×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
ایجاد سازمان تنظیم بازار با قید دو فوریت

ایجاد سازمان تنظیم بازار با قید دو فوریت؛ لایحه ایجاد سازمان بازرگانی و تنظیم بازار که به‌منظور تمرکز سیاست‌گذاری و نظارت بر امور بازرگانی و تنظیم بازار تهیه شده، با قید دوفوریت به مجلس ارسال شد.

به گزارش پارسی پرس، لایحه ایجاد سازمان بازرگانی و تنظیم بازار در جلسه مورخ 28 شهریور 1403 هیأت وزیران به تصویب رسید و توسط مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور، با قید دوفوریت به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

این لایحه با هدف تمرکز سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، نظارت و ساماندهی امور مرتبط با حوزه بازرگانی و تنظیم بازار، به دولت اجازه می‌دهد سازمان بازرگانی و تنظیم بازار را زیر نظر مستقیم رئیس‌جمهور ایجاد کند. در این راستا، برخی وظایف و ساختارهای موجود از وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی به این سازمان منتقل خواهد شد.

متن لایحه به‌شرح زیر است:

ماده واحده: به دولت اجازه داده می‌شود به‌منظور تمرکز سیاست‌گذاری، راهبری، برنامه‌ریزی، نظارت و ساماندهی امور مرتبط با حوزه بازرگانی و تنظیم بازار، نسبت به ایجاد «سازمان بازرگانی و تنظیم بازار» که در این قانون به‌اختصار «سازمان» نامیده می‌شود، زیر نظر مستقیم رئیس‌جمهور و با استفاده از امکانات، نیروی انسانی و ساختار تشکیلاتی موجود در دستگاه‌های اجرایی و بر اساس اساس‌نامه‌ای که تا پایان فروردین‌ماه سال 1402 به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، اقدام نماید، این امر با رعایت موارد زیر انجام خواهد شد.

1. سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و شرکت بازرگانی دولتی ایران به‌همراه تمامی امکانات، تعهدات، وظایف، مأموریت‌ها، ساختار، نیروی انسانی، اموال منقول و غیرمنقول آن‌ها و همه وظایف و مسئولیت‌های حوزه بازرسی بازار، به‌ترتیب از وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی منتزع و به سازمان ملحق می‌شوند.

2. سازماندهی ساختار سازمان با استفاده از ظرفیت‌های موجود ساختاری فعلی و بدون هرگونه توسعه تشکیلاتی، به تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور خواهد رسید.

3. از تاریخ تصویب این قانون، تمامی وظایف و اختیارات موضوع بند «الف» ماده (1) قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی مصوب 1391 به سازمان منتقل می‌شود.

4. انشعاب و انتقال دیگر دستگاه‌های زیرمجموعه وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی با هدف تمرکز سیاست‌گذاری، راهبری، برنامه‌ریزی، نظارت و ساماندهی، و با تأکید بر رویکرد تجمیع، ادغام و کاهش تشکیلات و ساختارهای دستگاه‌های اجرایی مذکور، با تصویب هیئت وزیران مجاز است.

5. به‌منظور رصد و پایش بازار کالا و خدمات با رویکرد استقرار حکمرانی داده و با هدف پیش‌بینی نیازهای مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان مکلف است با همکاری وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی و دیگر دستگاه‌های اجرایی متولی، نسبت به ایجاد پیشخوان (داشبورد) مدیریتی با تأکید بر ایجاد ارتباط بین سامانه‌های موجود در حوزه زنجیره تأمین، تولید و توزیع، با اولویت کالاهای اساسی و نهاده‌های اولیه، تا پایان فروردین ماه سال 1402 اقدام کند.

 

true
true
ایجاد سازمان تنظیم بازار با قید دو فوریت
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false