×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

دومین جشنواره روز ملی مدیریت پروژه ۲ آذرماه امسال در هتل استقلال تهران برگزار خواهد شد. این جشنواره توسط انجمن مدیریت پروژه ایران با هدف ترویج فرهنگ و دانش مدیریت پروژه در کشور برگزار می شود.

نفیسه آذرخش- مجتبی عزیزی رئیس انجمن مدیریت پروژه ایران در نشست خبری جشنواره روز ملی مدیریت پروژه با تاکید بر نقش گواهینامه های مدیریت پروژه در صادرات خدمات فنی و مهندسی اظهار کرد: صدور گواهینامه های حرفه ای به تدریج در حال جانمایی است و به زودی کشور به جایی می رسد که استفاده از مدیرانی که دارای بالاترین سطوح گواهینامه های مدیریت پروژه هستند به وضعیت مطلوب خود خواهد رسید.

وی افزود: در ترکیب این انجمن ۴۰ درصد از مدیران ، مدیران ارشد صنایع هستند و برای تحقق هدف توسعه و ترویج مدیریت پروژه در کشور تلاش ها در چندین محور تقسیم بندی شده که یکی از آنها ارتباط بین المللی با موسسات معتبری از جمله انجمن بین المللی مدیریت پروژه IPAM است.

به گزارش خبرنگار پارسی پرس، عزیزی خاطرنشان کرد: محل استقرار انجمن بین المللی مدیریت پروژه در اروپا است و بیش از ۶۰ کشور در آن عضو هستند و با تلاشهایی که از سوی انجمن شده ایران نیز یکی از اعضای این انجمن بین المللی است.
رئیس انجمن مدیریت پروژه ایران اظهار کرد: یکی دیگر از موسسات بین المللی که در خصوص مدیریت پروژه فعالیت دارند موسسه PAI است که از سالها پیش انجمن مدیریت پروژه پیوستن به این موسسه را در دستور کار قرار داد.عزیزی برگزاری همایش های فصلی، کنگره ها و نشست ها را از دیگر فعالیت های این انجمن اعلام کرد و افزود: صدور گواهینامه های حرفه ای مدیریت پروژه نیز از دیگر فعالیت های این انجمن است که گواهینامه های صادر شده در سه سطح A , B , C رتبه بندی می شود.

رئیس انجمن مدیریت پروژه ایران استاندارد صدور گواهینامه های مدیریت کیفیت را استاندارد ICB که استانداردی بین المللی است عنوان کرد و افزود: مدیر پروژه باید در ۴۶ شاخص توانمندی خود را به اثبات رساند که نیازمند داشتن مهارت در حوزه های فنی و رفتاری بوده و ارزیابی شناخت بستر اجرای پروژه نیز یکی دیگر از مواردی است که در صدور این گواهینامه ها لحاظ می شود.وی ادامه داد: این ۴۶ شاخص در سه حوزه مسائل فنی،مسائل رفتاری و مسائل بافتاری مورد ارزیابی قرار می گیرند و در بحث مسائل فنی مدیریت پروژه مانند زمان، هزینه و در موضوع رفتاری مسائل مربوط به کار تیمی و رفتار پرسنل در طول اجرای پروژه و سبک رهبری مورد بررسی قرار می گیرد.

عزیزی عنوان کرد: در بحث ارزیابی های بافتاری نیز صلاحیت های مربوط به بستر پروژه و شناخت و فهم چارچوبی که مدیر در بستر آن فعالیت می کند مورد ارزیابی واقع می شود.

رئیس انجمن مدیریت پروژه ایران خاطرنشان کرد: گواهینامه های سطح A برای مدیرانی صادر می شود که توانمندی اجرای همزمان چند پروژه را با هم دارند و در سطح B , C توانمندی مدیران اندکی تخفیف داده می شود.

وی با بیان اینکه فارغ التحصیلان دانشگاهی در رشته مدیریت و ساخت حدود ۵۰۰ نفر هستند خاطرنشان کرد: در حال حاضر پروژه های کشور با استاندارد بین المللی PAG ارزیابی می شود و در همه جای دنیا نیز مرسوم است که مدل های پروژه ای معرفی می شوند و ضمن اینکه پروژه ها ارزیابی می شوند توانمندی ها ، کمبودها و فرصت های بهبود نیز به کشور معرفی می شوند.

