true

اگر قرار است درهای بودجه را روی چاه های نفت ببندیم لازم است درهای دیگر تولید سرمایه را بر روی بودجه کشور باز کنیم.
ارسلان فتحی پور در جلسه هم اندیشی انجمن فناوران امروز در پاسخ به راه های عملی تولید بدجه به جای نفت، گفت: خیلی از کشورهای اروپایی مثل فرانسه تنها از فروش نفت بیش از کل مجموع درآمد نفتی ارزان درآمد سرانه حاصل از فروش اطلاعات دارند. وی گفت: تقویت بنیان های گردشگری و حتی گردشگری مجازی که جذابیت های زیادی برای مردم جهان دارد می تواند راه مناسبی برای جایگزینی تولید سرمایه باشد.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: نظام اقتصادی نوینی که شکل گرفته است با استفاده از فناوری های نوین و شبکه های ارتباطی به تبادل اطلاعات می پردازد و علمی که به مطالعه اطلاعات و سرمایه گذاری در زمینه های جدید مثل تولید اطلاعات، گردآوری، و اشاعه جهت توسعه اقتصادی می پردازد اقتصاد اطلاعات است. رییس کمیسسیون اقتصادی گفت: نظام اقتصادی نوینی که در حال شکل گیری است، ابزارهای فنآوری راحت و جذابی را در اختیار ما گذاشته است و جغرافیای ثروت توسط ابزارهای نوین، شکل جدیدی به خود گرفته است. ما اکنون در نظام اقتصادی نوینی که توسط رایانهها، شبکهها، پایگاههای اطلاعات که هر روز در حال گسترش هستند، زندگی میکنیم و در این دنیا شکل کالاها و خدمات نیز دگرگون یافته است و به اطلاعات، به عنوان یک کالای سرمایه ای نظر گرفته می شود که در کشور هنوز با وجود منابع نفتی سرمایه های اطلاعاتی جدی گرفته نشده است.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در همین ارتباط اظهار داشت: “تولید کنندگان نقش اطلاعات در اقتصاد”، از بازاندیشی و زیر سؤال بردن یکی از فرضهای نظریة رقابت کامل در بازار شروع شد.
وی تصریح کرد: این فرض بر این مبنا است که تمام شرکت کنندگان در بازار، از تمام قیمتها و تمام اطلاعات فناورانه مربوط، اطلاعات کامل دارند. بدین معنا که از یک سو، بنگاهها، قیمتهای تمام کالاهایی را که احتمالاً میتوانند تولید کنند و فناوری تولید این کالاها و نیز قیمتی که در آن میتوانند نهادههای لازم را خریداری کنند، می دانند.
ارسلان فتحی پور ادامه داد : ازسوی دیگر، تمام افراد هم از قیمتهایی که در آن میتوانند تمام کالاها را خریداری کنند و منابع شان را به طورکلی و به خصوص نیروی کارشان را بفروشند، آگاه هستند. نویسنده کتاب سرمایه اجتماعی همچنین تصریح کرد: به عبارت دیگر فرض میشود که مصرف کنندگان، صاحبان منابع و بنگاههایی که در بازار هستند، دربارة وضعیت حال وآیندة قیمتها و هزینهها و فرصتهای اقتصادی بازار، اطلاعات کامل دارند؛ بنابراین مصرف کنندگان قیمتی بیش از آنچه لازم است، برای کالا نمیپردازند. تفاوت قیمتها به سرعت از بین میرود و در سراسر بازار برای هر کالا تنها یک قیمت مطرح میشود. منابع به پیشنهاد دهندة بالاترین قیمت، فروخته میشود و با داشتن اطلاعات کامل از جریان قیمتها و هزینهها در حال و اینده، تولیدکنندگان به طور دقیق می دانند که چه میزان باید تولید کنند.
راه های درآمدزایی اقتصاد ديجيتالی
فتحی پور در ادامه به راه های عملی درآمدزایی ملی از فناوری اطلاعات پرداخت و گفت: این راه های درآمدزایی را می توان با بخش های مختلف تعریف کرد: مثلا محصولات اطلاعاتي و سرگرميها همچون: مستندات كاغذي، كتابها، روزنامهها، مجلات، كوپنها، مقالات تحقيقاتي، مواد آموزشي، اطلاعات مربوط به محصولات شبيه مشخصات محصول، كاتالوگها و منوالها، اطلاعات تصويري همچون عكسها، كارت پوستالها، نقشهها و تقويمها، اطلاعات صوتي همچون نوارهاي موسيقي و سخنرانيها، فيلمها و برنامههاي تلويزيوني همچنين بازيها و نرمافزارهاي سرگرمي و گردشگری مجازی می تواند راه های درآمدزایی بسیار بالایی را برای کشور ایجاد کند که لازمه آن رسیدگی به بخش های فناوری اطلاعات و فراهم ساختن زیرساخت هاست.
true
true
https://parsipress.ir/?p=5405
true
true