true

مدیر عامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران اظهار کرد: 90 درصد محصولات در سطح عمده فروشی دارای ایران کد هستند اما برخی ازاین کالاها الزامی برای نصب بارکد ندارند.
احمد غلامزاده امروز شنبه در نشستی اظهار کرد: دو میلیون قلم کالا در سامانه اطلاعات ایران کد ثبت شده که 50 درصد از این محصولات تولید داخل و 50 درصد مابقی کالای وارداتی هستند. این حجم کالا توسط 60 هزار مرجع تولیدی و توزیعی (صاحبان کالا) که عضو ایرانکد بوده و ثبت نام کردهاند، ایران کد دریافت کردهاند.
وی با اشاره به ایجاد پرتال جدید که مجهز به یک موتور جستوجوی کالاهای موجود در بانک ایرانکد است بیان کرد: در این پرتال جستوجو برای یافتن کالاهای ملی ساخت ایران از طریق مشخصات فنی، نوع کالا، مراجع عرضه کننده و سایر سیستمهای طبقهبندی بینالمللی بسیار سهل و آسان شده است.
او همچنین تاکید کرد: تمامی دو میلیون کالای موجود در این بانک صاحب کاتالوگ الکترونیکی به دو زبان فارسی و انگلیسی هستند و اطلاعات پایه و مورد نیاز مشتریان در این کاتالوگها قابل مشاهده است.
مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات یادآورشد: مشتریان و خریداران کالاها میتوانند با موبایل خود و با گرفتن عکس از بارکدهای میلهای (ملی و بینالمللی) کالاها به کاتالوگ الکترونیکی دسترسی پیدا کنند و این خدمت ایرانکد همچنان به صورت رایگان در دسترس مردم است.
غلامزاده ادامه داد: از تیرماه سال 1390 تا پایان سال 1391 حدود 234 هزار درخواست اخذ مجوز درخواست تایید استاندارد در این سیستم ثبت شده است که از این تعداد 205 هزار درخواست تایید شده و 29 هزار درخواست از سوی سازمان ملی استاندارد فاقد سطح کیفیت قابل قبول تشخیص داده شد.
وی افزود: به این ترتیب با سیستم تعاملی از ورود 14 درصد اقلام فاقد کیفیت به کشور از طریق عدم ثبت سفارش جلوگیری شده است.
مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات در بررسی یکی دیگر از دستاوردهای مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران، گفت: پیادهسازی استاندارهای اطلاعاتی ایرانکد در سطح بنگاههای تولیدی از دستاوردهای ایرانکد است که این مهم از طریق شناسایی، کدگذاری و به اشتراک گذاری اطلاعات پایه کالا در سطح بنگاهها محقق شده است.
وی با اشاره به اینکه ایرانکد در بیش از 27 شرکت با ایجاد کدینگ شرکتی به دستاوردهای رسید که میتوان به عنوان یکی از راههای موثر افزایش بهره وری از آن یاد کرد، افزود: اطلاعات پایه ایرانکد هم اکنون در سطح وسیعی مورد استفاده قرار گرفته که از جمله میتوان به بهکارگیری ایرانکد در فرآیندهای لجستیکی صنعت نفت، سیستم ستاد (سامانه تدارکات الکترونیکی دولت)، ثبت سفارش، حوزه مدیریت کیفیت واردات، راه آهن جمهوری اسلامی ایران، تعدادی از صنایع خودرویی، تعدادی از صنایع و معادن فلزی اشاره کرد.
غلامزاده تاکید کرد: نتایج حاصل از بهکارگیری استاندارهای اطلاعاتی ایرانکد در سطح بنگاهها عبارتند از کاهش 40 تا90 درصدی تنوع و مدیریت موجودی بنگاهها و کاهش هزینههای لجستیکی از طریق کاهش تنوع مدیریت موجودی، افزایش بهرهوری و امثال آن.
به گفته او بهرهبرداری از ایرانکد و به اشتراکگذاری اطلاعات پایه محصولات یعنی بهکارگیری (شناسنامه الکترونیکی ایرانکد) میتواند کمک شایانی به گمرک جمهوری اسلامی ایران در راستای کاهش زمان خدمت و تشخیص کد تعرفه برای یک بار در چرخه عمر محصول کند که تاکنون مورد توجه گمرک قرار نگرفته است.
وی همچنین به مسئله حضور ایرانکد در بخش فرا ملی اشاره کرد و گفت: ایرانکد در یکی از دستاوردهای منطقهای و فراملی توانسته است مسئولیت راه اندازی سیستم کاتالوگینگ اکو را بر عهده گیرد که اطلاعات جامع و معتبری از کالاها و تأمینکنندگان آنها و ایجاد شفافیت در زنجیرهای تأمین در کشورهای عضو اکو را ایجاد میکند.
غلامزاده در پایان بیان کرد: از اقدامات انجام شده میتوان به تصویب سیستم کاتالوگینگ اکو توسط سازمان همکاریهای اقتصادی (اکو) به عنوان زیر ساختی برای رویکرد پنجره های واحد تجاری کشورهای عضو، معرفی ایرانکد به عنوان نقطه کانونی ایران در اجرای سیستم کاتالوگینگ اکو و توافق بر ایجاد بانک اطلاعات جامع تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان کالا در کشورهای عضو اکو توسط ایرانکد به عنوان فاز اول پیاده سازی سیستم کاتالوگینگ اکو اشاره کرد.
true
true
https://parsipress.ir/?p=5383
true
true