×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

یک کارشناس ارشد معماری گفت: خوش‎قوارگی محله‎ها بین شهر و شهروند دلبستگی به وجود می‎آورد.

عبدالرحمن قلاوند بیان کرد: به بافتی که از روی اصول طراحی شهری و بدون برنامه‎ریزی رشد پیدا کند بدقوارگی اطلاق می‎شود.

وی با بیان اینکه بی‎برنامگی در طراحی و اجرا، سبب بدقوارگی بافت محله‎ها و شهرها شده، ادامه داد: این مشکل در بسیاری از محله‎ها وجود دارد، به طور مثال در منطقه پشته حسین‎آباد شهر خرم‎آباد این مشکل به‎خوبی قابل رؤیت است؛ اداره راه و شهرسازی و برنامه و بودجه با تهیه طرح جامع و تفصیلی شده در برابر این بدقوارگی‎ها مسوول هستند.

قلاوند با اشاره به علل رشد بدقواره محله‎های شهری، تصریح کرد: عدم رعایت قانون از طرف سازمان‎های اجرایی، نظارتی، خود مردم و از طرفی تصمیم‎گیری مقطعی منجر به شکل‎گیری چنین محله‎هایی می‎شود.

این عضو سازمان نظام مهندسی اضافه کرد: در وهله اول این خود شهروند است که با بی مسوولیتی نسبت به منظره محله موجب شکل‎گیری بدقواره شهر می‎شود.

وی با تأکید بر نقش رسانه‎ها در ترویج فرهنگ ساخت و ساز براساس اصول معماری، بیان کرد: اگر رسانه‎ها شهروندان را از مزایای رعایت اصول شهرسازی آگاه سازند، فرهنگ مردم در این خصوص بالا رفته و کمتر شاهد بدقوارگی شهرها خواهیم بود.

قلاوند با اشاره به اینکه مزایا و فواید رعایت اصول شهرسازی شامل حال مردم می‎شود، اظهار کرد: خوش‎قوارگی شهر احساس آرامش به شهروند می‎دهد و به عکس بدقوارگی‎ها مردم را از چنین محله‎هایی گریزان می‎کنند.

این کارشناس ارشد معماری با اشاره به اینکه در پاریس هر ۲۰۰ سال یکبار برای زیرساخت‎های شهری برنامه‎ریزی می‎کنند، افزود: در کشور ما در خیلی از ادارات مهندسان به قسم خود متعهد نبوده و این عدم تعهد مشکلاتی را ایجاد کرده که یکی از آنها شکل‎گیری بافت‎ها و محله‎های بدقواره است.

وی با تأکید بر اینکه خوش‎قوارگی‎ها بین شهر و شهروند دلبستگی به وجود می‎آورند، یادآور شد: وظیفه رسانه‎هاست که با همکاری دستگاه‎های ذیربط با تبلیغ‎های پی در پی مردم را از وضعیت آگاه کنند و فرهنگ درست را در زمینه شهرسازی بر جامعه حاکم کنند.

قلاوند با ذکر برخی راهکارهای جلوگیری از بدقواره شدن محله‎ها، خاطرنشان کرد: تعهد مهندسان، رعایت قوانین و احترام به خود و دیگران توسط مردم و فعالیت رسانه‎ها در این خصوص بی‎تأثیر نخواهد بود.

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false