×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

سینماگر شیعی هیچ گاه تحت تاثیر جشنواره های سینمایی قرار نمی گیرد در دانشگاه های كشور ما ۳۶ حالت نمایشی حكمای جن زده یونان تدریس می شود

مجید شاه حسینی مدیر عامل سابق بنیاد سینمایی فارابی معتقد است برای زیبایی شناسی هنر شیعی باید تعاریف جدیدی وضع شود و بعد از ۳۳ سال زمان آن رسیده كه جمهوری اسلامی ایران مانیفست سینمای دینی خود را تعریف كند.

به گزارش پارس توریسم وبه نقل ازپایگاه خبری حوزه هنری مجید شاه حسینی پژوهشگر سینما و استاد دانشگاه در همایش ملی هنر و تمدن شیعی گفت: سینما اگر چه هفتمین هنر اسن و از همه دیرتر رسیده است اما از دیگر رشته های هنری شتاب و عجله بیشتری دارد.
شاه حسینی افزود: خاستگاه سینما را در مغرب زمین می دانند و كاربرد تكنولوژی غربی در آن از دیگر رشته های هنری بیشتر است. سینما هنری است كه غایت تكنولوژی غرب در آن قابل مشاهده است.
این پژوهشگر با بیان این كه ما به عنوان هنرمندان دینی باید سهم خود را از سینما طلب كنیم، افزود: اگر سینما نمی توانست از زیبایی های الهی و دینی و زیبایی نور ولایت جلوه ای بر ما بتاباند، ما را باسینما كاری نبود و آن را به حال خویش رها می كردیم.
شاه حسینی در معرفی سینمای غربی گفت: در قصه غربت انسان مغرب زمین، سینما طاووس هزار رنگ است كه جلوه می فروشد و رنگ های خود را به رخ همگان می كشاند.
وی ادامه داد: اما شاید بتوان سینمای شیعی را عنقا نامیدو سینماگر شیعی آئینگی پیشه می كند و از خود چیزی ندارد چرا كه آئینه فقط نور كحبوب را می تاباند و تجلی گاه محبوب است.
این منتقد سینما با بیان اینكه سینماگر شیعی تحت تاثیر جوایز جشنواره های سینمایی قرار نمی گیرد، افزود: هن هیچ گاه نمی تواند هنرمند شیعی را آلوده كند و در عین حال هنر این هنرمند هم به طاووسی گری آلوده نمی شود.
او در باب ویژگی های هنر شیعی گفت: ظاهر هنر شیعی بیانگر باطنی دیگر است و به خود دعوت نمی كند بلكه به خدا دعوت می كند.
شاه حسینی هنر شیعی را حق جو خواند و اظهار داشت: همانگونه كه امیر المومنین علی (ع) گفته است ضرورت شناختن حق، شناخت باطل است، از این رو اگر بخواهیم به قله های سینمای شیعی دست یابیم باید ابتدا سینمای متعارف را بشناسیم.
وی گفت: تا وقتی كه در دانشگاه های كشور ما ۳۶ حالت نمایشی حكمای جن زده یونان تدریس می شود كه غایت همه این حالات نمایشی نشام دادن اوضاع گناه آلود و پر فریب و سالوس است از سینمای كشورمان چه انتظاری می توان داشت؟!
این پژوهشگر سینما با بیان اینكه نباید در باطل بمانیم، افزود: در زیبایی شناسی هنر شیعی باید تعاریف جدیدی وضع كرد و بعد از گذشت ۳۳ سال جمهوری اسلامی باید مانیفست سینمای دینی خود را تعریف و ارائه كند.
وی ادامه داد: باید حالات نمایشی متناسب با تعالیم شیعی را برای سینمای كشور تعریف و وضع كنیم.
در پایان این جلسه در كنار استاد علی اصغر شعرباف، غلامرضا اعوانی و خانواده دكتر محمد مددپور از مجید شاه حسینی نیز به پاس زحماتش در عرصه پژوهشگری در سینما تقدیر شد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false