true
![](https://parsipress.ir/wp-content/themes/RabinStudio/images/none.png)
امروزه تجارت بدلیجات در دنیا بسیار مطرح شده است و گرایش خاصی به این آرایههای چشمنواز دیده میشود.
بدليجاتي كه با گرانی طلا، جاي خالي آن را به خوبی پر كردهاند و نمايندهای تمام عيار براي آن محسوب ميشوند. در واقع دنیای مد امروز، با صنعت بدل درهمآمیخته است و کشورهایی نیز با طراحی و تولید این نوع جواهرات ارزانقیمت، ارزهای کلانی به مملکت خود سرازیز میکنند.
تنوع رنگ، شكلهاي گل و پرنده، ميوه، نمادهاي قومي و هويتي از سراسر دنيا، مانند نمادهاي سرخپوستي و هندي و نمادهاي ورزشي موجب شده است كه اين بدلها به محبوبيتي بزرگ دست پيدا كنند. سالهاست که پديده بدليجات به بازار مد ايران وارد شده و جایگاه خوبی نیز به دست آورده است.
بازارها و مراكز خريد
بدليجاتي كه تنها در بساطهاي كوچك كنار خيابان به چشم ميخوردند، امروزه رفتهرفته پاساژها و مراكز خريد بزرگ را نيز به تصرف خود درآوردهاند و انگار درست همپاي طلا پيش ميروند. هر كجا كه مغازه طلافروشي واقع شده، بدليجات هم حضور دارند. اتفاقا هميشه هم بيشترين خريداران دور و بر آنها ميچرخند. راهروهای مترو، بازارچههای سنتی، بازار بزرگ تهران و تقریبا ورودی همه پاساژها، مراکز عمده فروش این اجناس هستند. قيمتهاي نه چندان زياد، تنوع جنس، فراواني، و زيبايي بصري اين اجناس موجب شده است كه جايگاه ويژهاي در ميان اقشار مختلف با هر سليقه و هر سطح درآمدي به دست بياورند. علاوه بر کسانی که کسب و کار خود بر این زیورآلات بنا کردهاند، دانشجویان رشتههای هنر نیز از تولیدکنندگان حرفهای این صنعت به شمار میروند که اغلب آنها را در بازارچههای سنتی و بهویژه در جمعه بازار پاساژ پروانه میبینید. البته بازار بزرگ تهران و دیگر پاساژهایی که در مرکز شهر و مناطق جنوبی واقع شدهاند، قیمتهای پایینتری دارند؛ مثلا جنسی که در بازار بزرگ ۲۰ هزار تومان قيمت دارد، در پاساژهای بالای شهر تا ۵۰ هزار تومان به فروش میرسد.
اجاره ميليوني و اجناس چند هزارتوماني
ورودي بسياري از پاساژها، كسب و كارهاي كوچك و پرزرق و برق را در خود جای دادهاند كه عرضه كننده هزاران آويز و انگشتر و گردنبند و النگو و …هستند. اجناس آنها معمولا قيمتهايي بين ۵ تا ۶۰ هزار تومان دارند. قيمت انواع گوشوارههاي نگيني معمولا ۵ هزار تومان است و گردنبندها و دستبندهايي با آبکاری نقره بين ۲۵ تا ۶۰ هزار تومان به فروش ميرسند؛ اما اين بساطهاي كوچك در اين پاساژهاي عظيم با اجارههای ميليوني چه ميكنند؟ يكي از فروشندگان اين زيورآلات در يكي از پاساژهاي ميدان ونك ميگويد: «اين دكهها را از مديریت برج و با هماهنگي شهرداري اجاره ميكنيم. اجارهها هم بين ۳ تا ۴ ميليون تومان است! كه از فروش همين اجناس ميپردازيم.» پرداخت اجاره ۴ ميليون توماني از فروش بدليجات چند هزار توماني كمي عجيب است، اما يكي ديگر از فروشندگان اين زيورآلات كه در همين پاساژ مغازه دارد، ميگويد: «ما خودمان توليدكننده هستيم و شركت داريم. كارهايمان هم دو دسته است: ماشيني و دستساز. کسانی که خود فروشنده هم هستند، این اجناس را از ما کیلویی میخرند و تكفروشي هم داریم. آنهایی که کیلویی میخرند، دانهاي میفروشند كه سود بسيار زيادي را نصيب آنها ميكند.» او در ادامه ميگويد: «شايد قيمت يك انگشتر در خريد كيلويي، صد تومان هم نشود، ولي ممكن است كه ۷ هزار تومان فروخته شود.»
