×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
اهمیت صادرات غیرنفتی در تراز تجاری

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به چالش‌های صادرات غیرنفتی بر لزوم برندسازی ساخت ایران در بازارهای بین‌المللی تاکید کرد.

به گزارش پارسی پرس به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، مهراد عباد در آستانه روز ملی صادرات با اشاره به اهمیت صادرات غیرنفتی در تراز تجاری، اظهار کرد: اهمیت صادرات غیرنفتی برکسی پوشیده نیست؛ اما مساله اینجاست که بیشتر درآمد حاصل از صادرات محصولات نفتی کشور صرف هزینه‌های جاری می‌شود و بر خلاف آنچه که در قانون آمده است، بخشی از آن برای نسل‌های آینده سرمایه‌گذاری نمی‌شود.

وی با بیان اینکه صادرات محصولات نفتی بیشتر به صورت خام‌فروشی است، اظهار کرد: جداسازی مواد ارزشمند در حوزه‌های مختلف نفت و گاز، ارزش افزوده فراوانی برای کشور ایجاد می‌کند این در حالی است که نسبت به این موضوع کمتر توجه کرده‌ایم.

عباد با اشاره به افزایش مصرف انرژی‌های سبز، گفت: به نظر می‌رسد در سال‌های آینده مصرف انرژی‌های فسیلی، کاهش پیدا کند در این صورت صادرات نفت ایران کاهشی خواهد شد که تهدیدی جدی برای تراز تجاری ایران و ارزآوری حاصل از صادرات  آن خواهد بود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، تصریح کرد: تحریم‌های بین‌المللی ارتباطات پولی و بانکی ایران با سایر کشورها را قطع کرد. همچنین در سال‌های اخیر سهم کالای ایرانی در بازارهای جهانی کم شد به‌عنوان مثال، در سال‌های دورتر فرش، پسته، خاویار و زعفران ایران جایگاه مناسبی در میان محصولات بین‌المللی داشت، اما نتوانستیم بازار خود را در این محصولات را حفظ کنیم.

عباد برخی دلایل عدم جایگاه مناسب «ساخت ایران» در دیدگاه مشتریان جهانی را کیفیت نامناسب بسته‌بندی‌ها، بی‌ثباتی قیمت‌ها و …. عنوان کرد.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: تحریم‌های بین‌المللی و تحریم‌های داخلی یا همان قوانین خلق‌الساعه، صادرات غیرنفتی ایران را با پیچیدگی‌های بسیاری مواجه کرده است؛ قوانین دست‌وپاگیر در فرآیند صادرات عبارتند از روند ارزش‌گذاری کالاهای صادراتی، نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات، ممنوع کردن یکباره واردات کالاها، ایجاد استانداردهای کیفی بیش از نیاز…

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در پایان خاطرنشان کرد: تسهیل فرآیندهای محیط کسب و کار صادرکنندگان به همراه ایجاد تعاملات مناسب بین‌المللی، شرایط و بستر لازم برای توسعه صادرات و توسعه ایران را فراهم می‌کند؛ همچنین با تغییررویکرد از اقتصاد دستوری به اقتصاد بازار آزاد، می‌توان مزیت رقابتی برای محصولات ساخت ایران را ایجاد کرد.

گفتنی است، روز ملی صادرات پایان مهر با حضور مقامات عالی کشوری و جمعی از فعالان اقتصادی باهدف تقدیر و تکریم از صادرکنندگان نمونه برگزار خواهد شد.

true
true
اهمیت صادرات غیرنفتی در تراز تجاری
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false