×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true
۲۵ هزار هکتار از نخلستان‌های هرمزگان بارور هستند

۲۵ هزار هکتار از نخلستان‌های هرمزگان بارور هستند، مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان گفت: ۳۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان به کشت نخلستان اختصاص دارد که از این میزان ۲۵ هزار هکتار برابر با ۷۰ درصد آن بارور هستند.

به گزارش پارسی پرس به نقل از ایرنا، محمد رضا شیخ‌زاده با اشاره به اقلیم سازگار این استان با کشت نخیلات افزود: سالیانه ۱۹۶ هزار تن خرما از نخلستان‌های بارور هرمزگان برداشت می‌شود که ۶۵ هزار تن آن قابلیت صادرات دارد.

وی بیان کرد: «پیارم»، «خاصویی»، «مرداسنگ»، «خنیزی»، «شاهانی»، «دیری»، «کریته» و «مضافتی» از مرغوب‌ترین ارقام خرما در استان هرمزگان هستند که هرسال ۴۵ درصد از این محصولات به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، روسیه، اروپا و کشورهای شرق آسیا صادر می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان توضیح داد: بیشترین کشت خرمای این استان مربوط به شهرستان‌های حاجی آباد، میناب، رودان، بندرعباس و سیریک است.

شیخ‌زاده یادآورشد: همچنین با هدف تولید خرمای صادراتی و اشتغال سه هزار نفری در آینده نزدیک، سه هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی دشت پلپلک بشاگرد هرمزگان برای کشت خرمای مجول هدف‌گذاری شده است که در ۲ فاز ۲ هزار هکتاری و یک هزار و ۶۰۹ هکتاری انجام می‌شود.

وی ابراز کرد: تاکنون فاز ۲ هزار هکتاری تحویل داده شده و ۴۰۰ هکتار خرمای مجول در آن کشت شده است و آبرسانی به این دشت از محل سد جگین تامین می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان خاطرنشان کرد: برداشت خرما در استان هرمزگان از نیمه خردادماه با رقم «آل‌مهتری»، «نغار»، «خنیزی» و «برحی» آغاز می‌شود و با نوع پیارم در مهرماه و یا اوایل آبان ماه به پایان می‌رسد.

در کشور ایران بیش از ۲۰ استان به تولید انواع خرما و عرضه در بازار فعالیت دارند که بیشتر تولیدکنندگان در جنوب کشور قرار دارند. استان‌های فارس و هرمزگان نیز از تولیدکنندگان اصلی خرمای ایرانی به حساب می‌آیند.

میزان تولید خرما در جهان حدود ۷.۵ میلیون تن در سطح ۱.۱ میلیون هکتار نخلستان با متوسط عملکردی معادل ۶ ‌هزار و ۸۳۴ کیلوگرم است؛ مصر، ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، پاکستان، الجزایر، عراق، سودان، عمان و لیبی از تولیدکنندگان برتر خرما در جهان هستند که مصر بیشترین میزان عملکرد و الجزایر بیشترین سطح زیرکشت را در اختیار دارند.

متوسط مصرف سرانه جهانی محصول خرما بیش از یک کیلوگرم برآورد شده که البته این شاخص در ایران بین هفت تا ۱۰ کیلوگرم است.

استان هرمزگان با ۳۸ هزار هکتار نخلستان زیرکشت و تولید ۱۹۶ هزار تن خرما در سال رتبه سوم تولید خرما در کشور دارد.

 

true
true
۲۵ هزار هکتار از نخلستان‌های هرمزگان بارور هستند
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false