×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
true

تسهیلات اعطایی به شرکت‌های دانش بنیان بر اساس سامانه ارزیابی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خواهد بود.

مدیر کل دفتر سیاستگذاری علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه بر اساس آیین نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان سامانه ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان وزارت علوم متوقف شده است،براین اساس دکتر سيدمحمد صاحبکار خراسانی  با اشاره به روند تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان افزود: لايحه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان به پيشنهاد معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري در سال ۸۷ در هیات دولت مطرح و تصویب شد و پس از ۲۲ ماه بررسی در مجلس شورای اسلامی در آبان ماه سال ۸۹ به تصویب مجلس شوراي اسلامي رسید و ابلاغ شد.
مدیر کل دفتر سیاستگذاری علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تدوین اساسنامه صندوق نوآوری و شکوفایی را اولين اقدام پس از تصویب این قانون دانست و اظهار داشت: در ماده ۵ قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان بر ایجاد صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید شده است که در این راستا اقدام به تدوین اساسنامه صندوق شد که پس از گذشت ۷ ماه از تصويب در هيات دولت، در شورای نگهبان تاييد نهایی شد.
وی افزود: خوشبختانه آیین نامه هاي مالي و معاملاتي و اداري و استخدامي، در هيات امناي صندوق به تصويب رسيد. همچنين آيين نامه اعطای تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی، در کميسيون دائمي هيات امناي صندوق به تصويب رسيده و در حال حاضر صندوق در آستانه اعطای تسهیلات است.
به گفته وی در بودجه سال جاری اعتباراتی بالغ بر ۷۵ میلیارد تومان به صندوق اختصاص داده شده است که امیدواریم این بودجه هرچه سريع‌تر تامین و در اختیار صندوق قرار گیرد.
ارزیابی شرکتهای دانش بنیان برای اعطای تسهیلات
صاحبکار با تاکید بر اینکه در قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان ۱۲ نوع حمایت برای این شرکت‌ها در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: آیین نامه‌های اجرایی قانون در آبان سال ۹۱ توسط هیات دولت ابلاغ شد.  حمايت‌های مالی صندوق نوآوری و شکوفايی، معافیت مالیاتی و استقرار در شعاع داخل شهرها از جمله حمایت‌های اين قانون است که به شرکت‌های دانش بنیان اعطا خواهد شد.
صاحبکار افزود: بر اساس آیین نامه اجرايي قانون، این شرکت‌ها برای دریافت این حمايت‌ها، ابتدا بايد ارزيابي شوند، لذا بر مبنای ماده (۳) آيين نامه اجرايی قانون، “کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجرا” با حضور نمايندگان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف برای ارزیابی این شرکت‌ها تشکیل شد.
وی از تدوین آیین نامه تشخیص شرکت‌های دانش بنیان از سوی این کارگروه خبر داد و گفت: پس از تدوین این آیین نامه، سامانه “دانش بنیان” برای ثبت نام و ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان راه اندازی شد که تاکنون بيش از ۸۰۰ شرکت متقاضي در کلیه حوزه‌های فناوری ثبت نام کردند.
تعيين ۱۱ کارگزار برای بررسی دانش بنیان بودن شرکت‌ها
دبير کارگروه ارزیابی و تشخصیص صلاحیت شرکت‌های دانش بنیان با اشاره به اقدامات کارگروه برای ارزيابي شرکت‌ها خاطر نشان کرد: از آنجا که اجراي قانون نيازمند عزم ملي و اهتمام دستگاه‌های مختلف کشور است، در انتخاب کارگزاران تشخيص صلاحيت شرکت‌ها تلاش شده است از ظرفيت‌ها و توانمندي‌های دستگاه‌های مختلف استفاده شود و در این راستا تاکنون ۱۱ دستگاه به عنوان کارگزار تشخيص صلاحیت شرکت‌های دانش بنیان در کارگروه مصوب شده‌اند.