انواع بدليجات
نقره، تيتانيوم، برنج و استيل، مهمترين بدليجات هستند و معمولا قيمتهاي بالا را به خود اختصاص دادهاند. جنسهاي چوبي و پلاستيكي نيز قيمتهاي پايينتري دارند، ولي به خاطر تنوع رنگ معمولا از فروش خوبي برخوردارند. سنگهاي رنگي و تزييني نيز پاي ثابت ساخت اين بدليجات هستند. سنگ فيروزه، زمرد و انواع سنگهايي كه با نام سنگ ماه تولد معروف هستند، در ساخت بدليجات استفاده ميشوند كه البته در اصل بودن آنها جاي ترديد بسيار وجود دارد. مرواريد هم يكي از سنگهاي محبوب در ساخت بدليجات است كه قيمت آنها را بسيار بالا ميبرد؛ تا جايي كه هزينه يك سرويس مرواريد با پايه نقره تا ۴۰۰ هزار تومان هزینه برمیدارد. آبكاري و روكش طلا نيز از ترفندهاي فروش در دنياي بدلهاست و البته راهی برای بالا بردن قیمتها.
و باز هم هنرنمايي برندها
برندبازي و برندپسندي به دنياي رنگارنگ بدليجات نيز رسوخ كرده و همه فروشندگان از برندهاي ترك، فرانسوي، كرهاي، تايلندي و چيني خود حرف ميزنند. يكي از اين فروشندگان برند «رد اپل» با پايه نقره را يكي از برندهاي برتر بازار ميداند كه سرويس آن تا ۵۰۰ هزار تومان قيمت دارد. برند «ورساچه» و «ديزل» نيز از برندهاي مشهور دنياي بدليجات هستند كه معمولا با لباسهايي با همين برندها به اصطلاح ست ميشوند. «دياندجي» و «جورجيو آرماني» نيز به اين دنياي رنگي وارد شدهاند و با استفاده از نامشان به نوعي فروش خود را تضمين ميكنند.
خريداران؛ كودك و پیر و جوان
استفاده از زیورآلات دیگر خانم و آقا نمیشناسد و آقايان هم دست كمي از خانمها
ندارند و اين روزها انواع زيورآلات بر دست و سر و گردن آنها نيز خودنمايي ميكند. البته جنسهاي استيل و چرم كه معمولا از آنها با نام كارهاي اسپرت ياد ميشود و ظرافت كمتري دارند، مردپسند هستند. كودكان نيز از خريداران اين كالاها هستند. خريداراني كه معمولا اَشكال ميوهها، حيوانات كوچك و انواع پروانهها براي آنها طراحي ميشود تا اين زيورآلات به دنياي كودكانه آنها نيز گام نهاده باشد. به هر روي با رونقي كه اين زيورآلات دارند، انگار نبايد براي كسادي بازار طلا پاياني متصور باشيم؛ زيرا هزينه كمي كه مشتريان بابت اين تزيينيها ميپردازند، با وسع مالي اقشار مختلف جامعه تطابق دارد و كمكم جاي طلاي دستنيافتني را براي مردم پر میکند. حتی طرح طلای ۱۴ عیار و ارزانتر هم به نظر نمیرسد به بازار پررونق آنها لطمهای وارد کند. یکی از خریداران در مرکز خرید تندیس، با شور و حرارت زیادی از علاقه خود به این اجناس حرف میزند و میگوید: «وقتی با هزینه ۲۰ تا ۱۰۰ هزار تومان میتوانم انواع زیورآلات را بخرم و با همه لباسهایم هم ست کنم، چرا باید هزینه میلیونی برای خرید طلا بپردازم؟»
ندارند و اين روزها انواع زيورآلات بر دست و سر و گردن آنها نيز خودنمايي ميكند. البته جنسهاي استيل و چرم كه معمولا از آنها با نام كارهاي اسپرت ياد ميشود و ظرافت كمتري دارند، مردپسند هستند. كودكان نيز از خريداران اين كالاها هستند. خريداراني كه معمولا اَشكال ميوهها، حيوانات كوچك و انواع پروانهها براي آنها طراحي ميشود تا اين زيورآلات به دنياي كودكانه آنها نيز گام نهاده باشد. به هر روي با رونقي كه اين زيورآلات دارند، انگار نبايد براي كسادي بازار طلا پاياني متصور باشيم؛ زيرا هزينه كمي كه مشتريان بابت اين تزيينيها ميپردازند، با وسع مالي اقشار مختلف جامعه تطابق دارد و كمكم جاي طلاي دستنيافتني را براي مردم پر میکند. حتی طرح طلای ۱۴ عیار و ارزانتر هم به نظر نمیرسد به بازار پررونق آنها لطمهای وارد کند. یکی از خریداران در مرکز خرید تندیس، با شور و حرارت زیادی از علاقه خود به این اجناس حرف میزند و میگوید: «وقتی با هزینه ۲۰ تا ۱۰۰ هزار تومان میتوانم انواع زیورآلات را بخرم و با همه لباسهایم هم ست کنم، چرا باید هزینه میلیونی برای خرید طلا بپردازم؟»