رئیس انجمن مدیریت پروژه ایران در خصوص فرایند ارزیابی پروژه خاطرنشان کرد: فرایند ارزیابی پروژه به این شکل است که گزارش اولیه ای از پروژه تهیه و پس از سنجش با ۹ معیار به یک تیم ارزیاب ۵ نفره اعلام می شود که پس از بررسی نقاط قوت و ضعف هیات داوری نتایج پروژه ها ارزیابی می شوند.

وی با تاکید بر اینکه قصد ما کشف نداشته ها نیست خاطرنشان کرد: اظهارات مدیران پروژه صحه گذاری شده و به هیات داوری ارائه می شود که همراه با امتیاز گزارش مفصل در مورد نقاط قوت و ضعف پروژه با استفاده از یک مدل تخصصی امتیاز پروژه تعیین می شود.

عزیزی در بخش دیگری از این نشست با تاکید بر اهمیت گواهینامه های مدیریت پروژه در صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور اظهار کرد: این گواهینامه ها با استاندارد های بین المللی ارائه می شود و مدیران می توانند در صادرات فنی و مهندسی این مدارک معتبر را ارائه دهند.

رئیس انجمن مدیریت پروژه ایران در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار اقتصادی پانا درباره الزام پروژه ها به استفاده از مدیرانی که توسط این انجمن ارزیابی شده اند بیان کرد: گواهینامه های مدیریت حرفه ای به افراد اعطا می شود و شرکت های پیمانکاری که قرار است صلاحیت اجرای طرح را اخذ کنند می بایست حداقل یک نفر مدیر دارای گواهینامه سطح C یابالاتر داشته باشند و کشور به زودی به جایی می رسد که استفاده از این مدیران به خوبی انجام خواهد شد.

وی به گزارشی که سازمان مدیریت در گذشته از وضعیت پروژه ها تهیه می کرد اشاره کرد و افزود: این گزارشها خیلی کلی بود اما گزارشهایی که توسط انجمن تهیه می شود مدیریت پروژه را از جنبه های مختلف مورد بحث و بررسی قرار می دهد.

عزیزی در پاسخ به این سوال که با توجه به تعداد زیاد پروژه های نیمه تمام در کشور وضعیت استانداردهای مدیریت پروژه در کشور را چگونه ارزیابی می کنید خاطرنشان کرد: به لحاظ دانشی استانداردهای مدیریت پروژه در کشور با نمونه های بین المللی هم تراز است.

در ادامه این نشست پریسا رمضانی مسئول شبکه اعضای جوان انجمن مدیریت پروژه ایران با اشاره به اینکه یکی از کمیته های فعال این انجمن شبکه اعضای جوان است عنوان کرد: اعضای زیرمجموعه این کمیته باید زیر ۳۵ سال سن داشته باشند و شورای موقت مرکزی وجود دارد که بر اساس فرم ها و روشهای اجرایی فارغ التحصیلان دانشگاه ها را برای تحقق اهداف و برنامه های در دست اجرا راهبری می کنند.

وی ادامه داد: فنون مدیریت پروژه با استفاده از تکنیک های آموزشی به فارغ التحصیلان منتخب دانشگاهی ارائه می شود و این شبکه تا کنون بازدیدهای گروهی از پروژه ها و دفاتر مدیریت پروژه ها را انجام داده است.

گفتنی است:شرکت کنندگان در این مراسم منتخبی از مدیران ارشد سازمان های پروژه محور کشور، اعضای حقوقی و حقیقی فعال انجمن، تیم های ارزیابی و داوران دور پنجم جایزه ملی مدیریت پروژه هستند.

این گزارش می افزاید:معرفی برگزیدگان پنجمین دور جایزه ملی مدیریت پروژه، تقدیر از رتبه های برتر اخذ گواهینامه های حرفه ای IPMA، معرفی پیشکسوتان مدیریت پروژه و نشست های هم اندیشی در خصوص مسائل روز مدیریت پروژه کشور از جمله برنامه های در نظر گرفته شده برای جشنواره امسال می باشد.

انجمن مدیریت پروژه ایران در نظر دارد تا ضمن به ثبت رساندن این روز در تقویم رسمی کشور، در سال های آتی پس از طی ایام عزاداری ماه محرم، این جشنواره را مصادف با ۶ نوامبر (۱۵ آبان) که به عنوان روز بین المللی مدیریت پروژه ثبت شده است برگزار نماید.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false