true
منطقه اي در غرب اين کشور در کنار درياي سياه در بندر پوتي به وسعت 400 کيلومتر مربع جزئ مناطق آزاد این کشور است.
اين موضوع پس از سفر سال 2007 آقاي ساکاشويلي رئيس جمهور گرجستان به امارات متحده عربي با جديت پيگيري مي شود.
در اين راستا در سال 2007 نمايندگاني از شرکتهاي معروف امارات و سنگاپور وارد گرجستان شده و مذاکراتي را با مقامات اين کشور انجام داده اند. اما به توجه به ابعاد اصلاحات اقتصادي و تسهيل تجارت در گرجستان به نظر مي رسد اصلاحات به حدي گسترده است كه در آينده اي نزديک كل كشور را به منطقه آزاد تجاري
نزديک نمايد. حذف تعرفه بيش از 95 درصد کالاهاي وارده به اين کشور، حذف موانع
غير گمرکي و امکان ترخيص آسان کالا، امکان مالکيت اموال غير منقول و زمين توسط
افراد و شرکتهاي خارجي و …. زمينه هاي تسهيل تجارت و سرماي هگذاري در اين کشور را
فراهم کرده است.
6-2 . قوانين بانكي و نحوه انتقال پول و سرمايه
سيستم بانكي گرجستان خصوصي است و بانكهاي تجاري اين کشور عمدتاً در اختيار
بخش خصوصي است. بانك ملي ب هعنوان بانك مركزي زير نظر وزارت دارايي بر اعمال
بانکهاي خصوصي نظارت دارد. بانك ملي )مركزي ( سياستهاي پولي و مالي كشور را
تنظيم و براي تأسيس بانكهاي خصوصي مجوز صادر مي نمايد. اكثر بانكهاي گرجي با
بانكهاي خارجي ارتباط پولي دارند.
انتقال ارز توسط بانكها به تمام كشورهايي كه سيستم بانكي آنها با بانكهاي خارجي
مرتبط مي باشد، انجام مي گردد. كشورهايي كه با گرجستان ارتباط مستقيم پولي و بانكي
دارند، ب هراحتي مي توانند به طور مستقيم پول را به هر كشوري حواله نمايند. انتقال ارز
از گرجستان به ايران و بالعكس به طور غي رمستقيم و بيشتر از طريق بانكهاي آلماني
صورت مي پذيرد. بانكهاي تجاري گرجستان با كشورهاي روسيه، آمريكا، تركيه،
آذربايجان، ارمنستان، اوكراين، كانادا و چند كشور عضور اتحاديه اروپا ارتباط پولي
مستقيم دارند.
بر اساس قوانين اين کشور فعاليت بانکهاي خصوصي داخلي و خارجي در اين کشور
امکانپذير است و در صورت رعايت شرايط اعلام شده از سوي بانک ملي گرجستان افتتاح
شعبه بانکهاي خارجي در اين کشور امکانپذير است.
عدم وجود مكانيزم بانكي جهت نقل و انتقال پول و ارز از گرجستان به ايران و بالعکس از
عمده ترين مشكلات تجارت ايران با كشورهاي تازه استقلال يافته از جمله گرجستان بوده
است. در حال حاضر مبادله پولي بين دو كشور از طريق غير مستقيم و كشور ثالث با حواله
از طريق سيستم ارزي بانك توسعه صادرات ايران انجام مي گيرد. تجار ايراني با مراجعه به
يك بانك گرجي با حواله ارز به بانكهاي ايراني از طريق يك بانك واسطه خارجي )بيشتر
بانكهاي آلمان( ارز حاصل از صادرات را به كشورمان ارسال م ينمايند. از ايران نيز از طريق
يك بانك خارجي به عنوان بانك واسطه جهت انجام حواله ارز به بانكهاي گرجي عمليات
انتقال و حواله ارز انجام م يگيرد كه هم موجب طولاني شدن عمليات و هم باعث افزايش
هزينه هاي انتقال ارز م يگردد. كما اينكه حواله غير مستقيم از طريق كشور ثالث خود
ب هخود ضريب اطمينان انتقال دهندگان ارز را كاهش م يدهد.
