×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

اقناع، اوج قله ارتباطات، یکی از اشتباهات رایج به کاربردن واژه اطلاع رسانی به جای متقاعد سازی یا اقناع است .اقناع (Persuasion)نقطه اوج مبحث ارتباطات است.

دکتر رامین امینی زارع+اقناع+پارسی پرس

پارسی پرس: رامین امینی زارع، مصدر آن قناعت است و قناعت یعنی بسندگی، اشباع، بی‌نیازی و به ثمر نشستن و کامل شدن؛ و این‌ها همه نشانه‌هایی از پیروزی و رضایت مندی است.

به‌طور کلی اقناع هدف اساسی و غایی همه نوع رفتارهای ارتباطی است. ارتباط موفق و مؤثر آن گونه ارتباطی است که نتیجه دلخواه یعنی اقناع را درپی داشته باشد.
در این صورت می‌توانیم به آن ارتباط متعالی نیز بگوییم.

مخاطبین با دریافت هر پیام، سه نوع واکنش می‌توانند داشته باشند: رد و نفی، بی‌تفاوتی و خنثی، پذیرش و رضایت مندی. زمانی که حالت پذیرش رخ می‌دهد، می‌توان گفت که گیرنده و مخاطب Persuasion شده‌است.

اقناع به عنوان فرایند ارتباطاتی تعریف می‌شود که در آن یک منبع شواهد و نتایجی را بیان می‌کند و هدف وی غالب آمدن بر دریافت‌کننده و ایجاد تغییری در وی است.

به‌طور کلی، ارتباط متقاعدگرایانه عبارت است از طرح هر پیامی که به قصد شکل‌دادن، تقویت یا تغییر پاسخ‌های شناختی، عاطفی و رفتاری دیگران طراحی شده باشد.

برای این قلم که در بخش کشاورزی، افتخار خدمت دارد، نمونه‌های موفق در اقناع مخاطبان، نهادهای مالی همچون بانک کشاورزی و بیمه کشاورزی هستند که با جامعه میلیونی مخاطبان خود مراوده مالی و حتی مشاوره فنی دارند، گو این که این هر دو نهاد کنشگر در سپهر اقتصادی کشور، به تحکیم پایه‌های امنیت غذایی، به عنوان مولفه اساسی امنیت ملی، یاری می رسانند.

به طورکلی ،مثالی ملموس از تفاوت اقناع واطلاع رسانی را در انواع انتخابات در جهان می‌توان یافت که به صرف اطلاع و شناخت از نامزدها، ممکن است صندوق آرا به نفع آنان باشد یانباشد،سخن پایانی را از خواجه شیراز هدیه می‌گیرم که:

بس نکته غیر حسن بباید که تا کسی           مقبول طبع مردم صاحب نظر شود

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false