×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه مهم‌ترین ویژگی شمسه این است که خود مردم آن را در سطح محلات شهر تهران برگزار می‌کنند، گفت: نخستین جشنواره شمسه اجرا شد ولی این پایان این دوره از جشنواره‌ها نیست.

جشنواره شمسه امروز نقطه آغازین دیگری دارد و آن دومین جشنواره شسمه است که از امروز در سطح ۳۷۴ محله پایتخت آغاز می‌شود.
سید محمدهادی ایازی در اختتامیه نخستین جشنواره شمسه و افتتاح دومین جشنواره شمسه که با حضور مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر و حسن بیادی نایب رئیس شورای شهر در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این جشنواره در ۳۷۴ محله شهر تهران برگزار می‌شود، اظهار کرد: شمسه به معنای شهروند، محله، سرمایه اجتماعی و هویت بوده که سال گذشته در ۸ رشته شامل قرآن، نهج‌البلاغه، سرود، موسیقی، فیلم، عکس، شعر و ادبیات و فولکوریت، نقاشی ،تندیس ، نمایش و تاتر برگزار شد.

وی ادامه داد: قریب به ۱۵۰ هزار نفر در این جشنواره حضور پیدا کرده و نزدیک به ۲۰۰ هزار اثر فرهنگی و هنری ارسال شد.

ایازی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین ویژگی شسمه این است که خود مردم آن را برگزار می‌کنند و در سطح مناطق و محلات برگزار می شود و امروز که مراسم اختتامیه است ما شاهد این هستیم که رقابت خوبی میان آنها صورت گرفته و هنرمندان بسیار خوبی شناسایی شده و به جامعه هنری کشورمان معرفی شدند.

معاون شهردار تهران اظهار کرد: امسال جشنواره شمسه نه در ۸ رشته بلکه در ۱۰ رشته برگزار می‌شود که خوشنویسی و کاریکاتور نیز به این جشنواره اضافه شده است و مراسم اختتامیه آن را در پایان سال برگزار خواهیم کرد.

وی با اشاره به شعار تبدیل شهرداری از سازمانی خدماتی به نهادی اجتماعی عنوان کرد: نهاد اجتماعی بودن مفهومش آن است که خود مردم در کارها مشارکت داشته باشند و امروز شاهد هستیم که در عرصه فرهنگی و هنری خود مردم بودند که نقش ایفا کردند و خودشان بودند که جشنواره شمسه را برگزار کردند.

ایازی افزود: به طور مثال گروه های مختلف قرآنی شامل تواشیح و حفظ قرآن و یا گروه های نمایش و تاتر را به جامعه معرفی کردند و این همان شعار اجتماعی شدن است که مردم در عرصه مسائل فرهنگی و هنری شهر مشارکت می کنند و ما امیدوار هستیم روزی را شاهد باشیم که مردم خودشان محلات خود را اداره کنند.

وی در خصوص حمایت از هنرمندان نیز خاطرنشان کرد: در عرصه هنر حرفه‌ای اقداماتی را انجام داده‌ایم، ازجمله احداث سالن‌های نمایش و سینما و دادن وام‌های مختلف به هنرمندان ، همچنین برنامه های مختلف فرهنگی هنری از اجرای برنامه های نمایشی، گروه های مختلف ساخت فیلم، اما آنچه به اعتقاد من حایز اهمیت است، موضوع حمایت است به خصوص حمایت از نسل جوان برای اجرای برنامه های فرهنگی هنری که مصداق آن را در جشنواره شمسه شاهد بودیم.

**شهرداری تهران به هیچ عنوان کاهش نیروی انسانی نخواهد داشت

سخنگوی شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سئوال که منظور شهردار تهران در سخنرانی اخیر خود پیرامون تعدیل نیروهای شهرداری تهران چه بوده؟ عنوان کرد: با توجه به اینکه فناوری اطلاعات در عرصه مدیریت نقش جدی را ایفا می‌کند در صورتی که بتوانیم از این فناوری استفاده کنیم می توان نیروی انسانی را کاهش داد اما ما در شهرداری تهران به هیچ عنوان کاهش نیروی انسانی نداریم و شهردار تهران گفته “می توان چنین اقدامی را به انجام رساند” اما در حال حاضر ما در خدمت نیروهای خدوم شهرداری تهران هستیم که نقش مهمی در شهر ایفا می کنند و آنها هستند که شهر را به خوبی اداره می کنند.