وادي قيمتها
سِتهاي تيتانيوم معمولا شامل یک جفت گوشواره، انگشتر، زنجیر و گردنآویز است كه معمولا بين ۵۰ تا ۱۵۰ هزار تومان قيمت دارند. بعضي از اين اجناس حتي گارانتي تعويض هم دارند و ضمانتنامههايي در هنگام خريد به مشتري ميدهند تا در صورت بروز هر گونه مشكلي بتوانند عوض آن را دريافت كنند. بسياري از سايتهاي اينترنتي نيز اين روزها اقدام به فروش اين اجناس كردهاند و حتي اجناس خود را بيمه هم ميكنند تا صحيح و سالم به دست مشتري برسد. نيم ست مرواريد ۱۸ هزار توماني تا ست مرواريد ۴۰۰ هزار توماني از ديگر محصولات بازار است. تنوع بازار بدليجات تا حدي است كه از سرويس تيتانيوم ۲۸ هزار توماني تا تيتانيومهاي بين ۱۸۰ تا ۲۵۰ هزار توماني ميتوان خريداري كرد. سرويس مردانه تمام استيل ۴۸ هزار تومان، گردنبند كورش كبير و فروهر بين ۹ تا ۲۰ هزار تومان، دستبند با آرم و رنگ باشگاهها بين ۵ تا ۱۰ هزار تومان، گردنبندها بين ۹ تا ۱۲ هزار تومان قيمت دارند. سنگهاي ماه تولد و چشم زخم نيز پاي ثابت بدليها محسوب ميشوند. انواع دستبند از نگيندار تا استيل و غيره بين ۱۶ تا ۶۰ هزار تومان قيمت دارند. قيمت جنسهاي نقره نيز گاه تا چند صد هزار تومان ميرسد. همچنين جنسهای چوبی بين ۵ تا ۱۵ هزار تومان قيمتگذاري شدهاند.
اين چشمباداميهاي بدلكار
تولید زیورآلات بدلی رفتهرفته به یک صنعت بزرگ تبدیل شده است که درآمد سرشاری نصیب صاحبان آن میکند. قلب این صنعت در جنوب شرق آسیا قرار دارد و البته باز هم پای چین در میان است. انگار قرار نیست اجناس چینی دست از سر مردم دنیا بردارند. کره جنوبی و تایلند نیز از دیگر بزرگان دنیای بدلیجات محسوب میشوند.
چین: هميشه چين را به عنوان مونتاژكار و كشوري كه بدل بهترين برندهای دنیا را توليد ميكند، شناختهايم؛ اين بار هم چين در صنعت بدليجات وارد شده و به عنوان کشور تولیدکننده این جواهرات ارزان قیمت در سراسر دنيا شناخته میشود. اغلب این قطعات کوچک را طراحان جواهر میسازند. این جواهرات در مقياس بالا تولید ميشوند و در نهایت در کنار دیگر مدلهای بدلیجات قرار میگیرند. چین نه تنها به عنوان یک تولیدهکننده بزرگ بدلیجات، بلکه به عنوان یکی از مهرههای اصلی دنیای مد این تجارت شناخته میشود.
کره: اين كشور نيز در طراحی و تولید بدلیجات ارزانقیمت در دنیای مد به عنوان یکی دیگر از کشورهایی که خالق کریستال و جواهر هستند، شناخته شده است. تخصص جواهر کره در نقره است. بهویژه آف کریستال آن معروف است. کره از راه این صنعت سود زیادی به دست میآورد. از نظر كرهايها، عرضه کالا یعنی ارائه قیمتي باور نکردنی از يك محصول. این جواهرات در کره به خریداران بینالمللی جواهر فروخته میشوند؛ البته با هدف فروش به صورت عمده. لذا خریداران مجبورند حتی جواهراتی را نيز که مد روز نیستند، خریداری کنند.
تایلند: تایلند کشوری است که توانایی زيادي در طراحی و توليد جواهر دارد. ضمن اینکه قیمت محصولاتي نيز كه عرضه ميكند، بسيار مقرون به صرفه است. البته طراحان این صنعت که در تجارت مد بدلیجات فعالیت میکنند، از قطعات وارداتی تایلند نیز بسیار سپاسگزارند که میتوانند با استفاده از آنها، قیمتها را پایین بیاورند. یکی دیگر از ابتکارات تایلند در طراحی جواهر استفاده از طرحهای سیاه قلم و خاتمکاری است که پس از حرارت دادن نقره روي آن حك ميشود. این هنر، خاص تایلند است که آن را به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان بدلیجات در جهان تبدیل کرده است.
biz news
true
true
https://parsipress.ir/?p=4832
true
true