×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

ساختمان «ارگ آزادی» که از سال ۱۳۶۴ با تصويب قانون ايجاد سازمان ميراث فرهنگي و آغاز کار آن در این ساختمان، به نام ساختمان «میراث فرهنگی» در ذهن‌ها جا گرفت.

اما از حدود دو سال پیش کاربری‌ها و ايده‌هاي جديدي براي بهره‌برداري از آن پيشنهاد شده است.هر چند تا پيش از تبدیل شدن این ساختمان به سازمان میراث فرهنگی به‌جز یک یا دو کاربری، کار دیگری در آن انجام نشد، اما به نظر می‌رسد تلافی سال‌ها بدون استفاده بودن این ساختمان، بعد از انتقال سازمان میراث فرهنگی به ساختمانی دیگر در خیابان سی تیر در اواسط سال ۱۳۸۹ درمي‌آيد.
اگر از اصل ماجرا یعنی از چهارم آذرماه ۱۳۸۹ و زمان افتتاح مجموعه‌ي ارگ آزادي و صحبت‌هاي رسمي رييس وقت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره‌ي انتقال بخش‌هاي اداري اين سازمان به مكان‌هاي ديگر و افتتاح يك مجموعه‌ي فرهنگي ــ هنري در ارگ آزادی به‌عنوان يكي از بهترين موقعيت‌هاي جغرافيايي تهران بگذریم، به پيشنهادهاي مختلفي براي بهره‌برداري از این ساختمان می‌رسیم.
 بقایی ۱۸ دي‌ماه ۱۳۸۹ در نشستي رسانه‌يي به انتقال اشياي سه موزه‌ي نقاشي پشت شيشه، قرآن و هنرهاي ملي به ارگ آزادي اشاره کرد و گفت: ما موظف هستيم براساس قانون، موزه‌هاي تخصصي را گسترش دهيم. به همین دلیل تصميم گرفتيم ساختمان مركزي ارگ آزادي به موزه‌ي هنرهاي ملي ايران اختصاص يابد.
بعد از گذشت حدود یک سال از این نقل و انتقال‌ها و مشخص نبودن تعداد بازدیدکنندگان موزه‌های منتقل‌شده به ارگ آزادي، خبرنگاران درباره‌ي شرايط اين مجموعه پرس‌وجو كردند تا این‌که معاون میراث فرهنگی کشور ۲۳ بهمن‌ماه سال گذشته بیان کرد: این مجموعه با اشیای منتقل‌شده، به پاتوق هنرهاي سنتي تبدیل می‌شود.
این آخرین اظهار نظر در اين‌باره بود. البته اگر از شایعه‌هايي که همزمان با رفتن رییس سابق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به معاونت اجرایی ریاست جمهوری بگذريم مبني بر اين‌که معاونت اجرایی ریاست جمهوری به این مجموعه منتقل مي‌شود.
 اما در چند روز گذشته با صحبت‌هایی که رييس سازمان سينمايي در جلسه‌ي هم‌اندیشی‌اش با سینماگران و خبرنگاران مطرح كرد، پيشنهاد دادن يك كاربري جديد به ارگ آزادي مطرح شده است. جواد شمقدري از انجام شدن ۵۰ درصد کارها برای انتقال فعالیت‌های سازمان سینمایی به ساختمان ارگ آزادی مطرح كرد.
 او در پاسخ به اين پرسش كه آيا قرار است فعاليت‌هاي سازمان سينمايي به‌زودي به ساختمان ميراث فرهنگي در خيابان آزادي منتقل شود، بيان كرد: ما امروز (۲۷ فروردین) جلسه‌اي درباره‌ي اين موضوع داشتيم و ۵۰ درصد كار انجام شده است. ما برخي دلايل كارشناسي را از سوي سازمان سينمايي ارائه كرديم و وكيل آن طرف هم نظراتش را مطرح كرد. در كل قرار شد، مطالب جمع‌بندي و در جلسه‌ي ديگري كه گذاشته مي‌شود، مطرح شود تا در نهايت، آقاي رييس‌جمهور در اين رابطه تصميم بگيرند.
 در اين‌باره، معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشورگفت: درباره‌ي صحبت‌هايي آقاي شمقدري مبني بر انتقال فعاليت سازمان سينمايي به ارگ آزادي اطلاعي ندارم. حداقل چنين چيزي در حوزه‌ي معاونت ميراث فرهنگي مطرح نشده است.
 مسعود علويان‌صدر ادامه داد: براساس صحبت‌ها و جلساتي كه قبلا برگزار شده است، ارگ آزادي موزه‌‌ي هنرهاي سنتي خواهد شد، به‌جز اين هم چيزي نمي‌دانم. همچنين روز گذشته، در جلسه‌اي كه با شوراي معاونان داشتيم، تهمينه دانيالي ـ مشاور رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ به‌عنوان رييس ارگ آزادي معرفي شد.
 او افزود: فكر مي‌كنم معاونت توسعه و مديريت سازمان بايد درباره‌ي اين موضوع اظهار نظر كند. ایجاد پاتوق هنرهای سنتی، تشکیل سازمان سینمایی کشور یا بازگشایی موزه‌هایی که برای بهتر دیده شدن به ارگ آزادی منتقل شدند نقشه‌هایی هستند که تا كنون برای اين مجموعه کشیده شده‌اند؛ اما هيچ‌كدام از اين طرح‌ها به قطعيت نرسيده‌اند و ارگ آزادي با انتقال يافتن سازمان ميراث فرهنگي از آنجا، مانند كودك بي‌سرپرستي شده است كه چند نفر متقاضي گرفتن آن به فرزندخواندگي هستند.
 منبع:ایسنا

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false