به گزارش پایگاه خبری اکوپارس، خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملو نقل در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره جزئیات ساخت ۸ آزادراه جدید اظهار داشت: برای ساخت ۸ آزادراه جدید به طول ۸۵۰ کیلومتر با شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) به تفاهم رسیدهایم و به زودی قرارداد آزادراههای جدید منعقد میشود. وی با بیان اینکه درباره مسائل کلی قرارداد به تفاهم رسیدهایم، ادامه داد: قرار بر این است که سهم سرمایهگذاری شرکت شستا ۷۰ درصد و سهم دولت ۳۰ درصد باشد. معاون وزیر راه و شهرسازی درباره کاهش توان مالی پیمانکاران پس از افزایش قیمتها و ضرورت اصلاح سهم ۷۰ درصدی آورده شرکتها و پیمانکاران تاکید کرد: یکی از مشکلات هم همین موضوع است که پیمانکاران به میزان و سهم آورده ۷۰ درصدی معترض هستند چراکه اولا کشش افزایش نرخ عوارضی وجود ندارد و بعد اینکه این میزان سرمایه گذاری در مسیرهای با ترافیک متوسط جواب نمیدهد. وی ادامه داد: این میزان آورده برای پیمانکاران تنها در مسیرهای منتهی به تهران که ترافیک بالا است، جواب میدهد البته در مناطق البرز که جغرافیای کوهستانی دارد هم آورده ۷۰ درصدی سرمایه گذاری برای پیمانکاران توجیه ندارد. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه با این شرایط تمایل سرمایه گذاران برای مشارکت در پروژهها کاهش پیدا میکند، گفت: از سوی دگر دولت هم منابعی ندارد که بخواهد سهم آورده ۵۰-۵۰ درصد سرمایه گذاری را بپذیرد بنابراین راهکار میانه این است که بخشی از ۷۰ درصد سهم آورده پیمانکاران از طریق ارایه تسهیلات تامین شود در غیر این صورت سرعت اجرای پروژهها کُند خواهد شد. خادمی ادامه داد: میتوان سهم آورده پیمکاران در ساخت پروژههای آزادراهی را در همان سطح ۷۰ درصد حفظ کرد اما درصدی از این آورده را از طریق ارایه تسهیلات با تعهد خود پیمانکاران تامین کرد. وی همچنین از انصراف پیمانکاران از چند پروژه به دلیل تغییر قیمتها خبر داد و گفت: شرکتها از زمان انعقاد تفاهمنامه تا ۶ ماه فرصت دارند که قیمتها را تعیین و اعلام کنند و معمولا ۶ ماه دیگر هم میتوان این مدت زمان را تمدید کرد. اگر پس از گذشت این مدت زمان شرکتها اقدام به اعلام قیمت و آمادگی برای اجرای پروژه نکنند، تفاهمنامه لغو می شود. معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: تا کنون تفاهنامه ۴ الی ۵ پروژه لغو شده چراکه سرمایه گذاران نتوانستهاند تعیین قیمت داشته باشند و از ورود به پروژه منصرف شدهاند. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به بودجه سال آینده شرکت ساخت به عنوان عمرانیترین معاونت وزارت راه و شهرسازی،گفت: مذاکراتی با سازمان برنامه و بودجه برای تعیین سقف بودجه شرکت ساخت برای سال آینده داشتهایم. پیشنهاد ما سقف بودجه سال ۹۷ برای سال آینده است و سقف رقم بودجه امسال برای سال آینده را ارایه کردهایم و امیدواریم با این رقم موافقت شود.معاون وزیر راه و شهرسازی از انعقاد قرارداد ساخت ۸ آزادراه جدید با شستا خبر داد و گفت: تا کنون تفاهمنامه ۴ الی ۵ پروژه لغو شده چراکه سرمایه گذاران نتوانستهاند تعیین قیمت داشته باشند و از ورود به پروژه منصرف شدهاند.