×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

​عضو هیئت‌علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه بزرگترین ریسک نظام بانکی پرداخت سود به سپرده‌ها است، تاکید کرد: راه‌حل مشکلات اقتصاد کشور، کاهش سرعت گردش پول است.

 

 

 

به گزارش پایگاه خبری اکوپارس به نقل از روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، محمدحسین ادیب در نشستی با حضور حجت‌اله صیدی، مدیرعامل، رضا صدیق، قائم‌مقام و حمید تاجیک نایب‌رئیس هیئت مدیره بانک صادرات ایران، بااشاره به ظرفیت‌ها و ریسک‌های نظام بانکی و شرایط پیش ‌روی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی از منظر اقتصاد کلان،‌ مسیر حرکت نقدینگی و اقتصاد سیاسی، به واکاوی شرایط اقتصادی کشور پرداخت.
محمدحسین ادیب با اشاره به اینکه بحران بانکی اساسی نداریم، افزود: یکی از مشکلات فعلی اقتصاد ایران ضعف تقاضا است. راه حل این وضعیت، سیاست انبساطی و تحریک تقاضا است که در این راستا به‌منظور جلوگیری از تمرکز ثروت، ¬باید سرعت گردش پول کاهش و نقدینگی مازاد حذف شود و ‌در این راستا وام‌های بانکی به کسانی تعلق گیرد که از انگیزه کافی برای بازپرداخت آن برخوردار باشند.
این استاد دانشگاه اصفهان دلایل ایجاد کننده بحران‌های مالی جهان در سال ٢٠٠١ و ٢٠٠٨ را بیان و پیش‌بینی بحران آتی جهان ناشی از جهانی سازی مالی را مطرح کرد. وی عنوان کرد در حال حاضر مهم‌ترین ریسکی که نظام بانکی را تهدید می‌کند جهانی‌سازی مالی است و بانک‌های ایرانی باید الگوی خود را در راستای جهانی سازی مالی ارائه نمایند.
وی با بیان این نکته که وظیفه ریسک، گفتن «چه باید بکنیم» نیست، بلکه باید بگوید «چه کاری نکنیم»، در واقع ریسک برحذر دارنده است.
محمدحسین ادیب در این نشست با پیش‌بینی اینکه اقتصاد غرب به دلیل جهانی‌‌سازی مالی در مسیر فروپاشی و ریزش ارزش دلار قرار دارد، اذعان کرد: بانک‌ها باید طی سه سال آینده در این خصوص حساس بوده و برای پوشش ریسک ناشی از کاهش ارزش دلار از آمادگی لازم برخوردار باشند.
این پژوهشگر اقتصادی با استناد به آخرین اطلاعات نظام بانکی منتشر شده از سوی بانک مرکزی، گفت: تنها ١٩ درصد سپرده‌های بانکی دارای گردش هستند و این ریسک ظرف دو سال آینده در اقتصاد ایران تخلیه خواهد شد و بانک‌ها باید از هم‌اکنون برای‌ مواجهه با این ریسک و دارا بودن قدرت مانور کافی، برنامه و راهکار مناسب بیندیشند.
ادیب همچنین «سقوط مخارج مصرف‌کننده» را به عنوان تهدید دیگری علیه نظام بانکی برشمرد و اظهار کرد: سقوط مخارج مصرف‌کننده می‌تواند منجر به ایجاد مخارج بیش از درآمد برای فعالان اقتصادی و در نهایت موجب ایجاد ریسک سیستمی برای بانک‌ها شود.
وی افزود: در صورتی‌که بانک‌ها منابع مازاد ایجاد کنند، شرکت‌های بزرگ نسبت به اخذ تسهیلات اقدام کرده و احتمال بازپرداخت این تسهیلات با توجه به شرایط کنونی کم خواهد بود.
این پژوهشگر اقتصادی پیش‌بینی کرد که با کاهش یا حذف یارانه انرژی، سود فعالان اقتصادی کاهش خواهد یافت و شرکت‌هایی که با یارانه انرژی اداره می‌شوند، دارای ریسک بالایی خواهند بود.
در این نشست حمید تاجیک نایب‌رئیس هیئت‌مدیره و رئیس کمیته عالی مدیریت ریسک بانک صادرات ایران نیز با اشاره به اینکه ١٨درصد ذخایر گاز دنیا در ایران است و گاز بزرگ‌ترین، مهم‌ترین و کارآمدترین منبع انرژی در آینده نزدیک خواهد بود، اظهار کرد: کسب‌وکارهایی که از این منبع انرژی استفاده کنند،‌ در آینده جزو مزیت‌های محوری کشور به شمار می‌روند و ارائه تسهیلات و ایجاد تعهدات برای این شرکت‌ها، می‌تواند ریسک سبد تسهیلات و اعتبارات بانک را به نحو مطلوبی تعدیل کند.
وی افزود: باید به طور هوشمندانه، ترجمان درستی از پیش‌بینی‌های آتی داشته باشیم. لذا با توجه به پیش‌بینی «فروپاشی اقتصاد غرب»، باید ترجمان دقیقی در اقتصاد و نظام بانکی کشور، بانک صادرات، ریسک اعتبارات و سایر مؤلفه‌ها و شاخص‌های آن صورت گیرد.
تاجیک همچنین تأکید کرد: در کنار حمایت از شرکت‌های مولد و بهره‌ور داخلی در راستای توسعه اقتصادی کشور و چارچوب اقتصاد مقاومتی؛ ریسک‌های ناشی از شرکت‌های بزرگ، تأمین‌کننده‌های آن‌ها و شرکت‌هایی که با یارانه انرژی اداره می‌شوند، باید مد نظر قرار گیرد. هم‌چنین باید توجه داشت که صورت‌های مالی به تنهایی بیان‌گر وضعیت واقعی شرکت‌ها نیست و شرکت‌هایی که توزیع ریسک را به درستی انجام نمی‌دهند و از اهرم‌های مالی استفاده نمی‌کنند، می‌توانند منبعی ریسک‌زا برای بانک‌ها تلقی شوند.
وی ادامه داد: تمرکز زدایی و بهبود کیفیت سبد اعتباری بانک با در نظر گرفتن ریسک‌های اقتصادی و سیستماتیک مترتب بر آن بسیار حائز اهمیت است. ریسک‌های مترتب بر کسب و کار بانک، باید شناسایی و طبقه‌‌بندی شوند و راهکارهای درستی برای آن‌ها در نظر گرفته شود. مدیریت ریسک باید نگاهی از بالا به پایین، ترساننده و آگاه کننده داشته باشد.
نایب رئیس هیئت مدیره بانک در ادامه با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد بانک صادرات ایران تصریح کرد: بانک صادرات از ظرفیت‌های بسیار خوبی برخوردار است که یکی از آن‌ها، برخورداری از شعب خارج از کشور است. مشتریان قدیمی وفاداری که  قدمت چند دهه‌ای در بانک دارند، از دیگر نقاط قوت آن به‌شمار می‌آیند. علاوه بر این، نسبت به سایر بانک‌ها، حوزه مدیریت ریسک در بانک صادرات قوی عمل می‌نماید و جلسات کمیته عالی مدیریت ریسک با موضوعاتی به دقت کارشناسی شده برگزار می‌گردد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false