×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

عضو اتاق بازرگانی گفت: در سامانه نیما مشکل ارز مقصد را داشتیم و مجبور بودیم در بیشتر اوقات هزینه تبدیل ارز را بدهیم. بانک‌ها نیز بابت حواله هفت درصد کارمزد می‌گرفتند پس آن قیمتی که در سامانه نیما وجود دارد واقعی نیست و خیلی بیشتر از آن برای واردکننده تمام می‌شود.

 

قیمت ارز نیما واقعی نیست/با معافیت از ثبت سفارش ارز را باید از بازار آزاد تهیه کنیم/مردم به سمت لوازم آرایشی بهداشتی با کیفت داخلی روی آورده‌اند

به گزارش پایگاه خخبری اکوپارس ،علیرضا کیانی (عضو اتاق بازرگانی ایران) در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درخصوص مصوبه دولت مبنی بر واردات مواد اولیه بدون ثبت سفارش در مناطق آزاد گفت: این قانون ۱۵ سال است که در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اجرا می‌شود و به طور کلی یکی از مهمترین امتیازات مناطق آزاد بود اما با تک‌نرخی شدن ارز از اردیبهشت ماه اعلام کرده‌اند که برای واردات مواد اولیه ثبت سفارش لازم است.

وی ادامه داد: البته این موضوع یک پوئن مثبت برای تولیدکنندگان بود زیرا می‌توانستند ارز خود را از نیما تهیه کنند اما در ماه‌های اخیر با طولانی شدن روند تخصیص ارز و در نوبت ماندن، خطر تعطیلی خط تولید گریبانگیر این واحدها شد. حالا با اجرای این قانون امیدواریم محموله‌هایی که در گمرکات مختلف کشور برای این مناطق وجود دارد هر چه زودتر ترخیص شود.

صادرکننده برتر سال ۹۶ گفت: ابهامی که الان وجود دارد این است که الان ما بایستی ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنیم حال در صورت داشتن صادرات باید ارز حاصل از آن را دوباره به سامانه برگردانیم. در مورد بازار داخل با توجه به اینکه ما ارز آزاد تهیه می‌کنیم قیمت تمام شده ما بالاتر خواهد رفت و مجبور به ا فزایش قیمت هستیم آن هم در شرایطی که تعزیرات اجازه افزایش قیمت منطقی را به ما نمی‌دهد به طور حتم به مشکل برخواهیم خورد. مواد اولیه ما مخصوصا مواد پلیمری از ابتدای سال تاکنون ۳۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است در حالی که به ما اجازه افزایش ۱۵ درصد دادند از طرف دیگر با بالا رفتن قیمت لوازم آرایشی و بهداشتی خارجی مردم به سمت تولیدات داخلی با کیفیت روی آوردند و بازار ما در داخل رونق خوبی گرفته‌است اما با این وضعیت قیمت‌ها تولید توجیه اقتصادی ندارد.

وی ادامه داد: با این شرایط به دلیل تعدد بخشنامه‌های ارزی و مانند در نوبت سامانه نیما و طولانی شدن روند واردات مواد اولیه با وجود افزایش درخواست ۵۰ درصدی فقط در بازار داخل اما ۲۵ درصد تولید ما نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

کیانی تصریح کرد: در سامانه نیما نیز مشکل ارز مقصد را داشتیم و مجبور بودیم در بیشتر اوقات هزینه تبدیل ارز را بدهیم از طرف دیگر بانک‌ها نیز بابت حواله هفت درصد کارمزد می‌گرفتند پس آن قیمتی که در سامانه نیما وجود دارد واقعی نیست و خیلی بیشتر از آن برای وارد کننده تمام می‌شود.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false