7-2 . رسيدگي به اختلافات تجاري
قانون داوري خصوصي تنطيمکننده دعاوي بخش خصوصي است. قانون داوري خصوصي
هنوز در گرجستان به جد اجرا نشده است زيرا قانون مدني به دادگاه ها اجازه به چالش
کشيدن تصميمات داوري خصوصي را داده است، لذا اين امر تصميمات داوري را غير موثر
مي سازد. دليل ديگر هزينه بالاي دادرسي در داوري نسبت به دادگاه هاست لذا طرفين
دعوي از روش مذکور استفاده نميکنند. البته از داوري خصوصي در برخي موارد که
طرفين به دلايلي مايل به حضور در دادگاه نيستند، استفاده م يشود. يکي ديگر از اهداف
قانون جديد مالياتي حل مسائل مالياتي در دادگاه داوري خصوصي بوده است اما با توجه
به اينکه در اغلب دعاوي مربوط به ماليات، آراء به نفع بخش خصوص صادر مي شد، قانون
مذکور اصلاح شده و دعاوي مالياتي مجدداً در دادگاه هاي عمومي طرح مي شوند. دعوي
بين سرمايه گذار خارجي و يک شرکت ثبت شده در گرجستان بر اساس قرارداد منعقده
بين آنها يا از طريق دادگاه هاي گرجستان رسيدگي مي شود. دعوي بين سرمايه گذار
خارجي و يکي از ارکان دولت در صورتي که طي يک قرارداد خاص مشخص نشده
باشد، توسط دادگاه گرجستان و يا در مرکز بي نالمللي رسيدگي دعاوي سرمايه گذاري 1
رسيدگي مي شود. علاوه بر مرکز مذکور، سرماي هگذار خارجي حق دارد دعوي خود را به
هر يک از نهادهاي داوري بي نالمللي که توسط کميسيون بي نالمللي در مورد قانون تجارت
بي نالمللي 2 تأسيس شده، ارجاع کند.
8-2 . قوانين مالياتي 3
قانون جديد ماليات گرجستان در دسامبر 2004 از تصويب پارلمان اين کشور گذشت و از
اول ژانويه 2005 به اجرا گذاشته شد. اين قانون در دو جلد و مقررات خاص تنظيم شده
است. مقررات عمومي اين قانون بيشتر به تعريف اصطلاحات پرداخته و حقوق و تکاليف و
نحوه رسيدگي به اختلا
فات مالياتي را روشن ميکند.
فات مالياتي را روشن ميکند.
موارد جديدي که در قانون مالياتي جديد ارائه شده به قرار زير است:
اقدامات سخت گيرانه در دريافت ماليات و روند اجرا و کنترل آن و اطلاع قبلي به
پرداخت کننده ماليات
افزايش فرصت زماني پرداخت ماليات از 3 ماه به 6 ماه
کاهش جريمه ديرکرد از 15 / 0 درصد به 07 / 0 درصد
امکان دريافت پرداختهاي اضافي از دولت
1. The International Center for the Resolution Investment Disputes
2. The Commission of the United Nations for International Trade Law (UNCITRAL)
3. tax code
مقررات ويژه به پرداخت مالياتهاي خاص اختصاص دارد. 21 مورد ماليات در قانون مالياتي
1997 در قانون جديد به هفت نوع کاهش يافته است که عبارتند از :
1-8-2 . ماليات بر درآمد 1
ماليات بر درآمد در قانون قبلي 20 درصد بوده که در قانون جديد به 12 درصد کاهش
يافته است. بخشهايي که کارگران را استخدام نمي کنند و ماليات آنها بر اساس قوانين
ديگر مالياتي رسيدگي مي شود. همانند اشخاصي که در بخش کشاورزي مشغول فعاليت
بوده و درآمد ساليانه آنها کمتر از 100 هزار لاري )حدود 70 هزار دلار( باشد از پرداخت
ماليات بر درآمد معاف مي باشند.
2-8-2 . ماليات بر سود 2
در قانون جديد، ماليات بر سود حدود 20 درصد تعيين شده است. بر خلاف قانون 1997
در صورتي که سود شرکت نسبت به سال قبل 50 درصد کاهش داشته باشد، موودي
مالياتي حق خواهد داشت پرداختهاي مالياتي سه ماهه را قطع کند.
3-8-2 . ماليات اجتماعي 3
ماليات اجتماعي در قانون جديد از 31 درصد به 20 درصد کاهش يافته است.
4-8-2 . ماليات بر ارزش افزوده 4
ماليات بر ارزش افزوده در قانون جديد از 20 درصد به 18 درصد کاهش يافته است. با اين
حال تعداد معافيتهاي مالياتي نيز کاهش يافته است.
5-8-2 . ماليات غير مستقيم 5
1. Income tax
2. Profits tax
3. Social tax
4. VAT
5. Excise
در قانون جديد دايره ماليات غي رمستقيم بيشتر شده است. علاوه بر اين ميزان آن نيز
افزايش قابل توجهي داشته است. براي مثال ماليات غي رمستقيم براي مشروبا تالکلي 40
الي 50 درصد و سيگار وارداتي حدود 125 درصد افزايش داشته است. همچنين ماليات
غير مستقيم بر واردات خودرو نو نيز حدود 50 درصد افزايش يافته اما هر چه بر عمر
خودروها افزوده شود از ميزان ماليات کاسته مي شود.