به گفته وی مرکز ملی فضای مجازی، مرکز “سمتا” وزارت دفاع و نیروهای مسلح، ستاد ويژه توسعه فناوری نانو، پارک فناوری پردیس، ستاد توسعه فناوری هوافضا، پارک فناوری کرمانشاه، ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب ايراني، دفتر توسعه فناوري سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مرکز پژوهش، توسعه فناوری و صنايع نوين وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ايران و ستاد توسعه زیست فناوری از جمله کارگزاران ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان هستند که از سوی کارگروه تعيين شده‌اند.
وی با تاکید بر اینکه ۴ ستاد توسعه فناوری که به عنوان کارگزار تعیین شده‌اند، اسناد ملی توسعه آنها به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است، ادامه داد: شرکت‌هایی که در سامانه “دانش بنیان” ثبت نام می‌کنند به کارگزاران مربوط ارجاع داده می‌شود و کارگزاران بر مبنای آيين نامه تشخيص صلاحيت شرکت‌های دانش‌بنيان، شرکت‌ها را ارزیابی‌ می‌کنند.
صاحبکار خاطر نشان کرد: با همکاری کارگزاران تشخيص صلاحيت شرکت‌ها، فهرست سری اول شرکت‌های ارزيابي شده در کارگروه مصوب و به دستگاه‌های حمايت کننده ارسال شده است.
سرنوشت سامانه ارزیابی وزارت علوم
صاحبکار با اشاره به راه اندازی سامانه ارزیابی و تشخیص شرکت‌های دانش بنیان در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: همکاران ما در وزارت علوم در تابستان سال گذشته و قبل از ابلاغ آيين نامه اجرايي قانون، اقدام به
راه اندازی سامانه‌ای برای ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان کردند که پس از تصویب آیین نامه قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در آبان ۱۳۹۱، آن سامانه کار خود را متوقف کرد و با همکاری مسئولان وزارت علوم تلاش شد سوابق و تجربیات این وزارتخانه در سامانه جديد کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان استفاده شود.
مدیر کل دفتر سیاستگذاری علم و فناوری معاونت علمی یادآور شد: تسهیلات به شرکت‌هايي اعطا می‌شود که در سامانه فعلي کارگروه اطلاعات خود را وارد کرده و مورد ارزيابي قرار گرفته باشند.
تهیه فهرست کالاهای دانش بنیان
صاحبکار تهیه فهرست کالاهای دانش بنیان را از دیگر اقدامات ذیل قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان نام برد و توضیح داد: در این فهرست کالاهای دانش بنیان در ۱۱ حوزه تهیه شد که به شرح ذیل است:
فناوری زیستی (پزشکی، کشاورزی، صنعتی و محیط زیست)
فناوری نانو (محصولات و مواد)
اپتیک و فوتونیک (مواد، قطعات و سامانه‌ها)
مواد پیشرفته (فلزات، کامپوزیت‌ها، سرامیک‌ها و پلیمرها)
الکترونیک و کنترل (میکروالکترونیک، قطعات، مدارها، سخت افزار کامپیوتر و سامانه‌ها)
فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم افزارهای کامپیوتری
تجهیزات پیشرفته ساخت، تولید و آزمایشگاهی
داروهای پیشرفته مهندسی پزشکی
هوافضا (پرنده‌ها، ماهواره و موشک‌ها)
انرژی های نو (هسته ای و تجدید پذیر)
محصولات پیشرفته سایر بخش‌ها (نفت و گاز)
وی با تاکید بر اینکه حدود ۸۰۰ سرفصل کالای دانش بنیان در این ۱۱ حوزه معين شده است، ادامه داد: در هر حوزه کالاهای دانش بنیان مورد نیاز تعیین شده است و هر شرکتی که مایل است از خدمات قانون حمايت از شرکت‌های دانش بنیان برخوردار شوند، لازمه آن این است که تولید کننده کالاهای دانش بنیانی باشد که در این فهرست مشخص شده است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false