مدت حوادث زيادي را از سر گذرانده است. بنا بر گفته‌هاي او اين تجارب بيشتر از راه فعاليت در آمازون به دست آمده‌اند. او تا به اين لحظه از تجربيات زيادش در شركت‌هاي قبلي استفاده كرده است. موفقيت او اين بوده كه از شكست‌ها و دشواري‌هايش بسيار آموخته است.

بزرگ‌ترين اشتباه جيسون كيلار به زبان خودش
بزرگ‌ترين اشتباه زندگي من زماني رخ داد كه در شركت آمازون كار مي‌كردم. كسب و كار دي وي دي تحت كنترل من بود. حوالي نوامبر سال 1998 بود و همه چيز داشت به خوبي پيش مي‌رفت. مي‌خواستيم قيمت‌هاي دي وي دي را كاهش دهيم. بايد معين مي‌كرديم كه چه هزينه‌هايي قرار است تغيير كنند. آمازون بهترين و مطرح‌ترين انتخاب‌ها را داشت. برنامه اين بود كه ارزش محصولات را در آمازون معين كنيم. بايد همراه با گروهم اين تغييرات را به لحاظ تحليلي معين مي‌كرديم. بايد فكر مي‌كرديم آيا مي‌توانيم قيمت‌ها را كمتر از حد معمول برسانيم يا خير. در واقع، كار ما يك فرآيند كاملا‌ علمي در عرصه كسب و كار بود. خيلي به خودمان مطمئن بوديم، چون همه كارها را از قبل به خوبي حساب مي‌كرديم. اعتماد به نفس ما در تحليل‌هاي دقيق ما نهفته بود. تصميم گرفتيم كه براي سه‌هفته فروش آنلاين دي وي دي و ويدئو را تغييردهيم.
برنامه نهايي مشخص شد: قيمت‌ها را براي يك دوره‌ 21 روزه تا نصف كاهش داديم. مي‌خواستيم ببينيم چقدر تقاضاي جديد به ما مي‌رسد. در واقع، بايد طي اين دوره به تحليلي دقيق مي‌رسيديم. كاهش قيمت‌ها تا چه اندازه به افزايش تقاضاها منجر مي‌شود؟ اين مهم‌ترين مساله ما بود. اگر تعداد قابل قبولي با اين كاهش قيمت همراه مي‌شدند مي‌توانستيم به نتايج مطلوب برسيم. در واقع مي‌توانستيم دي وي دي هاي بسيار زيادي تا پايان دوره به فروش برسانيم و حتي براي دوره بعدي تصميم‌هاي خوبي بگيريم.
مي‌توان تصور كرد كه وضعيت به كجا ختم شد. ما اين طرح آزمون را به اجرا گذاشتيم. طي همين دوره پيامي به ما رسيد با اين مضمون كه «هي! چقدر جالب! من فلان قيمت را براي دي وي دي پرداخت كردم اما عجيب است كه دوست من قيمت ديگري را براي همين دي وي دي پرداخت كرده است» اتفاق عجيبي كه داشت مي‌افتاد يك قصه قديمي بود. اين اتفاق خيلي زودتر از ما در شهر سياتل افتاده بود. همه داشتند كلي حرف درباره كار ما مي‌زدند. قصه‌هاي زيادي ساخته شد و كليت شركت زير سوال رفت. همه چيز داشت به بدترين شكل ممكن پيش مي‌رفت. راستش را بخواهيد همه چيز يك كلاغ چهل كلاغ شده بود، همه فكر مي‌كردند كه چه برنامه سياهي در پشت پرده اين كاهش قيمت‌ها نهفته است. همه ما را متهم كردند. اتهام اصلي اين بود: «شما داريد به مردمي كه دوست‌تان دارند خيانت مي‌كنيد!» اما ما كار بدي نكرده بوديم و قصدمان خيانت به هيچ كسي نبود. همه مي‌گفتند: «در آمازون چه مي‌گذرد؟» كار داشت به جايي مي‌كشيد كه عده‌اي پيشنهاد اتاق جنگ اقتصادي به ما دادند.
اين اشتباه از طرف گروه من رخ داده بود و بيش از همه من مقصر بودم. نمي‌توانستيم به راحتي مردم را توجيه كنيم كه قصد بدي نداشتيم. فضاي بدي حاكم شده بود و من به عنوان رييس پروژه مقصر اصلي بودم. ما داشتيم در داخل شركت و گروه تصميم‌هاي جديد مي‌گرفتيم و همه داشتند در بيرون شركت خبرهاي عجيب و غريب را رواج مي‌دادند. مي‌توان گفت تقريبا‌ همه منتظر بودند كه ما چه پاسخي مي‌خواهيم بدهيم. فكر مي‌كنم اين فضاي جنگي در عرصه كسب و كار كاملا‌ برايتان قابل تصور است. چندان حس خوبي نداشتم و از موقعيت خودم خيلي ناراضي بودم. نزديك به دو سال با آمازون كار كرده بودم و روياهاي زيادي در سر داشتم.
همه چيز داشت بي‌دليل از دست مي‌رفت. اين وضعيت هم براي آمازون به عنوان يك شركت مهم و هم براي ما به عنوان افراد، خطرناك و نگران‌كننده بود. بزرگ‌ترين درسم را همين جا گرفتم: اينكه رهبران بزرگ شركت‌ها چگونه رفتار مي‌كنند. اين اشتباه هم درس‌هاي بزرگي درباره شركت‌ها به من آموخت و هم در باب افراد و از همه مهم‌تر اينكه آوازه شركت‌ها را پيش از هر چيز رفتار آنها در دوره‌هاي بحران بزرگ تعيين مي‌كند.

درباره جيسون كيلار
جيسون كيلار، رييس ارشد شركت هولو است. اين شركت خدمات ويدئويي آنلاين ارائه مي‌دهد و با شركت‌هاي بين‌المللي زيادي در عرصه ويدئو ارتباط نزديك دارد. هولو را در كنار ان‌بي‌سي، والت ديزني، پروويدانس، آمازون و جوينت نيوز از بزرگ‌ترين شركت‌هاي عرصه ويدئورسانه مي‌دانند. جيسون كيلار در رشته‌هاي مديريت كسب و كار، روزنامه‌نگاري و رسانه‌هاي ارتباطي تحصيلات عالي دارد.

جام جم آنلاین

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false