**تامین اعتبار برای ترخیص واگن های مترو صورت گرفته است

وی در ادامه درخصوص ترخیص واگن‌های مترو اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به هماهنگی هایی که انجام دادند تأمین اعتبار برای ترخیص واگن‌های مترو صورت گرفته وامیدواریم طی هفته‌های آینده شاهد ترخیص و استفاده از آن‌ها باشیم.

**افتتاح باغ موزه دفاع مقدس ظرف ماه آتی به انجام می رسد

ایازی در مورد وضعیت احداث باغ موزه دفاع مقدس نیز خاطرنشان کرد: باغ موزه دفاع مقدس عملیات عمرانی و بخش مفهومی اش به اتمام رسیده و هم اکنون در حال برنامه ریزی مراسم افتتاحیه هستیم تا آن را به انجام برسانیم و امیدواریم ظرف ماه آتی این کار صورت گیرد.

عباد الله رمضانی مدیر کل فرهنگی شهرداری تهران هم در این مراسم با بیان اینکه مهمترین راهبرد قطار مدیریت شهری عبور از دهلیز فرهنگ و هنر به منظور تبیین حداکثری اهداف برای ایجاد بسترهای لازم در جهت رفع موانع پیش روی تحقق ماموریت ها است، خاطرنشان کرد: این مهم در کنار سیاست محله محوری با هدف اصلاح امور مردم توسط مردم از کوچکترین سطح ساختارهای اجتماعی موجود یعنی محله با نظر به دغدغه های کلان نظام مقدس جمهوری اسلامی در بحث هجمه فرهنگی نسبت به حفظ ارزش های بومی ، ملی و دینی، در ایستگاه و سر منزل شمسه به بار نشست تا شهروند – محله سرمایه اجتماعی و هویت را به عنوان مولفه های اساسی فرهنگی اجتماعی مورد توجه قرار داده باشد .

وی ادامه داد: امروز پس از گذشت یک سال از بنای جریان فرهنگی نوین شهر تهران به جد می توان بارقه های امید و مشارکت بر آمده از نشاط فردی و اجتماعی گروه های مردم نهاد برای حضوری دیگر گونه در عرصه های مختلف ، اجتماعی و فرهنگی را شاهد بود .

رمضانی اضافه کرد: شمسه علی رغم آنکه از بعد کمی ۳۷۴ محله شهر تهران را نشانه گرفته است به هیچ عنوان به دنبال کمیت و عدد برگزاری یا جمعیت مخاطب برای نمایش خویش نیست ، چرا که از ظرف معمول جشنواره ها گذشته و به یک نیاز فرهنگی اجتماعی خاص خود تبدیل شده است.

وی افزود: مهمترین رسالت شمسه کشف ظرفیت های موجود و هدایت خلاقیت ها و ابداعات هنری به سمت و سوی منابع و نیازهای مدیریت شهری در تمامی حوزه های تابعه و تحقق راهکارهای علمی شعار کارآمد دین در اداره جامعه از طریق مشارکت آگاهانه شهروندان در اداره امور شهر است .

مدیر کل فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اینکه نقاشی و تندیس محله – شعر محله – ترانه و سرود عکس محله ، فیلم محله ، قرآن و نهج البلاغه محله همه و همه یعنی اراده عمومی ، برای حفظ هویت ها و مواریث فرهنگی و معنوی که این مهم در ذات و درون خویش تجدید مهندسی فرهنگی را بر مبنای جریان آگاه و مسئول جامعه یعنی مردم به همراه خواهد داشت ، عنوان کرد: از این رو شمسه یک فرصت اساسی و منحصر به فرد برای مدیریت امروز شهری است و از آنجا که تهران و قواعد حاکم بر آن شرایط تعمیم و تسری یافته ها و دستاوردهای فرهنگی و اجتماعی را به کلان شهرهای کشور دارد می توان این فرصت را مدل عملیاتی یک دگرگونی خاص در سطح ملی دانست.

رمضانی با تشکر از جهت گیری کلان شهردار تهران، تدابیر و رهنمودهای معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و پشتیبانی ها و حمایت های جهاد گرانه دبیران تخصصی شهرداری های مناطق (۱-۲-۳-۵-۷-۱۱-۱۵) ستاد راهبری مدیریت محله ، مدیران محلات تهران ، دبیران هادی ، سازمان زیباسازی، موسسه همشهری و عوامل و همکاران سالن همایش های برج میلاد، شمسه سال ۹۰ را با افتخار به عزتمندی و شکوه پایداری و ایثار همه جان بر کفان ۸ سال دفاع مقدس تقدیم کرد، به شهدائی که نام های زیبایشان زینت بخش پلاک های آبی هویت کوچه پس کوچه های شهر تهران است .

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false