×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران گفت: متأسفانه در کشور، برنامه توسعه‏ای برای صنعت استراتژیک کشتی‏سازی وجود ندارد و این موضوع در سند چشم‏انداز نیز دیده نشده است.

به گزارش خبرنگار مارین نیوز، دکتر مهدی سیف که در میزگرد تخصصی «توسعه صنایع دریایی در ایران» که به میزبانی مرکز بررسی‏های استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، سخن می‏گفت؛ افزود: بر همین اساس، اولین پیشنهاد انجمن مهندسی دریایی ایران برای توسعه صنعت کشتی‏سازی، تدوین نقشه راه این صنعت است.

وی با بیان اینکه «مطالعات مختلفی در مراکز متفاوت صنعتی و دریایی کشور در این زمینه انجام شده است»، بر تجمیع این مطالعات و تدوین آن از سوی مرجعی عالی در کشور تأکید کرد.

به گفته وی، در قالب این نقشه راه باید ظرفیت‏های کشتی‏سازی، تحقیق و توسعه، استانداردهای موجود و… شناسایی و بر اساس آن، برنامه کلان و نقشه راه صنعت کشتی‏سازی تنظیم شود.

سیف درعین‏حال با بیان اینکه «تا زمان تدوین نقشه راه نباید فعالیت‏های کشتی‏سازی در کشور بلاتکلیف بماند»، افزود: در این زمینه می‏توان با توجه به نیازهای قطعی کشور، تصمیماتی استراتژیک را اتخاذ کرد.

وی در این زمینه به اقدام اخیر دولت کانادا مبنی بر انعقاد قراردادی ۳۳ میلیارد دلاری با دو شركت كشتی‌سازی هالی فاكس (Halifax shipyard) و شركت دریایی ونكوور (Vancouver Marine) برای ساخت شناورهای مختلف در طول مدت۳۰ سال آینده اشاره کرد و از آن، بعنوان «نمونه یک تصمیم استراتژیک» یاد کرد.

عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران افزود: در ایران هم ظرفیت‏ها و نیازهای آشکاری وجود دارد که بر مبنای آن می‏توان تصمیماتی استراتژیک برای تعریف سفارش‏های ساخت کشتی در داخل کشور اتخاذ کرد.

وی در این زمینه به نیاز کشور به کشتی‏های حمل LNG و شناورهای خدماتی فراساحل اشاره کرد و توضیح داد: فاز ۱۳ میدان گازی پارس جنوبی به تأمین LNG اختصاص یافته که برای حمل محصول آن، به ناوگانی متشکل از ۱۳ فروند کشتی نیاز است.

سیف افزود: زیرساخت‏های ساخت این کشتی‏ها نظیر حوض خشک صدرا در بوشهر، جرثقیل ۱۰۰۰ تنی و حوض‏های خشک ایزوایکو در بندرعباس آماده شده و یا مراحل نهایی آماده‏سازی خود را طی می‏کند. ضمن آنکه لیسانس ساخت این کشتی‏ها پیش از این، توسط ایزوایکو از فرانسه اخذ شده بود.

وی با بیان اینکه «اگر عزمی برای ساخت این کشتی‏ها در داخل باشد؛ باید سفارش لازم هرچه سریع‏تر برای سازندگان داخلی تعریف شود»، پیشنهاد انجمن مهندسی دریایی ایران ارائه پروژه ساخت کشتی‏های حمل LNG به کنسرسیومی متشکل از شرکت‏های صدرا و ایزوایکوست.

عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران در ابتدای سخنان خود نیز با ارائه گزارشی مشروح و آماری، تجربه عملکرد کره جنوبی و ویتنام در توسعه صنعت کشتی‏سازی را تشریح کرد و یادآور شد: در همه کشورهای صاحب این صنعت، مجموعه‏هایی بعنوان «موتور صنعت» مورد حمایت‏ها و مشوق‏های مختلف مالی و حقوقی قرار گرفته‏اند که حاصل آن در افزایش سهم صنایع دریایی در صادرات و تولید ناخالص ملی این کشورها، قابل ملاحظه است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false