×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
 افزایش تاب‌آوری‌ خانه‌های روستایی تا زلزله‌های بالای ۶ ریشتر

افزایش تاب‌آوری‌ خانه‌های روستایی تا زلزله‌های بالای ۶ ریشتر، عضو شورای مرکزی بنیاد مسکن گفت: طبق آیین نامه‌ها و مقررات ملی ساختمان امروز مساکن روستایی تا ۶ ریشتر زلزله مقاوم شده‌اند، بطوریکه شاهد آن هستیم در زلزله‌های اخیر خسارت‌های مالی بسیار کاهش پیدا کرده و تقریبا خسارت جانی هم نداشتیم. در حالی که در زلزله بم شاهد خسارات فراوانی جانی و مالی بودیم و کاهش خسارات نتیجه مقاوم سازی مساکن در دو دهه اخیر بوده‌است.

به گزارش پارسی پرس به نقل از ایلنا، سید امیرحسین گرکانی، عضو شورای مرکزی بنیاد مسکن و رییس پژوهشکده سوانح طبیعی با اشاره به مقاوم‌سازی مساکن روستایی اظهار داشت: بنیاد مسکن از سال ١٣٨۴ در قالب طرح‌های هادی به مقاوم سازی مساکن روستایی ورود کرده و در حال حاضر از بیش از ۵ میلیون واحد مسکن روستایی ۵٠ درصد این واحدها در کشور مقاوم هستند.

وی درباره میزان تاب آوری مساکن روستایی مقاوم شده در برابر بزرگی زلزله‌ها گفت: طبق آیین نامه‌ها و مقررات ملی ساختمان امروز مساکن روستایی تا ۶ ریشتر زلزله مقاوم شده‌اند، بطوریکه شاهد آن هستیم در زلزله‌های اخیر خسارت‌های مالی بسیار کاهش پیدا کرده و تقریبا خسارت جانی هم نداشتیم در حالی که در زلزله بم شاهد خسارات فراوانی جانی و مالی بودیم و کاهش خسارات نتیجه مقاوم سازی مساکن در دو دهه اخیر بوده‌است.

عضو شورای مرکزی بنیاد مسکن ادامه داد: مقاوم‌سازی مساکن روستایی تا سال ١۴١٠ ادامه خواهد داشت.

رییس پژوهشکده سوانح طبیعی با اشاره به اهمیت سوانح طبیعی در کشور اظهار داشت: طبق آمار جهانی نزدیک ۴ میلیارد نفر در دنیا تحت تاثیر سوانح طبیعی هستند و ٣ تریلیون دلار خسارت سوانح طبیعی به کشورها بوده‌اشت. همچنین پیش بینی می‌شود تا سال ٢٠٣٠ روزی ١.۵ سانحه خواهیم‌داشت.

وی ادامه داد: نگاه توسعه ای در کشورها خود ریسک‌زا است و در مسیر توسعه کشورمان یکی از چالش‌های پیش‌رو ریسک سوانح در بحث توسعه پایدار خواهد است از این رو برای مدیریت ریسک، مدیریت هماهنگ و یکپارچه را مطرح کردیم و به دنبال نگاه چند بخشی هستیم.

گرکانی با بیان اینکه در مدیریت بحران، جامعه محوری را دنبال می‌کنیم، گفت: جوانان سرمایه هر کشور هستند و ضرورت آموزش و درک آنها مورد اهمیت است و باید توجه داشته باشیم که نسل جوان به دلایل مختلف از اقشار آسیب‌پذیر هستند به طوریکه سالانه یک میلیون و ٣٠٠ هزار نفر در تصادفات جاده‌ای در جهان کشته می‌شوند که ۶٠٠ نفر آن بین١٩ تا ٢۵ ساله هستند.

وی افزود: ایران هشتمین کشور به لحاظ بالا بودن آمار تصادفات جاده‌ای است که بعد از آفریقا بیشترین جوانان را در این تصادفات را از دست می‌دهیم و در صدر این جدول کشور لیبی قرار دارد.

عضو شورای مرکزی بنیاد مسکن با اشاره به لزوم ضرورت مقاوم سازی مدارس تاکید کرد: به یاد داریم که زلزله سال ٢٠٠۵ پاکستان حدود ١۶ هزار کودک در مدارس قربانی این زلزله شدند از این رو حمایت و مراقبت از این قشر آسیب پذیر کودکان و جوانان که در مقابل سوانح طبیعی ضرورت دارد. البته در ایران در بخش  ایمن‌سازی مدارس کارهای خوبی انجام شده‌است.

true
true
 افزایش تاب‌آوری‌ خانه‌های روستایی تا زلزله‌های بالای ۶ ریشتر
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false