×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

سفير كشور اندونزي در ايران از ميزباني تهران براي برگزاري هفته فرهنگي اين كشور از ۲۸ شهريور تا دوم مهرماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، «ديان ويرنجوريت» سفير اندونزي در ايران در جمع خبرنگاران كه در اقامتگاه وي گردهم آمده بودند،ضمن تبريك فرارسيدن ماه شوال و حلول عيد سعيد فطر گفت:پيش از هر چيز لازم است به ايرانيان بابت حضور در انتخابات دموكراتيك و آزاد كه مي تواند سرفصل جديدي در مناسبات دو كشور ايجاد كند،تبريك بگويم. 
وي همچنين از برگزاري جشني به مناسبت سالروز استقلال كشور اندونزي خبر داد و گفت:سال ها بود كه ما چنين آييني را برگزار نكرده بوديم و ميهمان ديپلماتيك نداشتيم،اما امسال تصميم داريم در سالگرد اين روز ملي وبزرگ در اندونزي (۱۷ آگوست)ميزبان دوستاني از كشور ايران باشيم. 
ويرنجوريت يادآورشد:سالگرد استقلال اندونزي امسال براي ما اهميت ويژه اي دارد و دليل آن اين است كه امسال اين جشن با روي كار آمدن دولت جديد همزمان شده است. 
سفير اندونزي قدمت روابط دو كشور را بيش از هزار سال دانست و عنوان كرد:ما هميشه تصور مي كرديم اسلام را از طريق بازرگانان هند و چين شناخته است،در حاليكه به تازگي مقبره اي مربوط به هزاران سال پيش در يكي شهرهاي اندونزي كشف شده كه دست نوشته فارسي برآن وجود دارد. 
وي اندونزي را بزرگترين كشور سني و ايران را بزرگترين كشور شيعي دنيا دانست و گفت:رسانه هاي غربي سعي دارند بين اين دو جامعه مسلمان به شيوه هاي مختلف جدايي بياندازند،اما به نظر من شباهت ها و مشتركات دو كشور ما را بسيار به هم نزديك مي كند. 
سفير اندونزي همچنين به برگزاري هفته فرهنگي اين كشوراشاره كرد وتوضيح داد:هدف از برگزاري اين هفته فرهنگي آشنايي بيشتر ايرانيان با فرهنگ و هنر اين كشور مسلمان است.اين جشنواره به ‌دنبال برگزاري موفق هفته‌ فرهنگي ايران در اندونزي برگزار مي‌شود كه دولت اندونزي سال گذشته از آن برنامه، حمايت گسترده‌اي كرد و بسياري از مكان‌ها را رايگان در اختيار ايراني‌ها قرار داد. ما هم اميدواريم از برگزاري هفته‌ فرهنگي اندونزي در ايران حمايت شود. 
وي ادامه داد: هيات بزرگي كه شامل ۸۰ تا ۱۰۰ نفر از هنرمندان اندونزي براي برگزاري اين جشنواره به تهران سفر مي كنند.ضمن اينكه به احتمال زياد وزير فرهنگ و آموزش اندونزي نيز به ايران خواهد آمد و در اين مدت، براي تقويت همكاري‌هاي فرهنگي بين دو كشور، گام‌هايي برداشته مي‌شود. 
به گفته اين مقام مسوول،در طول برگزاري اين جشنواره، علاوه‌ بر نمايش هنرهاي بومي و سنتي اندونزي،انواع فيلم، صنايع دستي و پوشاك سنتي نيز به معرض نمايش گذاشته مي شود.ضمن اينكه نشست‌هاي فرهنگي و سخنراني‌هايي در اين‌باره برگزار مي‌شود. 
سفيراندونزي اضافه كرد: ماكت‌هايي از بناهاي تاريخي اين كشور كه معماري‌ آن‌ها برگرفته از فرهنگ ايران است نيز نمايش داده خواهد شد. 
به گفته اين ديپلمات اندونزيايي ، نمايش هنرها و آيين‌هاي اندونزي به طور قطع ايراني‌ها را متوجه بسياري ازسنت هاي مشتركشان با مردم اندونزي مثل رسوم ديني چون دعا و نيايش،آيين هاي سوگواري براي درگذشتگان و يا ساير آداب ديني مي‌كند. 
ويرنجوريت با اشاره به محل برگزاري اين هفته‌ فرهنگي كه برج ميلاد، فرهنگسراي انديشه و اقامتگاه سفير براي آن انتخاب شده‌اند، اظهار داشت:درهيات فرهنگي‌اي كه به ايران مي‌آيد،تعدادي از دست‌اندركاران سينما و توليدكنندگان فيلم كشورم نيز حضور خواهند داشت. آن‌ها به‌خوبي با صنعت سينما در ايران آشنا هستند و مي‌دانند فيلم‌هاي ايراني جوايز جهاني كسب كرده‌اند و اميدوارند با ايران در اين زمينه و همچنين موسيقي همكاري داشته باشند. در هر حال، توسعه‌ اين همكاري‌هاي جزو اهداف ما است. 
سفير اندونزي همچنين با اشاره به همراهي تعدادي از باستان‌شناسان اندونزيايي با اين هيات، اظهار كرد:به طور قطع تعدادي از متخصصان اين عرصه به مذاكره با همتايان خود علاقه‌ مندند و مي‌خواهند بدانند چگونه مي‌توانند همكاري‌هاي مشتركي در زمينه‌ باستان‌شناسي با ايران داشته باشند. 
ويرنجوريت سپس از سفر گروه اقتصادي بزرگي از اين كشور به ايران در شهريورماه خبر داد و افزود:سفر اين بازرگانان با همكاري انجمن دوستي ايران و اندونزي و با هدف ارتقاي مناسبات اقتصادي دو كشور انجام مي شود و همزماني اين اقدام با آغاز كار دولت جديد در ايران نيز سرآغاز فصل جديدي از روابط است. 
وي ايران را در زمينه زيرساخت هاي صنعتي به ويژه در زمينه صنايع برق بسيار قوي توصيف كرد و بر لزوم بهره مندي اندونزي از تجربيات اين كشور تاكيد كرد. 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false