6-8-2 . ماليات بر اموال 1
مقررات جديد در زمينه ماليات بر اموال در مورد اموال اشخاص، اموال شرکتها، وسايل
نقليه، قايقها، هواپيماها و هلي کوپترها و همچنين بر زمينهاي کشاورزي و غيرکشاورزي
اعمال مي شود. انواع ماليات در اين گروه عبارت است از: ماليات تا 1 درصد بر اموالي که
براي استفاده تجاري بهره برداري م يگردد. خانواده هايي که درآمدي بين 40 تا 60 هزار
لار دارند، مي بايست از 05 / 0 درصد تا 2/ 0درصد به قيمت بازار ماليات پرداخت کنند.
خانوارهايي که درآمد آنها بين 60 هزار تا 100 هزار لار است، از 2/ 0 الي 4/ 0درصد و
خانوارهايي که از 100 هزار بيشتر درآمد دارند از 4/ 0الي 8/ 0 درصد ماليات پرداخت
خواهند کرد. ماليات بر وسايل نقليه عمومي بر اساس ظرفيت موتور و سال توليد از 5 الي
300 لاري است. همچنين ماليات بر هواپيماها و هلي کوپترها بر اساس نوع و ظرفيت
آنها تعيين م يگردد. براي زمينهاي کشاورزي نيز بر اساس يک متر مربع و بر اساس
مرغوبيت و نوع مديريت زمينها ماليات آنها متغير است. ماليات بر زمينهاي غيرکشاورزي
تا 24 / 0درصد است.
9-2 . معافيتها و تسهيلات ويژه
با توجه به اينکه درآمد دولت گرجستان بيش از هر چيز به درآمدهاي گمرکي و مالياتي
و کمک ساير کشورها وابسته است لذا در زمينه هاي مذکور معافيتها و تسهيلات کمي
وجود دارد اما در مقابل امتيازاتي براي سرمايه گذاري در زمينه هاي مختلف از جمله
مالکيت افراد و شرکتهاي خارجي بر اموال منقول و غير منقول، انتقال کامل ارز حاصل از
فعاليت تجاري و سرمايه گذاري به خارج از کشور، سرمايه گذاري در صنايع مادر از جمله
صنايع مرتبط با انرژي، وجود شرايط مساوي براي سرمايه گذاران خارجي و داخلي،
1. Property tax
امکان افتتاح شعب بانکها و بيمه هاي خارجي و کاهش تعرفه هاي واردات به اين کشور،
شرايطي خوبي براي فعاليت تجاري و سرمايه گذاري فراهم آورده است.
از سوي ديگر برخي کشورهاي از جمله کشورهاي عضو اتحاديه اروپا، آمريکا، سوئيس،
جمهوري چک، اسلواکي، کانادا، ژاپن و لهستان براي واردات کالا از گرجستان تعرفه هاي
ترجيحي در نظر گرفته اند. بر اساس تعرفه هاي ترجيحي در نظر گرفته شده از سوي
اتحاديه اروپا 7200 قلم کالاي توليد شده در گرجستان به هنگام صادرات به اتحاديه اروپا
از پرداخت عوارض گمرکي معاف خواهند بود. گرجستان با هشت کشور از کشورهاي
مشترک المنافع داراي سيستم تجارت آزاد است. صادرات از اين کشور به کشورهاي
CIS بدون پرداخت عوارض گمرکي و مال
يات بر ارزش افزوده انجام م يپذيرد. گرجستان
يات بر ارزش افزوده انجام م يپذيرد. گرجستان
با کشورهاي مشترک المنافع داراي سيستم تجارت آزاد م يباشد و واردات از اين کشورها
نيازمند گواهي مبدأ نمي باشد. بار همراه مسافر داراي نرخ مشخص تعرفه گمرکي است و
از پرداخت ماليات بر ارزش افزوده ) 18 درصد( معاف است.
همچنين نگهداري کالا در انبارهاي مشخص و تحت کنترل گمرک گرجستان براي يک ماه
امکانپذير است. عوارض گمرکي و هزينه ترخيص گمرکي بر کالاهايي که مدت نگهداري
آنها کمتر از يک ماه باشد، اعمال نم يگردد. ترانزيت کالا از کشور گرجستان از پرداخت
عوارض گمرکي و ماليات معاف است.
true
true
https://parsipress.ir/?p=500
true
true